حسام الدین خلعتبری
چکیده
از مباحثی که لازم است ارتباط آن با وحی مورد بررسی قرار گیرد، بحث مکاشفة عرفانی است .در این نوشتار سعی شده با استفاده از کُتُب لغت و آیات قرآن و کلمات عرفا به سنجش این ارتباط توجّه شود و از آنجا که شناخت چیزی با تفکّر در آثار آن است، کشف عرفانی در مرتبة وحی نمیایستد که شناختی عمیقتر و همهجانبه است و از این جهت هیچ عارف راستینی ادّعای ...
بیشتر
از مباحثی که لازم است ارتباط آن با وحی مورد بررسی قرار گیرد، بحث مکاشفة عرفانی است .در این نوشتار سعی شده با استفاده از کُتُب لغت و آیات قرآن و کلمات عرفا به سنجش این ارتباط توجّه شود و از آنجا که شناخت چیزی با تفکّر در آثار آن است، کشف عرفانی در مرتبة وحی نمیایستد که شناختی عمیقتر و همهجانبه است و از این جهت هیچ عارف راستینی ادّعای وحی و نبوّت نداشته است و ابنعربی نبوّت تشریعی را متاعی ویژه میداند که دست عارفان از آن کوتاه است. در ادامه، تفاوتهای معرفت عرفان با علوم وحیانی مورد توجّه قرار میگیرد و آنگاه آیاتی که دلالت بر الهی بودن وحی قرآنی دارد با عناوینی همچون قرآن و نقش قابلی پیامبر، تعبیر «قُل»، نقش جبرئیل در رساندن وحی و امور دیگر هرچه بیشتر این تفاوت آشکارتر میگردد.