مقایسه نظام آموزشی و مراکز علمی آل‌بویه و سلجوقیان

ابوالفضل عابدینی؛ مهدی قهرمانی

دوره 2، شماره 5 ، شهریور 1390، ، صفحه 163-197

https://doi.org/10.22054/rjqk.2011.5563

چکیده
  مراکز علمی به جهت آن که زمینه رشد علم و تربیت دانشمندان را فراهم می‌آورند، همواره از جایگاه والایی برخوردار بوده‌اند و یکی از دستاوردهای مهم فرهنگ و تمدن محسوب می‌شوند. موضوع این پژوهش، مقایسه نظام‌های آموزشی و مراکز علمی آل بویه و سلجوقیان از منظر میزان اثربخشی و تساهل و تعصب مذهبی آنان است. در این تحقیق، ضمن بررسی مؤلفه‌های اساسی ...  بیشتر

از حکومت الهی پیامبر ص تا سلطنت موروثی معاویه

ابوالفضل عابدینی

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 49-68

https://doi.org/10.22054/rjqk.2010.5537

چکیده
  پیامبر اسلام ص بزرگ ترین انقلاب را در تاریخ به وجود آورد. وی تمام نهادهای سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی جامعه را به هم ریخت و نهادهایی جدید را جایگزین آنها کرد و تحولی درونی در دل اعراب به وجود آورد. پس از رحلت حضرت رسول ص امویان در مدیریت جامعه اسلامی نفوذی خزنده کردند که بعدها منشا شکل گیری تحولات بسیاری در روند تاریخ اسلام ...  بیشتر