دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262020150522The Omnipotence of God in the Quran and Hadithsقدرت مطلق خداوند از منظر قرآن و روایات728235210.22054/rjqk.2016.2352FAعلی اکبرشایسته نژادعضو هیئت علمیJournal Article20160307<em>There have been discussions about the omnipotence of God and the world as well as the hereafter in the Quran and quotes either explicitly or implicitly. The omnipotence of God has been a recurring theme in theologians’ discussions, and there is no religious consensus on the scope of the omnipotence of God. In particular, according to the Koran, the adherents of the Jewish religion accused God of weakness and inability. On the other hand, the question "to be seen and visible" in order to show the great power of God has an important place in the Shiite’s beliefs. The current research aims to examine the theologian’ opinions and compare it with the verses and stories of Quran to prove God's omnipotence. Therefore, after defining the concept of Muslim sects and presentation of an stable definition, the research makes an attempt to remove some doubts in this regard, and determines the relationship between problem of "to be seen and visible" and divine power. The advantage of this article compared to other articles of the same theme is that the omnipotence of God was discussed independently, its relationships with "to be seen and visible" was explained, and its important place in the Shiite’s beliefs was made clear.</em><em>در قرآن کریم و روایات از قدرت مطلق خداوند در آشکار و نهان، دنیا و آخرت سخن به میان آمده است. صفت قدرت خداوند، پیوسته مورد بحث متکلّمان بوده است و شبهههایی دربارة آن مطرح شده است و گسترة این صفت الهی مورد اختلاف نحلههای مذهبی بوده است، بهویژة بر اساس گزارش قرآن، پیروان مذهب یهود، خداوند را به ضعف و ناتوانی متّهم کردهاند. از طرف دیگر، طرح مسئلة «بدا» به منظور نمایش قدرت عظیم خداوندی، جایگاه مهمّی در عقاید شیعی دارد. این نوشته از نوع پژوهشهای بنیادی است و نویسنده کوشیده است تا به روش کتابخانهای، نقد و بررسی آرای متکلّمان و مقایسة آن با آیات و روایات، قدرت مطلق خداوند را اثبات کند. لذا پس از تعریف قدرت از نظر فرقههای مسلمان و ارائة مفهومی استوار، به برخی شبهاتی که در این زمینه وجود دارد، پاسخ داده است و رابطة مسئلة «بدا» را با قدرت الهی تبیین نموده است. امتیاز این نوشته نسبت به نگارشهای مشابه در آن است که صفت قدرت خداوند را به شکل مستقل مطرح کرده است و رابطة «بدا» را با آن تبیین کرده است و جایگاه برجستة آن را در هندسة اعتقادات شیعه آشکار نموده است.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_2352_1d4dc2dc00fe30f501de57a8e4bbf1ad.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262020150522Interpretive Analysis Involve a Mockery of the Quranتحلیل تفسیری عبارات متضمّن استهزا در آیات قرآن2962235310.22054/rjqk.2016.2353FAجمشیدبیاتفارغ التحصیلصمدعبداللهی عابددانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20160307<em>It may be difficult to accept "humiliation" as a valuable and positive social behavior and accept it as legitimate because it is meant as an insult and humiliation to the person's styles, and the type of functions and incentives where there is abnormal behavior which is unacceptable and contrary to human dignity causing offense. However, it can be a reciprocal conflicting rulings. A look at the teachings of the Quran shows that it can not only have a positive aspect but also a deterrent or punishment dimension which can be applied to some people to yield a positive impact on society. One of these positive effects are character assassination through humiliation and equalizing people with animals having the following characteristics: lack of consideration of Quran’s Verses, disregarding sciences to reach and understand God, not paying attention to the poor people, falsehood company, being unaware of the signs of the Quran, denying the messengers. In addition to identifying these factors, this study tries to determine what God's creatures deserve contempt and disdain.</em><em>تحقیر با گفتار و عمل، برای استهزاء است و استهزاکننده با انجام کاری که دلالت بر سبکسری دیگری میکند، در طلب تحقیر اوست. شاید مشکل بتوان پذیرفت که «تحقیر و استهزا» به عنوان یک رفتار اجتماعی ارزشی و عمل مثبت، دارای وجه مقبول و مشروعی باشد؛ زیرا از آنجا که تحقیر و استهزا به معنای سبک کردن شخص میباشد و با توجّه به نوع کارکردها و انگیزههایی که در آن وجود دارد، رفتاری ناپسند و ناهنجار، مخالف حکم عقلایی و کرامت انسانی به دلیل استهزا و تحقیر است، ولی میتواند احکام متضاد و متقابلی داشته باشد. با نگاهی به آموزههای قرآنی، این عمل نه تنها میتواند وجه مثبتی نیز داشته باشد، بلکه در مقام بازدارندگی یا مجازات بعضی افراد باید به کار گرفته شود تا تأثیر مثبتی در جامعه داشته باشد. یکی از عوامل این تأثیر مثبت از نظر قرآن، ترور شخصیّت برخی افراد، از طریق «استهزا و تحقیر» میباشد؛ از جمله همردیف قرار دادن با چهارپایان در رابطه با کسانی که ویژگیهای زیر را دارند: عدم تعقّل نسبت به آیات الهی، استفاده نکردن از علوم برای رسیدن به خداوند، توجّه نکردن به فقرا، همنشینی با اهل باطل، غافل بودن از آیات انفسی و آفاقی، تکذیب پیامبران و ... استهزای خدا نیز بدون دلیل نیست و میتواند چند مفهوم و هدف داشته باشد که از آن جمله است: مجازات استهزاکنندگان با استهزای آنان، بیضرر نشان دادن استهزای منافقان، استهزا بر اساس سنّت املا و استدراج، تخطئة استهزاکنندگان، تفاوت نتیجة کردار منافقان با آنچه در دنیا داشتند و... که در این تحقیق، سعی بر آن است تا مشخّص شود، چه کسانی استحقاق این اهانت و استهزای الهی را دارند و مفهوم استهزای الهی چیست و چه تفاوتی با استهزای بشر دارد.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_2353_c484f4c75bee2cb7d3493f4744ce7eb9.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262020150522Concept of Divine Trusteeship in the Trusteeship Verse Citing Reasons from Allameh Tabatba’iمفهوم امانت الهی در آیة امانت با استناد به دلایل علاّمه طباطبائی6390235410.22054/rjqk.2015.2354FAنازیلاعادل فردانشگاه اصفهانمحمدرضاستوده نیااستاد دانشگاه اصفهانJournal Article20160307<em>One of the most important verses in the Quran referring to human dignity is trusteeship verse. Different interpretations of the term “trusteeshp” have been offered. This variety in the interpretations adds to the ambiguity of the Verse. This paper attempts to interpret the validity and interpretation of trusteeship in the context of the 73th verse of Ahzab Chapter and rejects many previous interpretations. </em><em>Because it is a matter entrusted to the God religion and divided mankind into three categories hypocrite, unbeliever and faithful, but many of the examples cited for divine trust do not divide people into such categories and are not verifiable, hence. On the other hand, the capacity of bearing a divine trusteeship exists in human. Therefore, few cases in other organisms such as intellect in angels or jinns’ task are not part of the trustee.</em> <em>It seems that an instance that is not inconsistent with the evidence and may be applicable to divine trust which is the divine perfection of religion that human beings have the ability to accept. The complete human talent in the Imams reached its peak of perfection so the first of them can be addressed as Amin Allah or the trustee of God</em><em>.</em><em>یکی از آیات مهمّ قرآن که اشاره به مقام والای انسان دارد، آیة امانت میباشد که از متشابهات قرآن است. تاکنون برای تفسیر واژة «امانت» در این آیه، مصداقهای متفاوت و زیادی بیان شده است که ابهام آیه را بیشتر میکند. این نوشتار برای تفسیر امانت در آیة مذکور با تحلیل تفاسیر، روایات، سایر آیات مربوط به امانت و شواهد موجود در آیة 73 سورة احزاب، بسیاری از مصادیق مذکور را رَد میکند<strong>؛ </strong>زیرا این امانت، امری مربوط به دین حقّ و مقسّم انسانها به سه دستة منافق، مشرک و مؤمن است، امّا بسیاری از مصادیق بیان شده برای امانت الهی مقسّم انسانها نیست. از این رو، قابل اثبات نمیباشد. از سویی، استعداد تحمّل امانت الهی فقط در انسان وجود دارد. بنابراین، مواردی که در سایر موجودات وجود دارد؛ مانند عقل در فرشتگان یا تکلیف در جنّیان، قابل حذف از مصادیق امانت است. به نظر میرسد مصداقی که با شواهد مذکور تناقضی ندارد و میتواند مصداق امانت الهی باشد، کمال دین، یعنی </em><em>ولایت کلّیّة الهی</em><em> است که تنها انسان قابلیّت پذیرش آن را دارد. از این رو، </em><em>خلیفة</em><em>الله گشته است. این استعداد در انسان کامل، یعنی ائمّه<sup>(ع) </sup> به اوج کمال خود رسید. لذا به اوّلین آنان، «امینالله» خطاب میشود.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_2354_c550f65668830f21152b6daa4f9dda81.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262020150522The Concepts of “Wisdom” and “Beauty” in Quranمفهومشناسی واژة «حکمت» و «جمال» و رابطة آن دو از نظر قرآن92133235510.22054/rjqk.2015.2355FAسعدیمویدیعضو هیات علمی دانشگاه گروه معارفعنایت اللهشریفیدانشیار دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-9096-7674Journal Article20160307<em>This essay is about two principles of "wisdom" and "beauty" and their relationships to each other in the Quran. The worth of these two above-mentioned words can be understood by frequency of their repetition in the Quran. And the examination of these concepts are required because of the repetitions and emphases which are done by different ways and in different verses of the Quran. In spite of many attempts of Quranic researchers, the relationship between these two words is largely neglected. So we try to study and think about Quran in this essay that we can reach to this miracle of Quran. In the Quran thinking galaxy, "wisdom" and "beauty" are not only two separate planets but also seriously related to each other. The art of Quran is that it can express profound meaning with its perfect structure. And this art is not usually paid attention by ordinary persons, and artist is someone that can access to those hidden and intangible relationships. To achieve this, we referred to dictionaries and extracted meanings of each word. Then, we distinguished the best meaning based on authentic interpretations. Finally, we showed the deep relationships between those two words that have come in revelation speech.</em><em>نوشتة حاضر پیرامون دو محور «حکمت» و «جمال» و نسبت آن دو با یکدیگر در قرآن فراهم آمده است. حضور مکرّر در قرآن دو واژة مذکور، جایگاه آنها را تصدیق میکند و همین تکرار و تأکید از وجوه مختلف و طیّ آیات عدیده، بررسی هر یک از این دو واژه را ضروری میکند. امّا علیرغم اهتمام قرآنپژوهان، آنچه مغفول مانده، نسبت بین این دو واژه است که در این مقام با تأمّل و تدبّر عمیقتر در قرآن به این معجزة عمیق قرآنی دست یابیم. در منظومة فکری قرآن، حکمت و جمال نه تنها دو سیّارة دور افتاده از هم نیستند، بلکه به طور وثیقی به یکدیگر مربوط و وابستهاند. هنر قرآن در این است که در ساختار خللناپذیر خود معنایی شگرف و معجزهآسایی عرضه میدارد که در بسیاری اوقات، از نگاه سطحی دور میماند و هنرمند کسی است که به کشف چنان روابط پنهان و ناملموسی نائل آید. از این رو، برای دستیابی به چنین هدفی با مراجعه به قاموسها، معنای لغوی هر یک را به دست آوردیم و آنگاه بر بنیاد تفاسیر معتبر، بهترین معنا را مشخّص کردیم و در نهایت، از نسبت شگرف بین آن دو که در کلام وحی به خوبی یادآوری شده، پرده برداشتیم.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_2355_49fdf5a3692105b31c51489fcdfde6d0.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262020150522Studying the Orientalists oncerning Contradiction in Quran Versesنقد و بررسی نظریّة برخی از مستشرقان در باب تناقض در آیات قرآن کریم135163235610.22054/rjqk.2015.2356FAعلی رضاحیدریعضوهیات علمیJournal Article20160307<em>Quran’s miracles in Quran’s science enjoy special status because its creation from God proves its miracle. One of the miraculous points of Quran which has been considered by the thinkers since the first periods of Islam is its miracle in being away from any deviation and difference. The confirmation of Quran’s miracles is based on some presuppositions and preparations. One of these preparations is answering to doubts and delusive verses of difference and contradiction. Hence, the exact recognition of orientalists related to Quran and scientific critique in their points of view are considered as an inevitable requirement for Muslims. The methodology in the present library-based study and its approach is descriptive, analytical and critical. And also it must be mentioned that regardless of the Orientalists’ motivation in claiming the existence of difference and deviation in Quran’s verses, one of the reasons which made the illusion of difference and contradiction in Quran’s verses is ignoring rules in commenting verses and disregarding the conditions of contradiction. Therefore, disregarding correct bases and rules in commenting and discussing Quran’s verses as well as disregarding the condition of contradiction are the main factors in their ideology and justification. Therefore, because they do not take a proper perspective for defining contradiction, they have considered any verse which is somehow different from another verse as the matter of contradiction. While there can be claim for contradiction between two verses when the difference is so that refuting one completely leads to accepting the other and vice versa. As a result, it was mentioned in this article that none of their doubts is not based on a scientific and logical reason but based on incorrect presuppositions.</em><em>اعجاز قرآن در دانش علوم قرآن از جایگاه ویژهای برخوردار است، چراکه بودن قرآن از سوی خدا، از رهگذر اعجاز آن اثبات میشود. یکی از وجوه اعجاز قرآن که از صدر اسلام تاکنون مورد توجّه دانشمندان بوده است، اعجاز آن در پیراستگی از اختلاف است. اثبات اعجاز قرآن در پیراستگی از اختلاف، بر پیشفرضها و مقدّماتی استوار است. یکی از آن مقدّمات، پاسخگویی به شبهات و آیات موهِم اختلاف و تناقض است. لذا شناخت دقیق آرای خاورشناسان دربارة قرآن کریم و نقد علمی دیدگاههای آنان برای ما مسلمانان ضرورتی انکارناپذیر است. روش تحقیق در این پژوهش، مطالعة کتابخانهای و رویکرد آن، توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. باید گفت صرف نظر از انگیزة مستشرقان از ادّعای وجود اختلاف در آیات قرآن، یکی از عللی که موجب توهّم اختلاف و تناقض در میان آیات قرآن شده، در نظر نگرفتن قواعد صحیح در تفسیر آیات و بیتوجّهی به شرایط تناقض است. از این رو، در نظر نگرفتن مبانی و قواعد صحیح در تفسیر آیات قرآن و در نظر نگرفتن شرایط تناقض، از جملة عوامل اصلی ایدة آنان است. لذا چون آنان تصوّر درستی از تعریف تناقض ندارند، هر آیهای را که با آیة دیگر به نوعی متفاوت باشد، مصداق تناقض دانستهاند، درحالی که زمانی میتوان ادّعا کرد میان دو آیه تناقض وجود دارد که اختلاف آن دو به گونهای باشد که همواره از صدق هر یک، کذب دیگری و از کذب هر یک، صدق دیگری لازم آید. در این مقاله بیان شده که هیچ یک از شبهات آنها مبتنی بر دلیل علمی و منطقی نیست و تنها بر اساس پیشفرضهای نادرست است.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_2356_fc0ed70f54f5c260d0275ccda4eada2f.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262020150522The Civilizational Model of Islam in Prophetic Tradition with an Emphasize on the Verses of the Holy Quranالگوی تمدّنی اسلام در سیرة نبوی با تکیه بر آیات قرآن کریم166189235710.22054/rjqk.2015.2357FAمهدیرضازاده جودیکارشناس بین الملل/ وزارت علوم، تحقیقات و فناوریمحمدکاظمرضازاده جودیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20160307<em>Muhammad, the Messenger of God (p.b.u.h.) created basic changes in the Arabian community which led to the formation of Islamic civilization and culture. The civilizational model of Muhammad, the messenger of God (p.b.u.h.) in a transit from an ignorant community into a Islamic community is a brilliant symbol in human history. The most important elements in this model include: A. Human’s internal change which is based on two pillars of thinking and will. Change in the social and political structures in Islamic thought is a function of change in the human’s psychological infrastructure which is the base of all human changes. B. Selection of the main ultimate end, the human internal change has a mechanism which takes place through selection of these ultimate ends. The ends and objectives are the driving force of history. In the civilizational model of Islam, God is the most ultimate end of human which is superior and absolute. For this reason, human’s objectives and ideals also are superior and infinite and He is always taking the responsibility, changing and is in a constant move. In addition to these two, a comprehensive attitude towards development, pervasive ability and the principle of tolerance are the completing civilizational models of Iran. In the light of these two principles, it is possible to achieve the main indexes of Islamic civilization in prophetic tradition such as: human position in development, formation of the government and change of economic relations.</em><em>محمّد رسولالله<sup>(ص)</sup>، تحوّلاتی اساسی در جامعة عربستان پدید آورد که منجر به شکلگیری فرهنگ و تمدّن اسلامی گردید. الگوی تمدّنی رسولالله<sup>(ص)</sup> در گذار از جامعة جاهلی به جامعهای اسلامی، نمونهای درخشان در تاریخ بشری است. مهمترین عناصر در این الگو عبارتند از: الف) تحوّل درونی انسان که مبتنی بر دو رکن اندیشه و اراده است. تغییر ساختارهای اجتماعی و سیاسی در اندیشة اسلامی، تابعی از تغییر در شالودة روانی انسان است که اساس همة تحوّلات بشری محسوب میشود. ب) گزینش غایت اصلی: تغییر درونی انسان سازوکاری دارد که از طریق گزینش غایتها صورت میگیرد. غایتها و اهداف، نیروی محرّکة تاریخ است. این نوشتار به روش توصیفی ـ تحلیلی به بیان الگوی تمدّنی اسلام با استفاده از آیات قرآن کریم میپردازد. در این الگو، خدا مهمترین غایت انسان است که برتر و مطلق است. به همین دلیل، اهداف و آرمانهای انسان نیز برتر و بینهایت بوده، او همواره مسئولیّتپذیر، متحوّل و در حرکتی مستمر خواهد بود. علاوه بر این، رویکرد جامع به توسعه، توانمندی فراگیر و اصل تسامح و تساهل، عناصر تکمیلکنندة الگوی تمدّنی اسلاماَند. در پرتو این اصول، میتوان به شاخصهای عمدة تمدّن اسلامی در سیرة نبوی، مانند جایگاه انسان در توسعه، تشکیل دولت و تغییر روابط اقتصادی دست یافت.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_2357_325a25b2313927fa43a1a39ca05cd47e.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262020150522Socio-political Foundations of the Movement of Imam Hussein in the Quranمبانی سیاسی ـ اجتماعی نهضت امام حسین(ع) از منظر قرآن189215235810.22054/rjqk.2015.2358FAیاسردلشادنهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضویمحمدمیرزاییعضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20160307<em>The purpose of the Quranic principles is accepted assumptions that underpin the Quranic teachings of Imam Hussein’s uprising of the movement of Imam Hussein. According to tradition of Thaqalayn, the movement of Imam Hussein must be based on the Quranic teachings. The author believes that close consideration of Quranic basics of movement, which have been understudied, can provide a more complete understanding of his uprising. This article adopted descriptive and analytical methods to examine some of the socio-political foundations of Imam Hussein’s movement through examination of such Quranic concepts as reform, the fight with </em><em>Oppression</em><em>, migration for Allah, </em><em>promotion of virtue and prevention of vice</em><em>, war and justice. Recognition of these principles in addition to the theism of Imam Hussein’s movement clarify the Quranic task of Muslims to fulfill their duties and act accordingly in similar circumstances.</em><em>مقصود از مبانی قرآنی</em><em>، </em><em>پیشفرضهای پذیرفته از آموزه</em><em>های </em><em>قرآنی است که زیربنای قیام امام حسین</em><em><sup>(ع) </sup></em><em>گردید</em><em>. </em><em>بر اساس حدیث ثقلین، </em><em>مبنای نهضت امام حسین</em><em><sup>(ع) </sup></em><em> </em><em>باید بر آیات قرآن استوار باشد. </em><em>به نظر نگارندگان، توجّه به مبانی قرآنی نهضت </em><em>که کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است،</em><em>میتواند فهم صحیح و کاملتری از قیام حضرت را نمایان سازد.</em><em> نوشتار حاضر که با روش توصیفی ـ تحلیلی سامان یافته است، به برخی از مبانی سیاسی ـ اجتماعی نهضت امام حسین</em><em><sup>(ع) </sup></em><em> از منظر قرآن در مفاهیمی مانند اصلاحگری، مبارزه با ستمکاری، هجرت در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و عدالت پرداخته است. بازشناخت این مبانی، علاوه بر تعیین جایگاه توحیدی و رفیع نهضت امام حسین</em><em><sup>(ع) </sup></em><em>،</em><em> وظیفة قرآنی مسلمانان را در عمل به تکلیف در شرایط مشابه مشخّص میسازد.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_2358_2c041cba69493e711fa68c24ac78fff5.pdf