دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251920160121Satisfying targeting in Education by Emphasis on Ibrahim Story in Quranهدفشناسی اقناع در تربیت با تأکید بر داستان حضرت ابراهیم(ع) در قرآن730197010.22054/rjqk.2016.1970FAحبیبالّهحلیمی جلوداراستادیار دانشگاه مازندرانعزّتاللهپاتیارکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندرانJournal Article20160202<em>God has honored Ibrahim on Imamate status after succeeding in so many hard tests in addition to prophecy and epistle. Because he is of prophets in this directed people to determine god basic and directed them in correct route. This is something imam and leader do. We answer in this thesis , what was the target of Ibrahim in satisfying people and directing them to the topic, activity or special aim---directing them to god religion ?by examining Ibrahim story in Quran and using interpretation and related books, we concluded Ibrahim followed achievable targets as attracting them, creating doubt, decreasing resistance, mental and reason arousal, changing people status</em><strong><em>.</em></strong><em>خداوند متعال حضرت ابراهیم<sup>(ع)</sup> را علاوه بر مقام رسالت، به مقام امامت نیز مفتخر ساخت؛ زیرا آن حضرت از پیامبرانی است که برای تبیین اصول دین الهی نه تنها راه را مینمود، بلکه مردم را در مسیر درست راه میبُرد و این همان کاری است که امام و رهبر انجام میدهد. در معناشناسی اقناع، آن را</em><em>به «راضی و همراه کردن افراد برای گرایش به موضوع</em><em>،</em><em> فع</em><em>ّ</em><em>الی</em><em>ّت</em><em> یا هدفی خاص» تعریف کردهاند</em><em>. آنچه این مقاله که با شیوة توصیفی ـ تحلیلی سامانیافته، بدان پاسخ داده این است که اقناع حضرت ابراهیم<sup>(ع)</sup> برای هدایت مردم به سوی شریعت الهی چه ویژگیهایی دارد، از چه روشهایی بهره برده است و چه هدف یا هدفهایی را دنبال کرده است؟ با بررسی داستان حضرت ابراهیم<sup>(ع)</sup> در قرآن کریم و با بهرهگیری از تفاسیر و کتب مربوط، این نتیجه حاصل شد که اقناع آن حضرت ویژگیهایی چون تناوب و تکرار پیام، حُسن خُلق اقناعکننده و از روشهایی چون قرار گرفتن در جایگاه پرسشگر، گفتگو، پاسخطلبی، رشدیافتگی و بُتشکنی، واژهآفرینی، خلاّقیّت در عمل و... استفاده نموده است و اهدافی چون جذب مخاطبین، تحریک فکر و اندیشه، ایجاد شک، کاهش مقاومت، تغییر موضع، تقویت موضع، ایجاد رفتار و ... را به صورتی دستیافتنی دنبال میکرد</em><em>.</em>دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251920160121Pathology of Islamic Society based on Islamic Teachings: A Case Study for Preventing Briberyآسیبشناسی جامعة اسلامی بر مبنای آموزههای فرهنگ وحیانی ـ اسلامی (بررسی موردی پیشگیری از رشوهپذیری)3152197110.22054/rjqk.2016.1971FAعبدالرّضازاهدیاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریممهیارخانی مقدّمدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصولالدّین، قمعمادصادقیدانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمJournal Article20160202<em>The present study with a descriptive and analytical method and based on divine-islamic teachings, endeavors to offer some strategies to prevent bribery as one of the Islamic society’s problems. It is based on examining three features of guidance, wisdom, and satisfaction and consideration prominent areas of human conduct: Self-discovery, self-awareness, self-importance and self-efficiency. According to the proposed strategy, a person in the arena of self - awareness considers four points as the fundamental beliefs , attitudes , and their action in dealing with the issue of bribery , and will take them into account in self-denial: 1. Satisfying the needs of other people in the framework of the divine laws and blessings which has good results in the World and the hereafter; 2. Earning money has certain rules is important and in achieving this, spiritual affairs are of higher value; 3 . According to legal and rational reasons, Bribery caused the emergence of discrimination, injustice and distrust to the Islamic State 4. And interests that are accrued through bribery will be spent on unpleasant issues. Violation of the divine law in order to gain money which is not in step with the God satisfaction will be spent on undesirable and illegitimate things.</em><em>پژوهش حاضر با روش تحلیلی ـ توصیفی و بر اساس آموزههای فرهنگ وحیانی ـ اسلامی، به ارائة راهبرد و برخی از راهکارهای مصداقی در راستای پیشگیری از رشوهپذیری ـ به عنوان یکی از آسیبهای جامعة اسلامی ـ پرداخته است. مقدّمات آن شامل تأمّلی در سه شاخصة «هدایت»، «حکمت» و «رضایت» و عنایت بر «عرصههای برجستة نظام هدایت انسان» (خودیابی، خودآگاهی، خودبانی و خودآیی) است. بر اساس راهبرد پیشنهادی، فرد در عرصة «خودآگاهی»، چهار نکته را به عنوان باورهای بنیادین در نگرش، گرایش و کُنشِ خود در رابطه با مسئلة رشوه دانسته است و در عرصة «خودبانی» بر آن اهتمام خواهد داشت: 1ـ برطرف کردن نیازهای سایر افراد در چارچوب قوانین الهی، نعمتی از جانب خداوند و دارای آثار نیکی در دنیا و آخرت است. 2ـ در عالم هستی، کسب رزق و روزی دارای قوانین مشخّص است و در این مهم، نقش تعیینکنندة امور معنوی، افزونتر است. 3ـ رشوه بر اساس دلایل شرعی و عقلی موجب پیدایش تبعیض، بیعدالتی و بیاعتمادی به حکومت اسلامی میشود. 4ـ مال و منفعتی که از طریق رشوه به دست میآید. از آنجا که تخلّف از قوانین الهی برای کسب روزی و برخلاف رضایت الهی است، در مسیری نامطلوب و نامشروع هزینه خواهد شد</em><em>.</em>دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251920160121Reasonability of God Inspection in Quranبررسی نظریّة برهانپذیری وجود خدا در قرآن5369197210.22054/rjqk.2016.1972FAمحمّدحسینخوانینزادهاستادیار دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)، تهرانمحمودرسولیدانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی و مربّی دانشگاه زنجاننعمتا...صادقیدانشآموختة کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی،دانشگاه پیام نور مرکز تهرانJournal Article20160202<em>The issue of verifiability of God’s existence is one of the important subjects of studies in the realm of religion and new theology. In case of accepting it, the theory of demonstrability of God is justified. This paper aims to study the various viewpoints which tend to prove the existence of God (unreasonable and determinate and implicit reasoning and indirect reasoning) and the end has shown predominate of those reasons which are implicit and determinate attempting to prove the Existence of God . In the other part of this extract, the importance and rational reasons of theology were mentioned through Quranic reasoning. Quranic verses in harmony with this result pertaining will be analyzed and stated</em><em>.</em><em>بحث اثبات وجود خدا از موضوعهای مهمّ دینپژوهی و کلام جدید محسوب میشود، چراکه در صورت قبول آن، نظریّة اثباتپذیری معرفت به خدا شکل میگیرد. این مقاله دیدگاههای مختلف در باب اثبات وجود خدا (1ـ عدم استدلال. 2ـ استدلال صحیح و آشکار. 3ـ استدلال تلویحی و غیرمستقیم) را بررسی مینماید و در نهایت، برتری دیدگاه مختار را که استدلال صریح و تلویحی باشد، بر دیگر نظرات با دلایل قرآنی نشان میدهد و در بخش دیگر مقاله، براهین مهمّ و عقلی خداشناسی (برهان امکان، صدّیقین، حدوث، حرکت نهایی، فطرت، نفس، نظم، هدایت، دفع خطر محتمل) ذکر میشود و آیاتی که شکل صریح یا تلویحی ناظر و قابل تطبیق بر این براهین میباشد، تحلیل و تقریر میگردد.</em>دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251920160213Analysis of Freedom of Ideas and Speech from the Perspective of the Verse in Quran “there is no force in religion”آزادی عقیده و آزادی بیان با تکیه بر واکاوی تفسیری آیة ﴿لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ﴾7190208710.22054/rjqk.2016.2087FAسیّد حسینحسینی کارنامی استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران000000000000000000Journal Article20150607<em>The holy verse of “There is no force in religion’’ as a strategic principal in the developed system of Islam was put forward for interaction with other religions. Therefore, research about this verse will solve many problems in executing the verdicts of Islam. This study aims at finding issues raised about this verse and interpretations about it. This paper first discusses definitions and applications of concepts of Ikrah, Deen, Ghai, Roshd, etc,in this holy verse. In another section the paper discusses interpretations existing about this verse and divides them into three categories: it is concluded from the interpretations that religion is the trust and confession from the bottom of heart and will not be accepted by force as it only need logic to be accepted, and it is valueless if it is accepted by force. Regarding the difference between this holy verse which shows freedom of idea and the verdicts about Ertedad (freedom of speech) this paper clarified the difference between freedom in thinking, freedom in idea, and freedom in speech and found a distinction between them. Authors believe freedom in ideas is not limitless and absolute and has limitations and rules such as thinking. Freedom of speech also has limitations. This study found the hanging of an outcast in Islam is in no disharmony with freedom of speech and freedom of idea in Islam, as in an Islamic system an outcast will be treated only if they have propaganda and plot against Islam and this is likened to the treatment of spies in Liberal systems</em><em>.</em><em>آیة</em><strong><em>﴿</em></strong><strong><em>لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ</em></strong><strong><em>﴾</em></strong><em>به عنوان یک اصل راهبردی در سرلوحة تعامل نظام مترقّی اسلام</em><em>با پیروان دیگر ادیان</em><em>مطرح و پژوهش پیرامون آن، در</em><em>رفع بسیاری از ابهامهای اجرای احکام اسلام راهگشاست. این پژوهش کنکاشی در گسترة کلامی،</em><em>تفسیری آیة مزبور است که نخست به مفهومشناسی واژههای آیه و موارد کاربرد آن در قرآن</em><em>و آنگاه به تحلیل اقوال مفسّران در مفهومشناسی آیه پرداخته است و بدین نتیجه میرسد</em><em>که «دین»، باور، خضوع و عقد قلبی است وبا الزام و اکراه حاصل نمیشود و تنها با</em><em>برهان شکل میگیرد و بر فرض امکانِ اکراه، فایدهای برآن مترتّب نیست. در بخش</em><em>دیگر، به تهافت بین آیة مزبور (آزادی عقیده) با احکام ارتداد (آزادی بیان) اشاره</em><em>میکند و به تمایز بین سه گسترة «آزادی اندیشه، آزادی عقیده و آزادی بیان» پرداخته</em><em>شد. نویسندگان معتقدند که آزادی عقیده در اسلام، مبادی و مبانی و نیز حدّی دارد و به</em><em>طریق اولی، آزادی در بیان نیز دارای حدّ و مرز میباشد. همچنین اعدام مرتد با آزادی</em><em>اندیشه و بیان منافات ندارد؛ زیرا در نظام دینی شخص مرتد، تنها در صورتى که تبلیغ و</em><em>توطئه علیه نظام اسلامى کند، با او برخورد میشود و حکم تعرّض به وی، همانند حکم تعرّض</em><em>به جاسوس در حکومتهای لیبرال جهان است. آیاتی که بر اصل آزادی عقیده تصریح دارند،</em><em>همة آنها در مقام پذیرش اصل دین</em><em></em><em>است، امّا پس از پذیرش اسلام، حق برگشت همراه با ترویج و تبلیغ</em><em>و توطئه از او سلب می</em><em></em><em>شود</em><em>.</em>دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251920160121The Quran’s Judgment about Hypocrites Remarks Emphasizing on Javadi Amoli’s Opinionداوری قرآن کریم نسبت به سخنان منافقان با تکیه بر آرای آیتالله جوادی آملی91113197410.22054/rjqk.2016.1974FAبیبی ساداترضی بهابادیاستادیار دانشگاه الزّهرا(س)، تهرانمینارضایی کُلتپّهکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزّهرا(س)، تهرانJournal Article20160202<em>One of the special procedures of the Quran is conclusive judgment about views and opinions that quotes from others. That confirms the truth and denies the falsehood and untruth. In order to make Quran as an ideal of fair judgment about others’ statements this research deals with the Quran’s judgment about hypocrites’ statements. Sometimes, hypocrites claim faith, reforming, and beneficence; sometimes, some unjust and untrue sayings are quoted from them about Allah and the prophet Muhammad (PBUH); and sometimes, they humiliate the believers. Quran rebuts their statements by “explicit disclosure”, “emphasizing on mendacity and invalidity of the word”, “reprimanding and reprehending”, and “threatening with punishment”.</em><em>از روشهای ویژة قرآن به منظور هدایت، داورى قاطع نسبت به اقوال و آرایى است که از دیگران نقل مىکند؛ یعنی سخن حق را تأیید و سخن کذب را ابطال مینماید. این پژوهش با تکیه برآرای آیتالله جوادی آملی به بررسی داوری قرآن نسبت به اقوال منافقان پرداخته است. سخنانی که از منافقان در قرآن ذکر شده، دو دسته است: اوّل سخنان آنان در باب خود (ادّعاهای باطل) و دوم سخنان آنها مبنی بر تخریب چهرة اسلام و مسلمانان. ایجاد تردید در پذیرش آیات قرآن، واکنش دوگانه به هنگام جهاد، سخنان طعنگونه نسبت به رسول خدا<sup>(ص)</sup> و تحقیر مؤمنان از این قبیل است. قرآن ادّعاهای باطل منافقان را نفی میکند و به افشای اهداف آنان میپردازد و در پاسخ به دستة دوم و اقوال آنان، با لحنی کوبنده به روشنگری میپردازد و تهدید به عذاب مینماید. همچنین آثار متفاوت قرآن را بیان میکند و از رسول<sup>(ص)</sup> و مؤمنان دفاع مینماید و در موضوع جهاد، در پی بهانهجویی منافقان برای شرکت نکردن در نبرد، علّت اصلی فرار آنها را ذکر میفرماید و پس از سخن آنها مبنی بر منع مؤمنان از جهاد، به روشنگری دربارة حقیقت شهادت میپردازد</em>.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251920160121An Analysis of Structure of the “Companions of the Cave” Narrative in the Holy Quranتحلیل ساختار روایت اصحاب کهف در قرآن کریم115145197510.22054/rjqk.2016.1975FAمحمّدرضاحاجباباییاستادیار دانشگاه علاّمه طباطبائی، تهرانمحمّدنیکخواه منفرددانشجوی کارشناسی ارشد ادبیّات فارسی دانشگاه علاّمه طباطبائی، تهرانJournal Article20160202<em>Quran uses narrative elements to pursue its educational goal and does not continue the storytelling beyond that goal. The narrative of the Companions of the Cave is conveyed from the point of view of the only true, absolute, omniscient Narrator that, thus, provides details of the story while eliminating the need to cite any evidence or reference. Characters of the narrative are presented based on their inner intentions rather than their outer actions and the characters (even the dog) are dynamic, and, having stepped into the path of righteousness with absolutely free will, they become entitled to God’s guidance and mercy, achieve honor, and perform their best. Under such circumstances, even the cave they inhabited becomes sacred and turns into a place of worship approved by God. The time and the place of the story are not particularly recounted as if the story can hold true for any confrontation of tawhid )monotheism) and shirk (polytheism), and even the time of the narrative is divided into two periods of “shirk” and “faith” according to the conditions of the society. The conclusion (moral) of the narrative is presented directly and clearly without any introduction or digression, and providing such morals in different points of the narrative is one of the essential reasons why God narrates this and other Quranic stories</em><em>.</em><em>روایت، «عمل زبانی» با هدف انتقال معناست و تحلیل روایت، مطالعة اعمال، زندگیها، سنّتها، کشف شیوههای انتقال تجربه است. از اهداف خداوند در قرآن کریم، تربیت و معرّفی الگوست و روایتها و قصص قرآنی، بدون تخیّل، دروغ و مبالغه در خدمت اهداف تربیتی و هدایتی قرآن قرار گرفتهاند. بنابراین، قرآن از عناصر روایت بهره میبرد تا هدف تربیتی خود را دنبال کند و بیش از آن، قصّهپردازی نمیکند. روایت اصحاب کهف از زاویة دیدِ تنها دانای کُلّ مطلق حقیقی بیان میشود و از این رو، بینیاز به منبع یا شاهد، از جزئیّات داستان خبر میدهد. در معرّفی شخصیّتها، تکیة روایت بیشتر بر نیّات درونی است تا افعال بیرونی و این شخصیّتها (حتّی سگِ آنان) پویا هستند و به خاطر قدم نهادن در راه حق با کمال اختیار، مشمول رحمت و هدایت خداوند شده، به شرافت و حُسنِ انجام میرسند. در این فضا، حتّی غار محلّ مأوای آنان تقدّس مییابد و به عبادتگاهی مورد تأیید خداوند بدل میشود. زمان و مکان در روایت دقیقاً ذکر نشده است و گویی این واقعه، میتواند در هر صحنة تقابل توحید و شرک رخ دهد. حتّی زمان در این روایت، حول محور شرایط جامعه به دو عنصر «شرک» و «ایمان» تقسیم میگردد. استنتاج از روایت، بدون حاشیه و مقدمّه، به صورت برجسته بیان میشود و یکی از مهمترین اهداف خداوند برای آوردن این روایت و سایر روایتهای قرآنی، استنتاجهایی است که در جایجای روایت بیان میفرماید</em>دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251920160121Introduction and review of Toshihiko Izutsu’s meted in his book “Ethico-religious concepts in the Qurān”معرّفی و نقد روش ایزوتسو در کتاب مفاهیم اخلاقی ـ دینی در قرآن مجید147174197610.22054/rjqk.2016.1976FAسیّد محمّدمیرحسینیاستادیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوینمرتضیقاسمی حامددانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران0000-0002-8290-7815Journal Article20160202<em>One of the important scientist of the Quran’s </em><em>Semantics</em><em> is Toshihiko Izutsu and the books of this era is “Ethics-religious concepts in the Quran”; this book </em><em>consists of three parts</em><em>:</em><em> One preface, eleven chapter and one conclusion. This study </em><em>Describes</em><em>and</em><em>analyzes</em><em>the book of </em><em>Izutsu. According this book, Ethics-religious concepts of Quran, are in two </em><em>categories: The first category</em><em> are </em><em>Moral</em><em>encounters</em><em>that </em><em>Quran </em><em>Confirms</em><em>,</em><em> corrects or </em><em>opposite with them; e.g.</em><em>Pessimistic</em><em>picture</em><em>of Terrestrial life</em><em>, </em><em>Tribal </em><em>and </em><em>Ethnic solidarity and old</em><em>virtues</em><em>of Arabs. The second category are </em><em>the main concepts</em><em>of ethics that </em><em>each</em><em> of them </em><em>included most of</em><em>the </em><em>Moral</em><em>words which include</em><em>:</em><em> ‘atheism’, ‘dissemblance’, ‘Faith’, ‘Goodness</em><em>’ and ‘vice’. </em><em>The author</em><em>in this book </em><em>Focus</em><em>on</em><em>Quran.</em><em>So that, “</em><em>Quran</em><em>itself says</em><em> and</em><em> itself</em><em>interpret</em><em>its</em><em>concepts”</em><em>.</em><em> Therefore, </em><em>focused on the relationships between words too much, and each of the concepts</em><em>Explained</em><em>According to</em><em> the antonyms and synonyms words. His methods in this book have several characteristics: elucidation</em><em>different views, presentation</em><em>of new theories, many references to the </em><em>Quran verses</em><em>, avoid of precipitant and </em><em>Attention to various aspects,</em><em> belief in the integrity and morality of Quran topics, </em><em>Belief in moral relativism</em><em>, following of </em><em>logical course</em><em>in</em><em>presentations</em><em>,</em><em>Belief in</em><em>linguistic</em><em>relativity</em><em> and </em><em>Text</em><em>orientation. The </em><em>advantages</em><em>among </em><em>this work are: “suitable</em><em>Categories</em><em>”, “</em><em>Trying to</em><em>extract</em><em>words meanings of</em><em> Qur’an</em><em> itself</em><em>”</em><em> and “Use</em><em>of</em><em>different sources</em><em> for the </em><em>Writing</em><em>book”</em><em>.</em><em>But </em><em>the shortcomings of this book are: There are errors in the book</em><em>e.g.</em><em>Wrong</em><em>in</em><em>the </em><em>verses of </em><em>Quran mentioned, </em><em>not referred to the </em><em>Shi'ite sources in the examples, </em><em>Lack of attention to various aspects</em><em>and </em><em>Multiple</em><em>meanings</em><em>of words</em><em>.</em><em>With</em><em>all,</em><em>Impartially,</em><em> Izutsu</em><em>presented </em><em>Ethics-religious concepts in the Quran and successful in this sense. Because if </em><em>Considered</em><em> his theory whiteout exaggerate and grandiosity, </em><em>Opens</em><em> the path to a comprehensive investigation in the field of Quran</em><em>’s</em><em>semantics</em><em>.</em><em>یکی از مؤثرترین دانشمندان در زمینه معناشناسی قرآن، توشیهیکو ایزوتسو محقّق ژاپنی در کتاب «مفاهیم اخلاقی ـ دینی در قرآن مجید» است. این کتاب از سه بخش کلّی در قالب یک پیشگفتار، 11 فصل و یک خاتمه تشکیل شده است. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی کتاب میپردازد. مطابق نظر این کتاب، مفاهیم اخلاقی ـ دینی قرآن دو دستهاند: دستة اوّل، تقابلهای اخلاقی که قرآن به تأیید یا تصحیح آنها و یا مخالفت با آنها میپردازد؛ از جمله تصوّر بدبینانة زندگی خاکی، همبستگی قومی و قبیلهای و فضیلتهای کهن در میان اعراب. دستة دوم، مفاهیم عمدة اخلاقی که هر یک از آنها بسیاری از واژههای مهمّ اخلاقی را در بر میگیرند و از این قرارند: کفر، نفاق، ایمان، خوب و بد. تأکید مؤلّف در این کتاب، توجّه تام به قرآن است، چنانکه «قرآن خود سخن گوید و مفاهیم خود را تفسیر و تعبیر کند». از این رو، بسیار به روابط میان واژهها توجّه داشته است و هر یک از مفاهیم با کمک واژههای متضاد و مترادف توضیح داده میشوند. روش او در این کتاب، از چند شاخصه برخوردار است: بیان نظریّههای مختلف، ارائة نظریّههای جدید، ارجاع فراوان به آیات قرآن، پرهیز از شتابزدگی و توجّه به جنبههای مختلف، اعتقاد به یکپارچگی و اخلاقی بودن مباحث قرآن، اعتقاد به نسبیّت در اخلاق، پیروی از سیر منطقی در ارائة مفاهیم و نیز اعتقاد به نسبیّت زبانی و متنگرایی. از جمله مزایای این اثر عبارت است از: دستهبندی کاملاً مناسب، سعی در استخراج معانی واژهها از خود قرآن و استفاده از منابع گوناگون در تدوین کتاب است. از جمله کاستیهای آن نیز عبارتند از: وجود برخی اشتباه در کتاب، مانند اشتباه در ذکر آیات قرآن، استفاده نکردن از منابع شیعی در ذکر مثالها و توجّه نکردن به وجوه گوناگون و معانی متعدّد واژههاست. با این همه، ایزوتسو بیطرفانه به ارائة مفاهیم اخلاقی ـ دینی در قرآن پرداخته است و در ارائة نظام مفاهیم اخلاقی ـ دینی در قرآن توفیق فراوان یافته است؛ زیرا اگر دور از اغراق و بزرگنمایی به نظریّة او توجّه گردد، راهی به سوی پژوهشهای جامع در حوزة معناشناسی اخلاقی قرآن میگشاید.</em>