حسن خیری؛ محمد یاسین بصیرت
چکیده
جامعهشناسی معاصر، فرهنگ را برگرفته از جامعه تحلیل میکند. جامعهپذیری در نظام اجتماعی اسلامی، متناسب با فرهنگ اسلامی میباشد. ازاینرو، پرداختن به جامعهپذیری در نظام اجتماعی از نگاه منابع اسلامی ضروری است. در نظام اجتماعی قرآن، جامعهپذیری به عنوان مهمترین منبع، مسئلة پژوهش بودهاست. ازاینرو، سؤال اصلی این است که جامعهپذیری ...
بیشتر
جامعهشناسی معاصر، فرهنگ را برگرفته از جامعه تحلیل میکند. جامعهپذیری در نظام اجتماعی اسلامی، متناسب با فرهنگ اسلامی میباشد. ازاینرو، پرداختن به جامعهپذیری در نظام اجتماعی از نگاه منابع اسلامی ضروری است. در نظام اجتماعی قرآن، جامعهپذیری به عنوان مهمترین منبع، مسئلة پژوهش بودهاست. ازاینرو، سؤال اصلی این است که جامعهپذیری در نظام اجتماعی قرآن چگونه است؟ برای روشن شدن این بحث، تبیین شدهاست که اساس نظام اجتماعی قرآن را باورها، ارزشها و هنجارهای دینی تشکیل میدهد. عملیاتی شدن این مجموعة فرهنگی در نظام اجتماعی با جامعهپذیری است. روش تحقیق کیفی، توصیفیـ تحلیلی اسنادی با بهرهگیری از تفسیر بودهاست و با رویکرد مفهومی و نظری، مفاهیم نظام اجتماعی و جامعهپذیری و اهداف آن شناسایی، و به عناصرجامعهپذیری شامل (روش، محتوی و عوامل) پرداخته شدهاست. در این عناصر، موارد از روش آموزشی، تقلید و تأثیرپذیری از گروه مرجع و در محتوی، بخش فرهنگشناختی شامل باورها، ارزشها و هنجارها، و عوامل جامعهپذیری، مانند خانواده، آموزش و پرورش، همسالان و رسانههای جمعی توضیح داده شدهاند و موارد از آیات قرآن متناسب بابحثها، مطرح و تبیین شدهاند. نتیجة تحقیق حاضر این بوده که جامعهپذیری در نظام اجتماعی قرآن مبتنی بر نظام الهی توحیدی است. از این نظر، همة آموزههای اجتماعی پذیرفتنی نیست، بلکه فرایند جامعهپذیری متناسب با فرهنگ قرآنی در باورها، ارزشها و هنجارها میباشد.