حمیدرضا بصیری؛ مریم گوهری؛ سیدمحمد اکرمی
چکیده
هدف از نزول قرآن کریم، هدایت، تعالی و تکامل انسان است. بنابراین، تمام آیات قرآن، حتّی اشارات علمی گذرادر راستای رسیدن به همین هدف است. از جمله مطالب علمی قرآن و روایات، با هدف توجّه دادن به نشانههای توحید و معاد، اشاره به عوامل دخیل در باروری و تولیدمثل جنسی یا همان سلولهای جنسی نر و ماده است. در این جستار، که از نوع توصیفی ـ تحلیلی ...
بیشتر
هدف از نزول قرآن کریم، هدایت، تعالی و تکامل انسان است. بنابراین، تمام آیات قرآن، حتّی اشارات علمی گذرادر راستای رسیدن به همین هدف است. از جمله مطالب علمی قرآن و روایات، با هدف توجّه دادن به نشانههای توحید و معاد، اشاره به عوامل دخیل در باروری و تولیدمثل جنسی یا همان سلولهای جنسی نر و ماده است. در این جستار، که از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و به روش مطالعة کتابخانهای سامان یافته، جویای نظر قرآن در باب عوامل باروری و پیدایش جنین یا سلولهای جنسی نر و ماده هستیم. در پی مطالعه و بررسی دستهای از آیات، این نتیجه بهدست آمد که لفظ «ماء» به طور مطلق و یا با بیان ویژگی خاص، لفظ «منی» و مشتقّات آن و لفظ «سلاله» ناظر بر سلولهای جنسی (اسپرم و تخمک) بوده، ولی واژة «نطفه»، مطلقاً در برخی آیات ناظر بر سلولهای جنسی است و در برخی دیگر، بر تخمک لقاحیافته (سلول تخم) دلالت دارد. کاربرد این واژه در قرآن با بیان ویژگی خاص، در مواردی مؤیّد سلول جنسی نر و در موارد دیگر، بیانگر سلول تخم حاصل از لقاح اسپرم و تخمک میباشد. همچنین، از برخی آیات، نکات دقیق علمی مربوط به گامتها قابل استنباط است.
حمیدرضا بصیری؛ شهربانو کندی
چکیده
آیه به شیء نمایان و قابل مشاهده اطلاق میگردد که با ظهور خود و به نسبت علم و ادراک انسان، برای او حامل پیام و نشانی برای مقصدی مشخّص میباشد و توجّه انسان را به سویی خاص جهت میدهد و معطوف مینماید. خداوند متعال آیات آفاقی و انفُسی را به فرد نشان میدهد و در نتیجة آن تجلّی، می تواند فهمی برای فرد اتّفاق بیفتد که منجر به درک حقّانیّت ...
بیشتر
آیه به شیء نمایان و قابل مشاهده اطلاق میگردد که با ظهور خود و به نسبت علم و ادراک انسان، برای او حامل پیام و نشانی برای مقصدی مشخّص میباشد و توجّه انسان را به سویی خاص جهت میدهد و معطوف مینماید. خداوند متعال آیات آفاقی و انفُسی را به فرد نشان میدهد و در نتیجة آن تجلّی، می تواند فهمی برای فرد اتّفاق بیفتد که منجر به درک حقّانیّت آیات میشود. از بین حواس، مشاهده و رؤیت از اهمیّت خاصّی برخوردار است. برای بهره بردن از آیات الهی نیز میتوان از مُدِلهای مختلف مشاهده استفاده کرد. در این مقاله، ضمن بررسی مفهومی آیه و مشاهده و بیان اهمیّت آن دو، به مُدِل های مختلف مشاهده از جمله؛ نگاه به موضوعات و آیات طبیعی با مشاهدة ارتباط آنها با انسان، وسعت دادن مشاهدات آیات طبیعی به قصد و انگیزة ابراز توحید خالص (لا إله إلا الله)، ارتباط برقرار کردن با پدیدههای طبیعی، با شعور دانستن آنها و درس گرفتن از نحوة رفتار آنها در برابر مدبّر یگانه، مشاهدة اشیاء از جهت وابستگی آنها به پروردگار، مشاهده با جهت فهم حکمت و عاقبتی در موضوع، مشاهدة کُل به جز برای کشف روابط جدید و مورد نیاز، پرداخته خواهد شد.
حمیدرضا بصیری؛ نادیا تبریز
چکیده
اسلوب و روشهای «گفتوگو» در بسیاری از آیات قرآن در قالب داستان و خطاب به پیامبران برای مردم ذکر میگردد و از آنجا که مهمترین پُل ارتباطی بین انسانها برای بیان افکار یکدیگر «گفتوگو» میباشد و خداوند خود اوّلین و بهترین معلّم انسانهاست، به همین دلیل، در قرآن کریم نمونههای متنوّعی از گفتوگو را برای هدایت انسانها ...
بیشتر
اسلوب و روشهای «گفتوگو» در بسیاری از آیات قرآن در قالب داستان و خطاب به پیامبران برای مردم ذکر میگردد و از آنجا که مهمترین پُل ارتباطی بین انسانها برای بیان افکار یکدیگر «گفتوگو» میباشد و خداوند خود اوّلین و بهترین معلّم انسانهاست، به همین دلیل، در قرآن کریم نمونههای متنوّعی از گفتوگو را برای هدایت انسانها بیان فرموده است. نمونهای از این داستانها، گفتوگوهای خدا با پیامبران میباشد که در نمونههای متنوّع و موضوعات مختلفی بیان شده است. در این مقاله، در ابتدا به تعریف «گفتوگو» و اصطلاحات مشابه آن و سپس به بررسی انواع گفتوگوهای توحیدی خداوند با پیامبران خود و روشهای آن پرداخته شده است.
حمیدرضا بصیری
چکیده
تجربه دینی یکی از مسائل جدید در حوزه کلام و فلسفه دین به شمار میرود و به معنای گونهای از ظهور و تجلی خداوند بر شخص تجربهگر است که در برخی حالات و احساسات او بروز پیدا میکند. ممکن است این حالات شخص تجربهگر تأییدی بر فطرت یا شبیه به آن دانسته شود یا تجربه دینی را به دلیل شتابزدگی، منطبق بر برهان فطرت تلقی شود. اما تفاوتهای ماهوی ...
بیشتر
تجربه دینی یکی از مسائل جدید در حوزه کلام و فلسفه دین به شمار میرود و به معنای گونهای از ظهور و تجلی خداوند بر شخص تجربهگر است که در برخی حالات و احساسات او بروز پیدا میکند. ممکن است این حالات شخص تجربهگر تأییدی بر فطرت یا شبیه به آن دانسته شود یا تجربه دینی را به دلیل شتابزدگی، منطبق بر برهان فطرت تلقی شود. اما تفاوتهای ماهوی مهمی میان این دو وجود دارد که موجب تمایز در نوع معرفت افزایی و نیز دایره معرفتی آنها میشود. بنابراین لازم است که ابتدا این دو اصطلاح را به طور مختصر تعریف کنیم و سپس به بررسی تطبیقی میان آن دو بپردازیم. این مقاله چنین مقصودی را در حد بضاعت نویسنده، دنبال میکند.