2024-03-29T03:24:11Z
https://rjqk.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1165
پژوهشنامه معارف قرآنی
2008-9252
2008-9252
1395
7
24
مفهومشناسی «ظلماتٍ ثلاثٍ» از منظر قرآن، روایات و یافتههای نوین علمی (با تکیه بر آیة شریفة 6 سورة زمر)
منصور
پهلوان
معصومه
شیردل
عبارتِ Pفِی ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍO (الزّمر/6)، ازجمله ظریفترین اشارات علمی قرآن دربارة اسرار آفرینش انسان است. در روایات معصومین(ع) مصداق آن را، «ظلمت بطن، رَحِم و مشیمه»، یا «ظلمت گوشت، پوست و خون» و یا «غلافهای در هم تنیده» دانستهاند. در مجموع، سه دیدگاه در باب مفهوم این «تاریکیهای سهگانه» وجود دارد: «پردههای درونرَحِمی»، «لایههای پوششی جنین» و «فضاهای میان پردهها و لایهها». با توجّه به معنای واژة «ظلمت» که به مکان و فضای بدون نور اطلاق میشود، میتوان گفت که در اینجا «فضاهای بین لایهها و پردهها» مدّ نظر است و شامل فضای بین شکم و رحم، بین کوریون (گوشت رَحِم) و آمنیون (مشیمه) و بین آمنیون و جنین میشود. مفاهیم مورد نظر در روایات معصومین(ع) نیز ناظر به محتویات همین فضاهاست. همچنین، در آیة فوق، بر اهمیّت این فضاهای پوششی در محافظت از جنین تأکید شده است.
مفهوم
ظلمات ثلاث
بطن
رَحِم
مشیمه
2016
05
21
7
29
https://rjqk.atu.ac.ir/article_5721_177a7247842a23cface8c9300240ba20.pdf
پژوهشنامه معارف قرآنی
2008-9252
2008-9252
1395
7
24
ارزیابی ترجمة قَالَ مَوْعِدُکُمْ یَوْمُ الزِّینَةِ وَأَن یُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى (طه/ 59) در ترجمههای مشهور قرآن کریم
کاووس
روحیبرندق
محسن
فریادرس
خدیجه
فریادرس
ترجمة قرآن یکی از مسائل نو در حوزة قرآنپژوهی است که در سدة کنونی بسیار مورد توجّه قرار گرفته است. این نهضت، با وجود نقاط قوّت فراوان، نقاط ضعفی نیز دارد. یکی از این نقاط ضعف، در معادلیابی آیة Pقَالَ مَوْعِدُکُمْ یَوْمُ الزِّینَةِ وَأَن یُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًىO دیده میشود. این مقاله با روش تحلیلیـ توصیفی ترجمههای معاصر مشهور قرآن (شامل ترجمههای فارسی: آیتی، الهی قمشهای، رضایی، صفّارزاده، صفوی، فولادوند، کاویانپور، گرمارودی، مجتبوی، مشکینی، مصباحزاده، معزّی و مکارم، از ترجمههای انگلیسی، پیکتال و صفّارزاده و از ترجمههای آمریکایی، ترجمة شاکر) از این آیه را با دقّت شایانی مورد بررسی قرار داده است و به این نتیجه رسیده که نزدیکترین ترجمه به ترجمة صحیح این آیه، ترجمة مشکینی و بهترین روش ترجمه نیز ترجمة تفسیری است.
قرآن کریم
ترجمههای معاصر قرآن
حضرت موسی(ع)
2016
05
21
31
56
https://rjqk.atu.ac.ir/article_5722_958d40b83ed778ed06f4e098a8d3a01c.pdf
پژوهشنامه معارف قرآنی
2008-9252
2008-9252
1395
7
24
آسیبشناسی و آسیبزدایی «مراء» از منظر قرآن و روایات
محبوبه
غلامی
معصومه
غلامی
محمّدابراهیم
روشنضمیر
از شیوههای تبیین معارف دینی در مکتب اهل بیت، در مواجه با اندیشههای مخالفان اسلام، مناظره و احتجاجهایی بوده است که ائمّه معصومین یا تربیتیافتگان آنها در طول تاریخ انجام دادند. «مناظره» صرفاً برای ساکت نمودن طرف مقابل صورت نمیگیرد و نیز برای الزام دیگر مسلمانان به تمکین و قبول استدلال دینی و فرهنگی بین مذاهب اسلامی نمیباشد، بلکه مناظره زیربنای وحدت اسلامی و مقدّمهای برای رسیدن به اصول مشترک و حقیقت است. این پژوهش که به شیوة توصیفیـ تحلیلی به رشتة تحریر درآمده، با نگاه مدبّرانه به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که عوامل بروز آسیب «مراء»، پیامدها و عوامل رهایی از آن کدام است؟ بر اساس پژوهش به عمل آمده، از مهمترین عوامل بروز آسیب آن، خودخواهی تعصّبات قومی، غرور، جهالت و... میباشد و مهمترین پیامدهای آن نیز نفاق و دورویی، دوری از شفاعت از شفعیان و... است. این اصول کاربردی، میتواند الگویی برای تدوین سند چگونگی یک مناظرة صحیح و دور شدن آن از آسیب مِراء باشد.
مناظره
جدل
مراء
نفاق و درویی
2016
05
21
57
82
https://rjqk.atu.ac.ir/article_5723_344b6daa6155c2f5ef76f8d1e7917755.pdf
پژوهشنامه معارف قرآنی
2008-9252
2008-9252
1395
7
24
آثار تربیتی «رزق حلال» با تأکید بر آیات و روایات
روشن
دهقانی
اصغر
هادوی
رزق یکی از مهمترین نیازها و دغدغههای بشر از ابتدای خلقت بوده است که شامل هر نوع بهرهای از جانب پروردگار به موجودات میباشد. نحوة کسب رزق، آثار تربیتی بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد بر جای میگذارد. در آموزههای دینی، «رزق» با فراوانی قابل توجّهی ذکر شده است که نشاندهندة اهمیّت این موضوع میباشد. در این پژوهش، با هدف بررسی آثار تربیتی رزق و کسب حلال با توجّه به آیات و روایات سعی بر آن شده که به روش اسنادی، مضمون آیات و روایات مربوط به این موضوع بررسی گردد که از نوع پژوهشهای بنیادی است. نوآوری پژوهش حاضر در مقایسه با پژوهشهای پیشین، در بر دارندة روایات بحارالأنوار به عنوان منبع جامع روایی شیعی و بررسی آثار تربیتی آن است که حاصل تحقیق حاکی از آن است که انتخاب شیوههای کسب رزق، تأثیر مستقیم در استواری و شکوفایی ابعاد مختلف در پی دارد که مقیّد بودن به کسب رزق حلال، در بُعد زندگی فردی، شامل عدم پیروی از وسوسه شیطانی، تقویت روحیّة سپاسگزاری و شکر، ایجاد و تقویت عمل صالح، آرامش و رفاه، تقویت و تثبیت دینداری و جلاء دادن روح میباشد. در بُعد زندگی اجتماعی نیز شامل بهرهمندی از فرزندان صالح، رعایت حقوق دیگران میباشد.
رزق
آیات
روایات
اثر تربیتی
بُعد فردی
بُعد اجتماعی
2016
05
21
83
103
https://rjqk.atu.ac.ir/article_5724_2d6148553182ebd4562b0e2452b29177.pdf
پژوهشنامه معارف قرآنی
2008-9252
2008-9252
1395
7
24
نقش ساختارهای ادبیِ آیات قرآن در اثبات نظریّة تجسّم اعمال
ناصر
کولیوند
نصرت
نیلساز
نظریّة تجسّم اعمال که عهدهدار تبیینِ کیفیّت و نحوة دریافت جزای اعمال در عالم آخرت است، حقیقت اعمال آدمی را به عنوان پاداش یا کیفر او در آن عالم معرّفی میکند. درگفتههای بسیاری از عالمان و مفسّران افزون بر ادلّة عقلی، شواهد نقلی فراوانی برای اثبات این نظریّه به چشم میخورد. حدود 95 آیه از آیات قرآن به مسئلة تجسّم اعمال اشاره شده است. این آیات با توجّه به گوناگونی آنها در نوع ساختار ادبی به دستههای متعدّدی تقسیم میشوند. دستهای از این آیات با تعبیرهای مختلف از جمله دیدن اعمال، حضور اعمال، آوردن اعمال، آزمودن عمل و غیره بهصراحت بر تجسّم یافتن اعمال در عالم آخرت تأکید میکنند. دستهای دیگر با ساختار نحوی خاص از جمله کاربرد استفهام انکاری و حصر، جزای اعمال در آخرت را عین اعمال معرّفی میکنند. دستة سوم از آیات با تصویرپردازیهای متعدّد به صورت تشبیه یا تمثیل مانند تشبیه اعمال نیک مؤمنان به نور و اعمال کافران به سراب و تاریکی، ماهیّت درونی برخی از اعمال را به تصویر کشیدهاند. این جستار به بررسی ساختارهای ادبی و تعابیری در آیات قرآن میپردازد که میتواند شاهدی بر نظریّة تجسّم اعمال باشد.
تعبیر
تعابیر
ساختار ادبی
عمل
تجسّم اعمال
2016
05
21
105
130
https://rjqk.atu.ac.ir/article_5725_c7f6cd686e69a17c9b8abcb847985b48.pdf
پژوهشنامه معارف قرآنی
2008-9252
2008-9252
1395
7
24
بررسی تطبیقی نماز در دین اسلام و آیین زرتشت
سعید
ششگلنژاد
عبدالمجید
طالبتاش
نماز گونهای نیایش و عملیـ عبادی برای برقراری ارتباط مستقیم و صعودی میان انسان با خداوند است که میان همۀ ادیان الهی مشترک است. مسلمانان و زرتشتیان به انجام این عمل عبادی ملزم هستند. این پژوهش با تتبّع در متون مکتوب اسلام و زرتشت و به روش کتابخانهای، به بررسی تطبیقی جایگاه نماز در این دو شریعت آسمانی پرداخت. همچنین، اشتراکات و تمایزات آن در این دو شریعت بررسی شد. در این پژوهش، روشن شد که نماز در اسلام و زرتشت از اهمیّت بسیاری برخوردار است. این پژوهش بهدست داد که از نظر اثربخشی در برقراری ارتباط با معبود، طهارتبخشی به روح و باطن، جلوهگاه شکرگزاری و سپاس در برابر نعمتهای خداوند، نوبتهای پنجگانه و سنّ وجوب نماز، میان اسلام و زرتشت قرابت و نزدیکی وجود دارد. این بررسی روشن کرد که نماز، در آیین زرتشت، همعرض اعمال عبادی دیگر است، امّا در اسلام، محور و رکن اساسی دینداری است. از این رو، در اسلام هیچ جایگزینی ندارد، منقطع نمیشود و از تکثّرگونهای برخوردار است و قبولی یا ناقبولی دیگر عبادتها به پذیرش یا پذیرفته نشدن آن بستگی دارد که چنین رویکردی به نماز در آیین زرتشت یافت نشد.
نماز
جایگاه
اسلام
زرتشت
اوستا
قرآن
روایات
2016
05
21
131
158
https://rjqk.atu.ac.ir/article_5726_fabadb6f7751532c4932f38354c29493.pdf