محمّد حسین مردانی نوکنده
چکیده
بر اساس حکایات قرآنی، سالمسازی جامعه از آلودگیهای اخلاقی، تعالی و تکامل جامعه را به دنبال خواهد داشت و جوامعی که جوّی سالم نداشته باشند، در سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار خواهند گرفت. پرسش اصلی در این نوشتار پژوهشی این است که راهکار عملی برای سالمسازی جامعه از انحرافات و آلودگیهای اخلاقی در حکایات و داستانهای قرآن چیست؟ روش ...
بیشتر
بر اساس حکایات قرآنی، سالمسازی جامعه از آلودگیهای اخلاقی، تعالی و تکامل جامعه را به دنبال خواهد داشت و جوامعی که جوّی سالم نداشته باشند، در سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار خواهند گرفت. پرسش اصلی در این نوشتار پژوهشی این است که راهکار عملی برای سالمسازی جامعه از انحرافات و آلودگیهای اخلاقی در حکایات و داستانهای قرآن چیست؟ روش پژوهش، کتابخانهای و با بهرهگیری از نتایج دستاوردهای پژوهشی و تحقیقات صورت گرفته در این موضوع میباشد. هدف اصلی، پاسخگویی به چگونگی شیوة سالمسازی جامعه در حکایتهای عبرتآموز قرآن میباشد. نتیجة اصلی مستخرج از مقاله عبارت است از اینکه با حرکتی تدریجی، انقلابی فرهنگی، گسترش امر به معروف و نهی از منکر، مجازات منحرفان، طرد عوامل فساد و تباهی و نیز بهره جستن از شیوههای تربیتی گوناگون میتوان جامعه را از آلودگیهای اخلاقی زدود.
محمّدحسین مردانی نوکنده
چکیده
از شرایط مهمّ توفیق در هر کار، بهویژه امر خطیر تربیت، اتّخاذ روشها و شیوههایی است که فرد را در رسیدن به هدف و در پیمودن راه کمال یاری بخشد. مهمترین تعلیم و اساسیترین بینشی که اسلام میخواهد به انسان ارائه دهد، بینش توحیدی است. قرآن میخواهد انسان را با خدا آشنا کند و دربارة خدا به انسان معرفت بدهد. در قرآن کریم حکایتها و داستانهای ...
بیشتر
از شرایط مهمّ توفیق در هر کار، بهویژه امر خطیر تربیت، اتّخاذ روشها و شیوههایی است که فرد را در رسیدن به هدف و در پیمودن راه کمال یاری بخشد. مهمترین تعلیم و اساسیترین بینشی که اسلام میخواهد به انسان ارائه دهد، بینش توحیدی است. قرآن میخواهد انسان را با خدا آشنا کند و دربارة خدا به انسان معرفت بدهد. در قرآن کریم حکایتها و داستانهای تربیتی فراوانی وجود داردکه در صدد ارائة بینش و جهانبینی متعالی به انسان میباشد. سؤال اصلی در این تحقیق آن است که حکایات و داستانهای تربیتی قرآن، چگونه به انسان در ارائة بینش صحیح و جهانبینی متعالی یاری میرساند؟ هدف اصلی، ارائة بینش و اعطای جهانبینی متعالی به انسان از طریق نتایج و دستاوردهای حکایات تربیتی مستخرج از قرآن میباشد. نتایج اصلی که از مقاله قابل استخراج است، عبارتند از: قرآن کریم در تلاش است تا با ارائة بینشی صحیح نسبت به حقایق جهان هستی، حجابهای غفلت را از دیدگان انسان بزداید. همچنین تغییر بینشها و نگرشهای نادرست و جایگزینی باورها و ایدههای صحیح، دستاورد دیگر حکایات قرآنی میباشد. در نهایت، ارائة بینش صحیح از طریق مواجه کردن آدمیبا واقعیّتها و ارائة بینش به شکل عملی باعث میگردد که افق دید انسان در جریان عمل (دستاورد عملی) تغییر یابد و به حقیقت رهنمون گردد.
قاسمعلی کابلی؛ محمد حسین مردانی نوکنده
چکیده
نگاهی اجمالی به قرآنکریم مبّین آن است که سراسر آیات قرآن سرشار از نوآوری و ابداع نکات هدایتبخش است. بنابراین، بر هر انسان مسلمان فرض است که با تأسّی به قرآن، درسهای خلاّقیّت و نوآوریهای تربیتی آن را فراگیرد و آنها را برای شکوفایی امّت واحد اسلام به کار بندد. هدف اصلی این مقالة پژوهشی، تبیین و نشان دادن مصادیق نوآوریهای تربیتی ...
بیشتر
نگاهی اجمالی به قرآنکریم مبّین آن است که سراسر آیات قرآن سرشار از نوآوری و ابداع نکات هدایتبخش است. بنابراین، بر هر انسان مسلمان فرض است که با تأسّی به قرآن، درسهای خلاّقیّت و نوآوریهای تربیتی آن را فراگیرد و آنها را برای شکوفایی امّت واحد اسلام به کار بندد. هدف اصلی این مقالة پژوهشی، تبیین و نشان دادن مصادیق نوآوریهای تربیتی در قرآن در سه محور مقایسه، تمثیل و شیوة جلب توجّه است و هدف متفرّع از آن نیز بهرهگیری از نوآوریهای تربیتی قرآن در تربیت انسان متخلّق به اخلاق الهی میباشد. روش پژوهش، کتابخانهای و با بهرهگیری از نتایج و دستاوردهای پژوهشیِ تحقیقاتِ صورتگرفته در این موضوع است. مراجعه به قرآن، تدبّر و عمیق شدن در مضامین آن درسهای عظیم نوآوری را متذکّر میشود. با توجّه به اینکه مصادیق نوآوریهای تربیتی در قرآن متعدّد میباشد، سه موضوع مقایسه، تمثیل و شیوة جلب توجّه به منظور شباهت و مقایسة آنها با یکدیگر انتخاب گردید که جوامع اسلامی برای بهرهمندی از زندگانی مطلوب انسانی، ناگزیر از بهرهگیری از مصادیق این نوآوریهای تربیتی در قرآنکریم هستند. سه نتیجة اصلی مستخرج از مقاله عبارت هستند از: الف) سراسر قرآن کریم سرشار از نوآوریهای تربیتی در باب تربیت و هدایت است. ب) مصادیق عینی انسانهای رشدیافته، بر اساس نوآوریهای تربیتی موجود در قرآن کریم است. ج) بهرهگیری از نوآوریهای تربیتی قرآن، انسانهایی کامل و جامع را به عنوان اُسوه و الگو به جامعة بشریّت معرّفی خواهد کرد.
علیرضا رضایی سراجی؛ محمد حسین مردانی نوکنده
چکیده
یکی از مهمترین عوامل نیل به سعادت و کمال انسانی که مورد عنایت همه ادیان الهی و اهتمام نیکان عالم از انبیاء (علیهمالسلام) و اولیاء و عارفان و فرزانگان بوده است، مجالست و مصاحبت با نیکان است، که در سرنوشت انسان تاثیر بسیار دارد و بنا به گفته بزرگان صوفیه، هر که هر چه یافت، از صحبت با دانا یافت. متاسفانه غالب جوامع بشری در عصر حاضر که ...
بیشتر
یکی از مهمترین عوامل نیل به سعادت و کمال انسانی که مورد عنایت همه ادیان الهی و اهتمام نیکان عالم از انبیاء (علیهمالسلام) و اولیاء و عارفان و فرزانگان بوده است، مجالست و مصاحبت با نیکان است، که در سرنوشت انسان تاثیر بسیار دارد و بنا به گفته بزرگان صوفیه، هر که هر چه یافت، از صحبت با دانا یافت. متاسفانه غالب جوامع بشری در عصر حاضر که با بحرانهای متعدد اخلاقی مواجهاند از توجه جدی به این امر مهم غافلند و این در حالی است که آیات قرآنی و احادیث شریفه، مصاحبت با نیکان را سخت مورد توجه قرار داده و در متون عرفانی نیز انعکاسی وسیع یافته است. در این نوشتار تحلیلی تلاش شده است که جایگاه و اهمیت مصاحبت و مجالست در متون دینی و عرفان اسلامی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.