ابوالفضل عابدینی؛ مهدی قهرمانی
چکیده
مراکز علمی به جهت آن که زمینه رشد علم و تربیت دانشمندان را فراهم میآورند، همواره از جایگاه والایی برخوردار بودهاند و یکی از دستاوردهای مهم فرهنگ و تمدن محسوب میشوند. موضوع این پژوهش، مقایسه نظامهای آموزشی و مراکز علمی آل بویه و سلجوقیان از منظر میزان اثربخشی و تساهل و تعصب مذهبی آنان است. در این تحقیق، ضمن بررسی مؤلفههای اساسی ...
بیشتر
مراکز علمی به جهت آن که زمینه رشد علم و تربیت دانشمندان را فراهم میآورند، همواره از جایگاه والایی برخوردار بودهاند و یکی از دستاوردهای مهم فرهنگ و تمدن محسوب میشوند. موضوع این پژوهش، مقایسه نظامهای آموزشی و مراکز علمی آل بویه و سلجوقیان از منظر میزان اثربخشی و تساهل و تعصب مذهبی آنان است. در این تحقیق، ضمن بررسی مؤلفههای اساسی نظام آموزشی در این دو ساختار حکومتی، به واکاوی میزان اثرگذاری تساهل یا تعصب مذهبی این دو خاندان به شکلگیری و توسعه مراکز علمی و محصول نظام آموزشی در این دوره، پرداخته میشود. حاکمان آل بویه با سایر ادیان و مذاهب با تساهل برخورد میکردند، اما حاکمان سلجوقی رفتاری متعصبانه داشته و به تقویت مذهب شافعی و حنفی میپرداختند. این تنوع سیاست مذهبی بر مراکز علمی از قبیل مساجد، خانقاهها، رصدخانهها، کتابخانهها، بیمارستانها، دارالعلمها و مدارس، همچنین بر نظام آموزشی این مراکز از قبیل متون آموزشی، گزینش استادان و شاگردان اثرگذار بوده است.
ابوالفضل عابدینی
چکیده
پیامبر اسلام ص بزرگ ترین انقلاب را در تاریخ به وجود آورد. وی تمام نهادهای سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی جامعه را به هم ریخت و نهادهایی جدید را جایگزین آنها کرد و تحولی درونی در دل اعراب به وجود آورد. پس از رحلت حضرت رسول ص امویان در مدیریت جامعه اسلامی نفوذی خزنده کردند که بعدها منشا شکل گیری تحولات بسیاری در روند تاریخ اسلام ...
بیشتر
پیامبر اسلام ص بزرگ ترین انقلاب را در تاریخ به وجود آورد. وی تمام نهادهای سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی جامعه را به هم ریخت و نهادهایی جدید را جایگزین آنها کرد و تحولی درونی در دل اعراب به وجود آورد. پس از رحلت حضرت رسول ص امویان در مدیریت جامعه اسلامی نفوذی خزنده کردند که بعدها منشا شکل گیری تحولات بسیاری در روند تاریخ اسلام شد آنان اساس جاهلیت نوین را پی ریزی کردند. مسئله اصلی این پژوهش این است که چگونه بنی امیه، دشمنان قسم خورده اسلام، در رده های بالای مدیریت جامعه اسلامی نفوذ کردند؟ و چه کسانی این امکان را برای آنان فراهم کردند و دستشان را در تصدی مناصب حساس و کلیدی باز گذاشتند تا زمینه را برای سلطنت موروثی فراهم کنند؟