@article { author = {Ashrafi, Abbas and JamalOmidi, Narjes}, title = {Religious Innovations from the Quran’s Viewpoint}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {5}, number = {18}, pages = {137-156}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2016.1859}, abstract = {Religious innovation is a legal precedent to be added or reduced without any documentation from the Quran or tradition. God endowed people with a perfect religion leaving no way for addition or subtraction in it and said “pure religion is Only for God, and it is the only acceptable religion for Him" (Zomar / 3). However, there have been always people who consciously or unconsciously attributed some irrelevant issues to it, and such irrelevant issues led to the religious innovations. This article examines the semantics of innovation in all aspects of innovation such as the emergence of innovation and examples of innovation by using thematic interpretation and qualitative content analysis. Indeed, innovation is comprised of three things: 1. The manipulation of religious matters including the Principles and Parameters by addition and subtraction, 2. promoting it among the people, and 3. The absence of specific or general religious reasons for the innovation. It is clear from this statement that any activity in which these three elements are present can be regarded as innovation, and it is not innovation at all in the absence of one or all of these elements.The first step for dealing with innovations is to inform the truth of religion to the public. The second step is to avoid blind imitation. And the third step refers to extricate yourself from heretics. Establishment of a system to promote virtue and prevent vice will help prevent innovation from promotion and implementation in the society.}, keywords = {Religious innovations,Religion,The Quran}, title_fa = {بدعت‌های دینی از نگاه قرآن}, abstract_fa = {بدعت حکمی است که به دین افزوده و یا از آن کاسته شود، بدون اینکه مستندی از کتاب یا سنّت داشته باشد. خداوند متعال دین خود را کامل و بی‌هیچ گونه کاستی به آدمیان هدیّه فرموده است و جایی برای افزودن یا کاستن در آن نگذاشته است و اعلام فرموده که دین خالص تنها از آنِ خداست و تنها همان را می‌پذیرد. با این همه، همواره کسانی بوده‌اند که آگاهانه یا ناآگاهانه آنچه را در دین نبوده است، به آن نسبت داده‌اند و در دین بدعت گذاشته‌اند. این مقاله ضمن معناشناسی بدعت به ابعاد مختلف آن مانند عوامل پیدایش بدعت، مصادیق بدعت و ... با استفاده از روش تفسیر موضوعی و تحلیل محتوای کیفی پرداخته است. حقیقت بدعت را سه مطلب تشکیل می‌دهد: 1ـ دستکاری در امور دینی، اعمّ از اصول و فروع با افزودن و کاستن. 2ـ گستردن آن در میان مردم. 3ـ نبود دلیل خاص یا عام بر کاری که به دین نسبت داده شده است. از این بیان روشن می‌شود که هر گونه نوآوری که در آن، این عناصر سه‌گانه وجود داشته باشد، بدعت است و در صورت نبود یک یا همگی آنها، از قلمرو بدعت خارج است. برای مواجهه با بدعت‌ها، اوّلین گام آگاه ساختن مردم از حقیقت دین، دومین گام، جلوگیری از تقلید کورکورانه و سومین گام، برائت از بدعت‌گذاران است. پی‌ریزی نظام امر به معروف و نهی از منکر نیز کمک خواهد کرد که بدعت‌ها شناخته گردد و جلوی اجرای آن در جامعه گرفته شود.}, keywords_fa = {بدعت دینی,دین,قرآن}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_1859.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_1859_a45dead3bbb4c4ee1db3384d1507ade0.pdf} }