محسن قاسم پور؛ محمد علی مهدوی راد؛ شیما محمودپور قمصر
چکیده
بسط عدالت اجتماعی به مثابهی یک موضوع خطیر قرآنی قدمتی دیرین دارد. ارتباط این موضوع با مفهوم "قسط" در آیهی 25 سورهی حدید از محورهای قابل توجه در دیدگاه مفسران مسلمان در طول تاریخ به شمار آمده است. برمبنای این پیوند برخی مفسران براین باورند که "قسط" در این آیه ناظر به معنای عدالت اجتماعی است. و آیه در صدد بیان برقراری آن به عنوان یکی ...
بیشتر
بسط عدالت اجتماعی به مثابهی یک موضوع خطیر قرآنی قدمتی دیرین دارد. ارتباط این موضوع با مفهوم "قسط" در آیهی 25 سورهی حدید از محورهای قابل توجه در دیدگاه مفسران مسلمان در طول تاریخ به شمار آمده است. برمبنای این پیوند برخی مفسران براین باورند که "قسط" در این آیه ناظر به معنای عدالت اجتماعی است. و آیه در صدد بیان برقراری آن به عنوان یکی از اهداف اصیل انبیاء است و با تاکید آن حتی قلمرو اجتماعی دین را نیز در بر میگیرد. جستار پیشرو با روش توصیفی ـ تحلیلی در پی واکاوی ابعاد مختلف این مفهوم است. دستاورد این پژوهش بیانگر آن است که ادلهی کافی برای اثبات دلالت آیه 25 سورهی حدید به مفهوم عدالت اجتماعی و بسط تفسیری واژهی قسط وجود دارد و در نتیجه میتوان با استناد به آن برقراری عدالت اجتماعی را به عنوان هدف بعثت انبیاء اثبات کرد و از رهگذر آن قلمرو دین در حوزهی زندگی دنیوی و اجتماعی را نیز پذیرفت و به عبارت دیگر به لحاظ تئوریک مسیر و ابزار برقراری عدالت از سوی شارع مقدس توسط انبیاء تبیین شده است اما اجرای برنامهها به عهده مردم سپرده شده است.بسط عدالت اجتماعی به مثابهی یک موضوع خطیر قرآنی قدمتی دیرین دارد. ارتباط این موضوع با مفهوم "قسط" در آیهی 25 سورهی حدید از محورهای قابل توجه در دیدگاه مفسران مسلمان در طول تاریخ به شمار آمده است. برمبنای این پیوند برخی مفسران براین باورند که "قسط" در این آیه ناظر به معنای عدالت اجتماعی است. و آیه در صدد بیان برقراری آن به عنوان یکی از اهداف اصیل انبیاء است و با تاکید آن حتی قلمرو اجتماعی دین را نیز در بر میگیرد. جستار پیشرو با روش توصیفی ـ تحلیلی در پی واکاوی ابعاد مختلف این مفهوم است. دستاورد این پژوهش بیانگر آن است که ادلهی کافی برای اثبات دلالت آیه 25 سورهی حدید به مفهوم عدالت اجتماعی و بسط تفسیری واژهی قسط وجود دارد و در نتیجه میتوان با استناد به آن برقراری عدالت اجتماعی را به عنوان هدف بعثت انبیاء اثبات کرد و از رهگذر آن قلمرو دین در حوزهی زندگی دنیوی و اجتماعی را نیز پذیرفت و به عبارت دیگر به لحاظ تئوریک مسیر و ابزار برقراری عدالت از سوی شارع مقدس توسط انبیاء تبیین شده است اما اجرای برنامهها به عهده مردم سپرده شده است.بسط عدالت اجتماعی به مثابهی یک موضوع خطیر قرآنی قدمتی دیرین دارد. ارتباط این موضوع با مفهوم "قسط" در آیهی 25 سورهی حدید از محورهای قابل توجه در دیدگاه مفسران مسلمان در طول تاریخ به شمار آمده است. برمبنای این پیوند برخی مفسران براین باورند که "قسط" در این آیه ناظر به معنای عدالت اجتماعی است. و آیه در صدد بیان برقراری آن به عنوان یکی از اهداف اصیل انبیاء است و با تاکید آن حتی قلمرو اجتماعی دین را نیز در بر میگیرد. جستار پیشرو با روش توصیفی ـ تحلیلی در پی واکاوی ابعاد مختلف این مفهوم است. دستاورد این پژوهش بیانگر آن است که ادلهی کافی برای اثبات دلالت آیه 25 سورهی حدید به مفهوم عدالت اجتماعی و بسط تفسیری واژهی قسط وجود دارد و در نتیجه میتوان با استناد به آن برقراری عدالت اجتماعی را به عنوان هدف بعثت انبیاء اثبات کرد و از رهگذر آن قلمرو دین در حوزهی زندگی دنیوی و اجتماعی را نیز پذیرفت و به عبارت دیگر به لحاظ تئوریک مسیر و ابزار برقراری عدالت از سوی شارع مقدس توسط انبیاء تبیین شده است اما اجرای برنامهها به عهده مردم سپرده شده است.
محمد علی مهدوی راد؛ نجمه نجم
چکیده
برای جریانشناسی علمیِ منابع علومقرآن، نگارش منظمی که عوامل موثر بر تطورِ منابع مهم را با تحلیل تاریخی بیان کند، موجود نیست. پژوهش حاضر، کیفی بوده و با روش اسنادی و رویکرد تفسیری و تحلیل تاریخی و تکنیک قیاسی، نحوه «تاثیرگذاریِ مهمترین نگارشهای علومقرآن قرن5» را بیان کردهاست. جریانسازی نظرات سیدمرتضی در مباحث مهمی ...
بیشتر
برای جریانشناسی علمیِ منابع علومقرآن، نگارش منظمی که عوامل موثر بر تطورِ منابع مهم را با تحلیل تاریخی بیان کند، موجود نیست. پژوهش حاضر، کیفی بوده و با روش اسنادی و رویکرد تفسیری و تحلیل تاریخی و تکنیک قیاسی، نحوه «تاثیرگذاریِ مهمترین نگارشهای علومقرآن قرن5» را بیان کردهاست. جریانسازی نظرات سیدمرتضی در مباحث مهمی چون صرفه و متشابه، و تأثیرگذاری آثارش در نگارش بزرگانی چون شیخطوسی، طبرسی و فخررازی قابلتوجه است. موضوعات علومقرآن در 67تکنگاری مکیبنابیطالب بسیار تاثیرگذار بوده که «قرائت» بالاترین رتبه را داراست. 29 تکنگاری دانی با تاکید بر «التیسیر»، تاثیرِ نظرات علومقرآن وی را میافزاید. مباحث علومقرآن در تبیان طوسی، قابلتامل است ولی تاثیرگذاریِ آن به حدّ آثار استادش سیدمرتضی نمیرسد. ضریبتأثیر اسبابالنزول واحدینیشابوری متوسط است. اما جریانسازیِ آثار جرجانی با نظریه نظم و ابتکار وی، مبحث اعجاز را ارتقا دادهاست. همچنین تاثیرگذاری غزالی به نگرش فلسفی او در پردازشِ مباحث علومقرآن بازمیگردد. یافته این تحقیق نشان میدهد تکامل و توسعهی علومقرآن قرن5، بهدلیلِ نوآوری و خلاقیتِ نویسندگان این دوره است. پیامد آن، ترکیب، بازسازی، تعمیق و گسترش علومِ اعجاز، صرفه، محکم و متشابه، قرائت و سبب نزول بوده که در قرون قبل فقط حاصلِ دادههای روایی است. رهاوردِ فهم این مطلب، تکمیل سرفصل دروس دانشگاهیِ رشته علومقرآن برای دانستن عوامل مؤثر بر تطور و فراز و نشیبهای منابع مهم میشود. ضمن آنکه با روندی منظم، دانش و بینش کمّی و کیفی دانشپژوهان این رشته را در فهمِ «تاریخ منابع علومقرآن» ارتقا میدهد.