@article { author = {Sharifi, Enayatollah and Khavaninzadeh, Mohammad Hossein and Ansarimanesh, Alireza}, title = {Bodily Resurrection in the Quran and the Bible}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {6}, number = {21}, pages = {7-41}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2015.3720}, abstract = {Resurrection and return of human is innate and natural that has been affecting human life and activities throughout the history. Divine religions have confirmed this belief. But howness of this return is placed under the category of bodily resurrection which has been explained in different ways in the teachings of the three religions. The resurrection in the divine religions of Islam, Christianity and Judaism, is physical. The physical resurrection is explained in the Holy Quran and Bible passages both similarly and differently in different cases. The emphasis on the resurrection of the body and the return of the body from the soil are among the characteristics of bodily resurrection in both Quran and Bible. In this regard, the extent and scope of the teachings of the Quran and the Bible have some differences. Among the differences of the bodily resurrection in the Quran and the Bible are speaking human organs and inanimate objects, animal’s resurrection, resemblance of divine body with earthly body, the fate of human body. There is also a great deal of common ground between the Quran and the Bible.}, keywords = {Physical resurrection,The Quran,the Holy book}, title_fa = {معاد جسمانی در قرآن و عهدین}, abstract_fa = {اعتقاد به معاد و بازگشت انسان، فطری و همزاد با خلقت بشربوده است و در طول تاریخ، زندگی و فعّالیّت انسان را تحت تأثیر خود قرار داده است. ادیان آسمانی نیز این اعتقاد بشر را تأیید و تأکید کرده‌اند. امّا این بازگشت با چه کیفیّتی در مقولة معاد جسمانی قرار می‌گیرد که در آموزه‌های ادیان سه‌گانه به صُوَر گوناگونی تبیین شده است. کیفیّت معاد و بازگشت انسان در ادیان آسمانی اسلام، مسیحیّت و یهود به‌صورت جسمانی عنصری و ترابی می‌باشد. نحوة تبیین معاد جسمانی در آیات قرآن کریم و فقرات کتاب مقدّس، در مواردی مشابه و در مواردی با هم تفاوت دارد.تأکید بر بدنی بودن رستاخیز و عود همان بدن از خاک، از شاخصه‌های معاد جسمانی در آیات قرآن کریم و عبارات کتاب مقدّس است. گستردگی و شمول این آموزه در آیات قرآن کریم و عبارات کتاب مقدّس با تفاوت‌هایی همراه است. سخن گفتن اعضا و جمادات، حشر حیوانات، عینیّت بدن اُخروی با بدن دنیوی، سرنوشت جسمانی بشر از موارد اختلاف معاد جسمانی در قرآن و عهدین است.موارد اشتراک قرآن و کتب عهدین نیز متعدّد است.}, keywords_fa = {معاد جسمانی,قرآن,کتاب مقدّس}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3720.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3720_1fcae189128e25304da0c8c7ec174de1.pdf} } @article { author = {Khakpour, Hossain and Bolourdi, Maryam}, title = {Semantics of Quran’s Words in Tafsir al-Mizan}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {6}, number = {21}, pages = {43-67}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2015.3724}, abstract = {Transmission of God’s purposeful discourse is done through different sciences and methods. One of literary methods to understand God’s discourse is semantics. Therefore, as Quranic words played key roles in expansion of its meaning, the examination of this method deems necessary. This paper aims to investigate the meaning of the words of the Quran in Tafsir al-Mizan, and applies a descriptive-analytical research method with a Quranic approach to investigate the existing differences in Quran’s words and finally concludes that changes have been made in some Quranic words before and after the descent in a way that some Quranic words had almost the same meanings before the descent; however, they undergone some changes during the descent such similarity in meanings, expansion, integration, and so on. Also, some changes were made in some Quranic words after the descent. The study shows that Allameh Tabataba’i’s book was written based on the principles and rules of some other works such as Tafsir Majma al-Bian and Koshaf.}, keywords = {Quran,Semantics,vocabulary,Semantic evolution,Tafsir al-Mizan}, title_fa = {معناشناسی درزمانی واژگان قرآن در تفسیر المیزان}, abstract_fa = {انتقال کلام هدفمند خداوندبا علوم و فنون متفاوتی در قرآن نمود می‌یابد.یکی از فنون برجستة ادبی، «معناشناسی واژگانی» است. از آنجا که واژگان قرآنی نقش اصلی را در آیه دارند و معنا را گسترش می‌دهند، بررسی این اسلوب ضرورت می‌یابد. مقالة حاضر با هدف بررسی معناشناسی درزمانی واژگان قرآن در تفسیر المیزان و به روش توصیفی‌ـ تحلیلی با رویکرد قرآنی، تغییرات پدید آمده در واژگان قرآن را بررسی و در انتها بدین نتیجه دست می‌یابد که تغییراتی در معنای واژگان قبل از نزول و بعد از نزول حاصل شده است، به‌گونه‌ای که بعضی واژگان قرآن، قبل از نزول معنای متفاوتی داشتند، امّا در زمان نزول، هر یک دچار غرابت، قبض مفهومی، بسط مفهومی و... شده‌اند. همچنین تغییرهای معنایی بعد از نزول در واژگان به وجود آمده است؛ از جمله، کاربرد برخی مفردات قرآن با کاربرد آن نزد متشرّعه متفاوت است. بررسی متن المیزان نشان می‌دهد که علاّمه در بررسی لغوی کلمات، عمدّتاً به مفردات راغب و تفسیر مجمع‌البیان و کشّاف اعتماد کرده است. همچنین او به‌گونه‌ای ضابطه‌مند، بر اساس مبانی و قواعد ویژه‌ای به بیان معانی مفردات قرآن پرداخته است.}, keywords_fa = {معناشناسی درزمانی,واژگان,تحوّل معنایی,تفسیر المیزان}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3724.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3724_e320a3e34752f44c0d617b6ab6c477f2.pdf} } @article { author = {Fattahizadeh, Fathieh and Afsardeir, Hossain and Rahimi, Esmat}, title = {Imam Reza’s Quranic Adaptations and Citations in Imamate Hadith}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {6}, number = {21}, pages = {69-87}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2015.3725}, abstract = {Adaptation is a form of application and manifestation of the verses of the Quran in Imams’ words. The present study aimed to examine different forms of adaptations and motivation for their application in the words of Imam Reza. As the Holy Quran for Muslims enjoys a high status among Muslims and is the source from which the Imams took their underlying themes, Imam Reza used the Quranic verses repeatedly in his Imamate hadith to discuss different dimensions of leadership and issues related to it. This article first explain the concept of adaptation and motives behind its usage. Then, it examines this literary element in Imam’s sermon. In this holy Hadith, different forms of adaptations have been used including full, partial, varied, reference and inference adoptions, and it was observed that the Imam utilized each of these forms of adaptations with different motivations and purposes. This paper attempts to examine these adaptations with an analytical approach.}, keywords = {}, title_fa = {اقتباس‌ها و استنادهای قرآنی امام رضا(ع)در حدیث امامت}, abstract_fa = {«اقتباس» یکی از اَشکال به‌کار‌گیری و تبلور آیات قرآن کریم در کلام معصومان(ع)می‌باشد. مقالة حاضر با هدف بررسی گونه‌های اقتباس و انگیزة به‌کارگیری آن در کلام امام رضا(ع) به رشتة تحریر درآمده است. با توجّه به اینکه قرآن کریم منزلت و مکانتی خاص نزد مسلمانان دارد و بهترین منبع و سرچشمه‌ای است که ائمّه(ع) مضامین عالی و بلند خود را از آن می‌گیرند، امام رضا(ع) نیز در حدیث امامت به طور فراوان از آیات قرآن بهره گرفته است و با این اثرپذیری به بیان دقیق ابعاد و زوایای گوناگون امامت و مسائل مربوط به آن پرداخته است. در این مقاله، ابتدا مفهوم اقتباس و انگیزه‌های آن توضیح داده می‌‌شود، سپس به بررسی این عنصر ادبی در خطبه پرداخته می‌‌شود. دراین حدیث شریف، گونه‌هایی از اقتباس قرآنی، ازجمله اقتباس کامل، جزئی، متغیّر، اشاره‌ای و استنباطی ملاحظه می‌‌شود که امام(ع) هر یک از این گونه‌ها را با انگیزه و هدفی خاص به کار برده است که در این نوشتار تلاش می‌‌شود این اقتباس‌ها با رویکردی تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {امام رضا(ع),حدیث امامت,اقتباس‌های قرآنی}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3725.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3725_f9de9476d8fe0cdc83919e5098f94d34.pdf} } @article { author = {Rouhi Barandagh, Kavoos and Moradi, Leila}, title = {The Criticism of Vahhabism’s Thinking Foundations in Leadership, Heresy and its Manifestions by Emphesising Allameh Tabatabaei’s Views}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {6}, number = {21}, pages = {91-120}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2015.3726}, abstract = {Wahhabism has particular views on various topics apart from other religions and Islamic sects. One of the specific beliefs of this sect is differences in explaining issues related to leadership and the saints of God, which is based on the special foundations about the definition of heresy and its various manifestations which has been formed. Wahhabism with the rejection of cause and effect system has denied the grace of Imams as a medium and as a result consecration and resorting to Imams and wanting healing from them is heresy and visiting their graves is innovation. This article by showing the fundamental deviation of this sect in analyzing polytheism with emphasis on the views of Allameh Tabatabaei has criticized it and has reached to the conclusion that loose irrational ideas of  Wahhabism has caused advocate scholars of this sect to present an incorrect definition of the manifestations of heresy and development in its scope. With reference to the opinions of Allameh Tabatabaei in Almizan can easily become aware of Wahhabism’s mistaken beliefs about instances and many other actions such as God’s blessing and invoking the prophets and saints and asking intercession from them and visit their graves and oath of God, deemed to be outside the scope of heresy.}, keywords = {Wahhabism,leadership,Allameh Tabataba’i,heresy,Benediction,Invocation,intercession,Visiting graves}, title_fa = {نقد مبانی فکری وهّابیّت در مسئلة امامت، شرک و مصادیق آن با تأکید بر دیدگاه‌های علاّمه طباطبائی(ره}, abstract_fa = {وهّابیّت در موضوعات گوناگون دیدگاه‌های ویژه‌ای جدا از سایر مذاهب و فرقه‌های اسلامی دارد. یکی از باورهای خاصّ این فرقه، اختلاف در تبیین مسائل مرتبط با امامت و اولیای الهی است که با تکیه بر مبانی خاص در تعریف شرک و مصادیق آن شکل گرفته است. وهّابیّت با نفی نظام علّی و معلولی، واسطة فیض بودن ائمّة اطهار(ع) را انکار می‌کنند و در نتیجه، مواردی مانند تبرّک و توسّل به ائمّه(ع) و شفاعت‌خواهی از ایشان را شرک و زیارت قبور آنان را بدعت می‌دانند. این مقاله با هدف نشان دادن انحراف بنیادین این فرقه در تحلیل مسئلة شرک، با تأکید بر دیدگاه‌های علاّمه طباطبائی(ره) به نقد آن پرداخته است و به این نتیجه رسیده که اندیشه‌های سُست غیرعقلانی وهّابیّت موجب شده است که علمای مدافع این فرقه، تعریف نادرستی از مصادیق شرک و توسعه در دامنة آن ارائه دهند. با رجوع به آراء و دیدگاه‌های علاّمه طباطبائی در تفسیر المیزان به‌آسانی می‌توان به باورهای نادرست وهّابیّون در باب مصادیق آگاهی پیدا کرد و بسیاری از اعمال صحیح، مانند تبرّک و توسّل به انبیا و اولیای الهی، درخواست شفاعت از آنان، زیارت قبور آنان و سوگند یاد کردن به غیر خدا را از محدودة شرک خارج نمود.}, keywords_fa = {وهّابیّت,امامت,علاّمه طباطبائی,شرک,تبرّک,توسّل,شفاعت,زیارت قبور}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3726.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3726_acc3e5a602d148793009c837609df9b1.pdf} } @article { author = {Mirjalili, Alimohammad and Sharifi, Mohammad and Sadeghian, Ahmad and Mosadegh, Bibi Roqaye}, title = {Positive Emotions, Effects and Ways to Strengthen it in Surah Yusuf}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {6}, number = {21}, pages = {119-141}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2015.3727}, abstract = {Positive emotions are the main leaders of human beings which they owe their survival largely to the strength of these factors in their interactions. Forces such as joy, love, hope, forgiveness, optimism and empathy are examples of these emotions. The story of Joseph in the Quran became known as the best story” of the Quran because of the presence of such emotions as effective factors in the behavior of a perfect man. And also it has profound impact on human mind and thinking because of abundance of instructional issues in this Surah, and some solutions should be found to use such instructional issues. This is a descriptive – analytical study in which positive emotions of life and its effects on human health as well as ways to strengthen these sentiments focusing on the Surah Yusuf was discussed. The emotions are divided into three sections: personal feelings, family, and community, and each can play a role in human growth and development..}, keywords = {Positive emotions,Surah Yusuf,love,compassion,Forgiveness,Optimism,empathy,Hope and joy}, title_fa = {عواطف مثبت، آثار و راهکارهای تقویت آن در سورۀ یوسف(ع)}, abstract_fa = {عواطف و احساسات مثبت، اصلی‌ترین رهبرانی هستند که نوع بشر، ادامۀ حیات خود را تا حدود زیادی، وامدار قدرت این عوامل در تعاملات انسانی است. نیروهایی همچون ایمان و تقوای الهی، امید به خداوند، عفو و گذشت، همدلی و همراهی، رابطة صمیمانه با دیگران از نمونه‌های این عواطف هستند. داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم به خاطر نمود زیبای این عواطف در برخوردهای یک انسان کامل، به «احسن القصص»، معرّفی شده است و به دلیل اینکه نکات تربیتی فوق‌العاده‌ای دارد، تأثیر بسیار ژرفی در فکر و ذهن انسان گذاشته است و می‌گذارد و برای تثبیت آن، باید از راهکارهای تقویت‌کننده کمک گرفت. در این پژوهش، با روش توصیفی‌ـ تحلیلی، انواع عواطف مثبت در سورة یوسف و آثار عواطف مثبت بر رشد و تعالی انسان در زندگی فردی و اجتماعی و نیز راهکارهایی برای تقویت این عواطف، با محوریّت سورۀ یوسف مورد بحث قرار گرفته است. این عواطف به سه بخش عواطف فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم می‌شوند که هر یک به ‌سهم خود نقش بسزایی در رشد و تعالی انسان دارد.}, keywords_fa = {سورة یوسف,عواطف مثبت,عواطف فردی,عواطف خانوادگی,عواطف اجتماعی}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3727.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3727_05476167ed803a9b521aee56414358f5.pdf} } @article { author = {Nilsaz, Nosrat and Hajikhani, Ali and Jalilian, Saeid}, title = {Semantics of the Quran’s Language in the Interpretation of al-Bayan Fi al-Movafeghate Bain al-Hadithe va al-Quran from Allama Tabatabai’s Perspective}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {6}, number = {21}, pages = {143-161}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2015.3738}, abstract = {One of the main principles in interpretation of the Quran is language of the Quran. Each interpreter pays attention to it during the interpretation inevitably. One common perspective in the language of the Quran is its widespread use with a long history. Allama Tabatabai in his first commentary which entitled “al-Bayan Fi al-Movafeghate Bain al-Hadithe va al-Quran” took the language of the Quran into account. The writer of this article investigate to the widespread use of the language of the Quran and semantics of Quranic concepts such as guidance and deviation, Mention, and other conceptualizations from Allama Tabatabai’s perspective. In so doing, first, the issue of the widespread use of the Quranic language was investigated in the interpretation of al-Bayan; then, the Quranic conceptualizations which are closely related to the language of the Quran have been studied. Finally, Allama Tabatabai believed that although the Quran used many common Arabic expressions and words, it has applied them uniquely. Also, versus of the Quran have different levels of meanings.}, keywords = {}, title_fa = {معناشناسی زبان قرآن از دیدگاه علاّمه طباطبائی(ره) در تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن}, abstract_fa = {یکی از مهم‌ترین مبانی تفسیر قرآن، مربوط به «زبان قرآن» است. هر مفسّری خواه، ناخواه در طول تفسیر خود به آن می‌پردازد.یکی از نظرات رایج در زبان قرآن، عرفی بودن است که از پیشینة طولانی برخوردار است. علاّمه طباطبائی در تفسیر نخستین خود، «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» به مسئلة زبان قرآن توجّه نشان داده است. در این نوشتار، نگارندگان ضمن بررسی نظر علاّمه طباطبائی در حوزة عرفی بودن زبان قرآن، به مسئلة مراتب معنایی آیات قرآن و مفاهیم قرآنی، مانند هدایت و ضلالت، ذکر و غیره پرداخته است. در این راستا، نخست نظریّة عرفی بودن زبان قرآن با توجّه به شواهد و قرائنی که در تفسیر البیان وجود دارد، مورد کنکاش قرار می‌گیرد، سپس به بررسی مراتب آیات و مفاهیم قرآنی که رابطة تنگاتنگی با مسئلة زبان قرآن دارند، پرداخته می‌‌شود. بر این اساس، علاّمه معتقد است علی‌رغم اینکه قرآن از اصطلاحات رایج میان عرب بهره گرفته، ولی آن را طبق عرف خاصّ خود به‌کار برده است و افزون بر این، آیات قرآن لایه‌های معنایی مختلفی دارند.}, keywords_fa = {علاّمه محمّدحسین طباطبائی,زبان قرآن,معناشناسی,عرف عام,عرف خاص}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3738.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3738_0cbf24f945d3f4a5d880d4a89a82aea5.pdf} } @article { author = {Moulavi, Mohammad and Sadrifar, Nabiyolla and Mousavi, Seyed Abolghasem}, title = {Anecdotal Evidence of Pluralism and its Criticism}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {6}, number = {21}, pages = {163-203}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2015.3739}, abstract = {"Pluralism" means acceptance of coexistence of many different races, religions, and political beliefs and its purpose in philosophy of religion is to accept the legitimacy of different religions. Advocates of religious pluralism in order referred to the verses of the Holy Quran to justify and legitimize their claims. This article has is arranged into three sections. The first section deals with the study of different conceptualization with brief look at the literature review.  The second section, which is the main objective of this article, is concerned with the examination of and criticizing nine classifications of advocates of pluralism relying on the Quran’s verses. The general topics of those categories are as follows: Islamic verses, verses of Surah Al-Kaafiroon, the freedom to choose a religion, no compulsion in religion, God will belong to the plurality of faiths, verses of straight path, the multitude of witnesses to the Resurrection, and so forth. The third section of the study allocated to mentioning some quotations right from the holy Quran to criticize the claims of the advocates of pluralism.}, keywords = {Pluralism,the Quranic claim,Criticism,Quotations}, title_fa = {درنگی در مستندات قرآنی کثرت‌گرایان و نقد آن}, abstract_fa = {«پلورالیسم»در لغت به معنای کثرت‌گرایی و مقصود از آن در فلسفة دین، پذیرش حقّانیّت ادیان مختلف است. طرفداران پلورالیسم برای مشروعیّت دینی بخشیدن به مدّعای خود، ظواهر برخی از آیات قرآن مجید را مورد استناد قرار داده‌اند تا بدین سان نظریّة خود را همخوان با آن جلوه دهند. این مقاله در سه محور حرکت نموده است. محور اوّل، بر محور مفهوم‌شناسی و اشارة اجمالی به پیشینة تحقیق شده است. در محور دوم، که هدف اصلی این مقاله است، به نُه دسته از مدّعیات کثرت‌گرایان از آیات قرآنی، و در ذیل آیات به نقد آنها پرداخته شده است. عناوین کلّی این دسته به این قرار است: آیات اسلام، آیات سورة کافرون، آزادی در انتخاب دین، نداشتن اکراه در پذیرش دین، تعلّق ارادة الهی به تکثّر ادیان، آیات صراط مستقیم، کثرت شاهدان در قیامت، جزیة اهل کتاب، حلّیّت طعام اهل کتاب و ازدواج با آنان. در محور سوم نیز به دلایل نقلی در نقد کثرت‌گرایی و نیز آیات و روایات این قسمت اشاره شده است.}, keywords_fa = {کثرت‌گرایی,مدّعای قرآنی,نقد,نقل}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3739.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_3739_f445570fa036936c21cff229759cd448.pdf} }