دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925272720170219Exterminating Retribution in the Qur’an Relying on Al-Mizanعذاب استیصال در قرآن با تکیه بر تفسیر المیزان741773110.22054/rjqk.2017.7731FAبی بی ساداترضی بهابادیدانشگاه الزهرا سمهریفرشباف فاخررئیس اداره اموردانشجویان دانشگاه الزهراسفرشتهمعتمد لنگرودیدانشگاه الزهراء (س)Journal Article20170829Exterminating retribution to the penalty that is said to destroy the rebellious nations when no means of awakening is effective. This study uses an Analytical method to examine exterminating divine retribution in the Qur’an. Findings show that ancient people, according to Qur’an, such as Ad, Thamud, and Lut were struck by this form of retribution for committing crimes and oppression, wasting divine gifts and idolatry, committing sins, denying of divine signs and prophets, misbehaving in trade, blocking the prophets’ attempts at calling people to religion, confronting with Divine religion, and distracting people from faith and embracing prophets. For avoiding this fate, one should adopt piety, practice repentance and apology, and abandon idolatry and inappropriate acts and engage in good deeds and be cognizant of divine gifts and be grateful, therefore. Any person who become afflicted with such sins and such sins become prevalent among them in a way that they do not repent of them, they will be definitely doomed to exterminating retribution. The presence of the Holy Prophet (PBUH), and his constant apology had prevented this punishment in his followers. Allameh believes that exterminating retribution comes to Muslim when they leave forgiveness. In verse 33 of Surah Al-Anfal, there are also signs of the Prophet and his begging for forgiveness which prevented the punishment for Nation of Islam, on the contrary, according to verse 34, they deserve to suffer. He maintains that verses 32 and 33 of the Anfal were not revealed at the same time. And verse 32 and verse 33 refer to the punishment of desperation and the death, respectively.عذاب استیصال به مجازاتهایی گفته میشود که برای نابودی اقوام سرکش به هنگامی که هیچ وسیلة بیداری در آنها مؤثر واقع نگردد، نازل میشود. پژوهش حاضر با روش توصیفیـ تحلیلی به بررسی عذاب استیصال در <em>قرآن</em> میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد مطابق <em>قرآن</em>، اقوام گذشته همچون عاد، ثمود و لوط در اثر ستم و ظلم کردن، کفران نعمت و بتپرستی، فسق، تکذیب آیات الهی و انبیاء، کم فروشی، جلوگیری از دعوت انبیاء به صراط مستقیم، مقابله با دین الهی، گمراه کردن مردم از ایمان آوردن و گرویدن به انبیاء به این عذاب مبتلا شدند. برای رهایی از این عذاب، باید تقوای الهی پیشه کرد، استغفار و توبه نمود، از بتپرستی و اعمال ناشایست دست برداشت، به اعمال صالح پرداخت، نعمات الهی را به یاد آورد و شکر نمود. هر قومی در صورتی که مبتلا به این گناهان شوند و آن گناه در میان آنان فراگیر و عمومی شود و استغفار نکنند، قطعاً مبتلا به عذاب استیصال خواهند شد. وجود پیامبر<sup>(ص)</sup> و استغفار مداوم، مانع از نزول این عذاب در میان قوم پیامبر<sup>(ص)</sup> شدهاست. مطابق آیة 33 سورة انفال، با وجود پیامبر و استغفار، امت اسلام عذاب نمیشوند، لیکن مطابق آیة 34، آنان مستحق عذاباَند. لذا ظاهر این دو آیه متنافی به نظر میرسد. علامه طباطبائی در حلّ تعارض آیات با توجه به سیاق بر آن است که آیات 32 و 33 سورة انفال همزمان نازل نشدهاست. وی آیة 32 را ناظر به عذاب استیصال و آیة 33 ناظر به عذاب کشته شدن میداند. علامه طباطبائی معتقد است که عذاب استیصال زمانی فرامیرسد که امت اسلام استغفار را ترک میکند و عذاب بر آنان محقق میشود.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925272720170219The Study of Conflict between Scientific Theories and the Qur’an in the Creation of the First Humanبررسی تعارض تئوریهای علمی و آیات قرآن در آفرینش نخستین انسان4375773210.22054/rjqk.2017.7732FAحمیدآریانعضو هیئت علمی / موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیمرادعلیشورگشتیدانشجوی دکتری رشته تفسیر و علوم قرآن/مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینیJournal Article20170829The question that how the first man was created, has been dealt with in Islamic sources and it has been the subject of debate in some sciences. This paper seeks to study the scientific hypotheses and the viewpoint of the Qur’an and Hadith about the creation of the first human, through descriptive analytical method. The results of the research show that the verses and traditions clearly indicate that the creation of the first human was from the soil and they deny the creation of the first human from other living beings. The theory of stability and growth of species from the earth claims the independent creation of human while the theory of evolution claims his evolutionary creation from other organisms. Although the first two theories rejecting of the creation of man from other creatures are in keeping with the Qur’an and traditions, the theory of man’s creation from the earth is inconsistent with the contents of verses and hadiths and is scientifically invalid. The theory of the stability of species is not empirically provable, but in case of validity it could confirm the religious statements. The theory of evolution, in the case of cancellation, does not conflict with the Qur’an and traditions, but it would be in conflict with the contents of verses and traditions if accepted as a hypothesis or a scientific theory. In this conflict, the contents of Qur’anic verses and traditions due to enjoying authentic support will supersede the mentioned hypothesis and this hypothesis cannot be as an indication to carry the verses and hadiths contrary to their literal meanings.مسئلة چگونگی خلقت نخستین انسان در منابع اسلامی مطرح شدهاست و نیز در برخی علوم تجربی محلّ بحث و نظر بودهاست. این مقاله به بررسی نسبت فرضیههای علمی با دیدگاه <em>قرآن</em> و احادیث دربارة چگونگی آفرینش نخستین انسان، با روش توصیفی ـ تحلیلی میپردازد. حاصل تحقیق بیانگر آن است که مدلول آیات و روایات، ظهوری آشکار، بلکه صراحت در آفرینش نخستین انسان از خاک دارد و پیدایش آدمی را از موجود زنده دیگر نفی میکند. دو تئوری ثبات انواع و رویش از زمین مدعی پیدایش مستقل انسان و تئوری تحول انواع مدعی پیدایش او از دیگر موجودات زنده به نحو تکاملی است. گرچه دو تئوری اول از منظر نفیخلقت انسان از موجودی دیگر با دیدگاه <em>قرآن</em> و روایات همسوست، اما تئوری رویش از زمین با مفاد آیات و روایات ناهمخوان و خود از نظر علمی بیاعتبار است. تئوری ثبات انواع نیز از نظر تجربی قابل اثبات نیست، اما بر فرض اعتبار میتواند مؤید گزارههای دینی باشد. تئوری تحول انواع در فرض ابطال با دیدگاه <em>قرآن</em> و روایات برخوردی نخواهد داشت، اما در صورت پذیرش آن به عنوان یک فرضیه یا تئوری علمی، با مفاد آیات و روایات در تعارض است. در این تعارض، مفاد آیات و روایات به سبب برخورداری از پشتوانة معتبر، بر فرضیة یادشده مقدّم میگردد و این فرضیه نمیتواند قرینهای برای حمل مدلول آیات و روایات برخلاف ظاهر آنها باشد.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925272720170219The Ethical Pattern of the Qur’an in Confrontation with Moral Deviations with an Emphasis on Youthالگوی اخلاقی قرآن در برخورد با انحرافهای اخلاقی (با تأکید بر دورة جوانی)77105773310.22054/rjqk.2017.7733FAمحمد جوادفلاحعضو هیئت علمی دانشکده دانشگاه الهیات تهرانمبشرهنصیری سوادکوهیمدرس در دانشگاه آزادJournal Article20170829This study investigates the Qur’anic ethical methods and role models in order to explain how the Qur’an behaves against moral deviations. As a result, it might bring an effective and different way to treat and correct some ethical abnormalities in society. According to integrity of the Qur’an that Allah has introduced, it is expected to present appropriate examples which are practical for all humans in all periods of time. Thus, it ensures that these teachings are able to be put in action. The Qur’an teaches human to create moral virtues and destroys the moral vices through uttering these doctrines and practical methods like mentioning examples of prophets, their stories, and comportments against social deviances as embodiments of divine teachings. This issue is more significant in the period of youth when human’s personality and their emotions are not stable and probable wrong doings are more expected. What have been examined in this paper include some ethical principles such as the principle of honoring the personality, admonition, being on time, also some methods such as using good words, politeness, reason, instructions, preaching the good, allegory, contrast, clarity, negligence and ignorance about others’ unwanted mistakes, leniency and taking easy, warning and missionary.در این پژوهش، به الگوبرداری از اصول و شیوههای برخورد <em>قرآن</em> با انحرافهای اخلاقی پرداخته شدهاست تا بتوان بر اساس آن به شیوة متفاوت و اثربخش از دیگر شیوههای کنش متقابل با ناهنجاریهای بعضاً شدید اخلاقی دست یافت؛ چراکه <em>قرآن</em> با جامعیت و فراشمولی خواندن خویش، در همة عصرها قابلیت ارائه الگوهای مناسب اخلاقی و اجرایی شدن آنها را تضمین کردهاست. <em>قرآن کریم</em> با بیان این اصول و شیوههای اجرای آن در قالب قصص و برخوردهای انبیا با انحرافات اخلاقی، به انسان میآموزد تا با استفاده از این ابزار در راستای ایجاد صفات اخلاقی مطلوب و محو کردن انحرافات و ناهنجاریها تلاش کند. این موضوع در دورة جوانی که به دلیل هیجانات و نبودِ ثبات کامل شخصیت، لغزشها فراوان است، بیشتر احساس میشود. اصولی چون اصل تکریم شخصیت، اصل تذکر، اصل بهنگامی، با شیوههایی چون گفتار نیک، رعایت ادب، استفاده از استدلال، عبرتآموزی، موعظة حسنه، تمثیل، مقایسه، صراحت، تغافل و تجاهل، تساهل و تسامح، انذار و تبشیر، در این نوشتار بررسی شدهاست.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925272720170219Semantics of the Term "Confidence" in the Qur’an and Hadithمعناشناسی واژة اعتماد به نَفْس در قرآن و حدیث106132773410.22054/rjqk.2017.7734FAسهرابمروتیدانشیار دانشگاه ایلامفریبابهروزدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ایلامJournal Article20170829The Confidence was a word that in the conflict with religion in terms of literal and psychological meaning. This study tried to get closer to the face of the Qur’an, using semantics concurrency method through which it analyzed the word confidence in the Qur’an and Hadith and analyzed conceptual relations with its substitutions, synonyms, and antonyms to find its semantic field and its surrounding concepts. It is found out that the confidence as a blessing from God means faith and reliance on your own real talents and abilities based on piety and trust in God, and this meaning this meaning exceeds beyond what the philologists and psychologists say. This study has adopted an analytical method.«اعتماد به نَفْس» از آن دسته واژگانی است که همواره در معنای لغوی و روانشناسی با دین در تضاد است. پژوهش حاضر، برای نزدیک شدن به سیمای آن از <em>قرآن</em>، به روش تحلیلی و با استفاده از شیوة معناشناسی همزمانی، به تحلیل «اعتماد به نَفْس» در <em>قرآن</em> و حدیث پرداختهاست و ارتباط مفهومی آن را با واژههای جانشین، همنشین و متضاد واکاوی کردهاست تا حوزۀ معنایی و مفاهیم پیرامونی آن بازشناخته شود. از آنچه در متن مقاله بیان شد، میتوان گفت اعتماد به نَفْس به عنوان یک موهبت از ناحیۀ خداوند، به معنای ایمان و اتکا به تواناییها و استعدادهای واقعی خویش بر مبنای تقوی و توکل بر خداست که فراتر از معنایی است که لغویون و روانشناسان میگویند.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925272720170219Analysis of Fitrah from the Qur’anic Verses’ Perspectiveتحلیل فطرت خداخواهانة انسان از منظر آیات قرآن133160773510.22054/rjqk.2017.7735FAبیژنمنصوریاستادیار مرکز آموزش های عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیJournal Article20170829The Qur’an regards some of the human’s characteristics as innate. One of these characteristics is human nature for seeking God. In the Qur’an, the construction of human existence searches for divinity and this feature does not arise at all from factors out of the human nature as well as social, educational, and geographical factors. Of course, if one wants to possess this feature, he or she must develop his or her personality and, demonstrate ethical conduct; otherwise, that innate feature is not achieved and is deviated. Although, this feature shows itself in dead ends and difficulties, it will be hidden if it is not in an appropriate condition leading to human confusion. Indeed, there are some reasonable proofs for this innate feature based on the commentators’ views. This characteristic is related either to inspirational instructions or to ancient worlds in which there are serious disagreements among commentators.<em>قرآن کریم</em> برخی از ویژگیهای انسان را فطری و غیراکتسابی و مقتضای ذات و درون انسان معرفی میکند. یکی از این ویژگیها، «فطرت خداخواهی انسان» است. در <em>قرآن کریم</em>، ساختار وجودی انسان، خداآشنا و خداخواه است و این مسئله به هیچ وجه ناشی از یک سلسله عوامل بیرون از ذات و مسائل اجتماعی، تربیتی و جغرافیایی نیست. البته برای شکوفایی این ویژگی درونی باید هر انسانی سطحی از رشد شخصیتی را از سر بگذراند و به لحاظ رفتاری در وضعیتی سالم و اخلاقی باشد. در غیر این صورت، فطرت به شکوفایی نمیرسد و دچار انحراف میشود، هرچند در مواقع اضطرار و در بنبستها، این ویژگی خود را نشان میدهد، اما اگر وضعیت روحی و رفتاری مطلوب نباشد، پنهان میشود و آدمی دچار حیرت و سردرگمی میگردد. برای این ویژگی فطری، البته یک سلسله دلایل عقلی نیز وجود دارد که مفسران به آنها اشاره کردهاند. این ویژگی فطری هم با آموزههای وحیانی نسبت دارد و هم با عوالم پیشین که در این زمینه، اختلاف جدی میان مفسران وجود دارد.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925272720170219The Morphology of the Prophet Moses’ Tale from Vladimir Propp’s Theoretical Perspectiveریختشناسی قصّة حضرت موسی(ع) در قرآن کریم بر اساس نظریة ولادیمیر پراپ161177773610.22054/rjqk.2017.7736FAرسولبلاویعضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس، بوشهرعلیخضریاستادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانعلیرضاشیخیانیدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانJournal Article20170829Story has a very primitive role in the cultural dimension and the conveyance of the humanitarian concepts, and it is the most compatible form of language mixed with human mind. Because of this, the celestial books probably often narrate their message by use of tales. As the holy Qur’an tales make use of technical criteria of modern stories, it provides the opportunity for the sake of comparison and the analysis of the critical viewpoints. One of these ways is the morphology of tales by Vladimir Propp<sup>,</sup>s viewpoint. Propp<sup>,</sup>s manner is one of the best ways for analysis and morphology of the tales considering the interactions among Characters and their functions. The present study aimed to investigate the morphology of Moses’s story in the holy Qur’an by the use of Propp<sup>,</sup>s descriptive and analytic method. In order to draw better conclusion, the story was divided into three parts and the characters and functions of each section were analyzed and investigated. The findings of the present research showed that this story coincided with the Propp<sup>,</sup>s paradigm of the fairy tales, with a little change in function of the story. Because of the fact that from 31 functions of fairy tales, 23 of the functions among 6 characters are available in that tale, the course of the story is compatible with the peace, reaching the zenith and attaining further peace with the three movements of the sixth movements of propp<sup>,</sup>s.قصه قدمتی کهن در عرصة فرهنگ و انتقال مفاهیم انسانی دارد و سازگارترین فرم کلامی با ذهن بشر است. شاید از همین روست که کتب آسمانی اغلب پیام خویش را در قالب قصه بیان داشتهاند. از آنجا که قصههای <em>قرآن</em> ملاکهای فنّی قصههای امروزی را دارد، راه را برای مقایسه و تحلیل نظریههای انتقادی جدید باز گذاشتهاست. یکی از این راهها، ریختشناسی قصهها از دیدگاه ولادیمیر پراپ است. روش ولادیمیر پراپ یکی از بهترین شیوههای تحلیل و ریختشناسی قصهها بر پایة کنش شخصیّتها و خویشکاری آنهاست. نوشتة حاضر به بررسی ریختشناسی قصّة حضرت موسی<sup>(ع)</sup> در <em>قرآن</em> با بهرهگیری از روش پراپ، بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی میپردازد و برای وصول به نتیجهای بهتر، قصه به سه بخش تقسیم شدهاست و شخصیتها و خویشکاریهای هر بخش، هدف تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که این قصه با الگویی که پراپ از قصههای پریان ارائه میدهد، با اندکی جابجایی در خویشکاری شخصیّتهای قصه هماهنگ است؛ زیرا از سیویک خویشکاری قصههای پریان، بیستوسه خویشکاری در بین شش شخصیّت موجود در قصه دیده میشود و جریان قصه از آرامش و رسیدن به اوج و رسیدن به آرامش مجدّد، با سه حرکت از حرکتهای ششگانه پراپ همسانی دارددانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925272720170219Explaining the Story of Meeting the Wife of Prophet Ibrahim with the Angels and Answering its Doubts, Centered on the Glorious Verses 71-73 of Hoodتبیین ماجرای ملاقات همسر حضرت ابراهیم(ع) با فرشتگان و پاسخ به شبهات آن با محوریت آیات شریفة 71 تا 73 سورة هود179201773710.22054/rjqk.2017.7737FAمحمدشریفیاستادیار دانشگاه مازندران0000-0002-5127-5042Journal Article20170829The history of mankind has recorded many women’s names such as “eternal models of humanity, ethics, dignity and virtue” in his memory. Sareh, wife of Abraham, was among women who talked to angles based on the Qur’anic evidence. The Qur’an as a book of guidance, has stated heroic life of this great lady. The author of this paper has worked through a problem-oriented approach to analyze some aspects of this great lady’s life. The results indicate that, firstly, the reason of Sarah laughing was her realization of the presence of angels as understand the Prophet Ibrahim’s guests whose mission was punishing Lut people. Secondly, the talk between pious people and angels for prophets or others such as Sarah based on the Qur’an and the traditions of Shia and Sunni is possible and necessary.تاریخ بشریت نام زنان بسیاری را به عنوان «اسوههای جاوید انسانیت، اخلاق، کرامت و فضیلت»، در حافظة خود ثبت کردهاست تا سیر و سلوک و منش آنان برای همیشه راهنمای عمل رهپویان صراط مستقیم باشد. ساره، همسر حضرت ابراهیم<sup>(ع)</sup>، از جمله زنانی است که به شهادت آیات <em>قرآن</em>، گفت و شنودی بین او و فرشتگان رخ دادهاست. در این پژوهش، نگارنده کوشیدهاست با رویکردی مسئلهمحور، ضمن تحلیل برخی از ابعاد زندگانی این بزرگبانوی راه دین، ذیل آیات 71 تا 73 سورة هود، امکان و کیفیّت مراوده و گفتگوی غیرمعصوم با فرشتگان و نیز حوادث و مسائلی را که در این راستا پیش آمده، بررسی نماید. اهمّ نتایج پژوهش، گویای این است که گفتگوی انسانهای مؤمن با فرشتگان برای انبیا و غیرانبیا به دلیل آیات <em>قرآن</em> و روایات، ممکن و یا ضروری است. دربارة معنای «ضحک» در آیة 71 سورة هود، دو تفسیر «حیض شدن» و «خندیدن» مطرح شدهاست و قول دوم کمترین اشکال را دارد و عموم مفسران آن را پذیرفتهاند. قول برگزیده دربارة علت خنده و خوشحالی ساره، شناخت میهمانان حضرت ابراهیم<sup>(ع)</sup> است که فرشتگان و مأموران الهی بودند و اینکه مأموریت آنها عذاب قوم لوط<sup>(ع)</sup> است.