محمد صافحیان
چکیده
مسألة «حقّانیّت» ادیان و «نجات» پیروان آن سابقة بس طولانی دارد. امّا تدوین این بحث به قرن بیستم برمیگردد که توسّط جان هیک و شاگردان او پایهگذاری شد. در پاسخ به این مسأله رویکردهای مختلف پدید آمده که در این نوشتار به بررسی آنها پرداخته میشود. کثرتانگاران معتقدند تمامی ادیان و مذاهبی که در جهان وجود دارند، میتوانند ...
بیشتر
مسألة «حقّانیّت» ادیان و «نجات» پیروان آن سابقة بس طولانی دارد. امّا تدوین این بحث به قرن بیستم برمیگردد که توسّط جان هیک و شاگردان او پایهگذاری شد. در پاسخ به این مسأله رویکردهای مختلف پدید آمده که در این نوشتار به بررسی آنها پرداخته میشود. کثرتانگاران معتقدند تمامی ادیان و مذاهبی که در جهان وجود دارند، میتوانند انسان را به حقیقت و نجات برسانند و موجب سعادت و رستگاری او شوند، هر چند که این ادیان، ادّعاهای متفاوت و متعارضی نسبت به یک حقیقت داشته باشند. در این رابطه، دیدگاه جان هیک دربارة کثرتگرایی دینی حقیقتشناختی، مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در ادامة بحث دیدگاه قرآن و استاد مطهّری در خصوص حقّانیّت ادیان تبیین شده است. به نظر ایشان، نگاهی وحدتگرایانه به ادیان و شرایع الهی وجود دارد و اسلام (تسلیم شدن) را تنها دین خدا ازآدم تا خاتم معرّفی میکند،امّا معتقد است که دین اسلام درطول تاریخ و در زمانهای مختلف با جلوههای متنوّعی (شرایع) بروزکرده وآخرین و کاملترین جلوة آن با ظهور حضرت محمّد(ص)، پیامبرخاتم، به بشر ابلاغ گردیده است.