قرآن و معارف قرآنی
رهیافت عرفانی به آیۀ مباهله با تأکید بر واژۀ «انفسنا»

مهدی حسن آهنگری؛ محمد نصیری

دوره 14، شماره 54 ، مهر 1402، ، صفحه 215-244

https://doi.org/10.22054/rjqk.2023.74661.2843

چکیده
  در آیۀ مباهله - 61 آل عمران، خداوند متعال از علی بن ابیطالب(ع) به عنوان نفس رسول خاتم(ص) یاد کرده است. بررسی تاریخی و روایی در منابع شیعه و اهل سنت، مشخص می‍کند که عبارت «انفسنا» صرفاً به شخص حضرت علی(ع) تعلق دارد و در این خصوص اختلافی بین فریقین نیست. از منظر کلامی آیۀ شریفه دلیلی بر ولایت معنوی و سیاسی آن حضرت(ع) دانسته شده است. چنان ...  بیشتر

درآمدی بر رابطة وحی و مکاشفه با تأکید بر قرآن و روایات

حسام الدین خلعتبری

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1392، ، صفحه 137-148

https://doi.org/10.22054/rjqk.2013.5622

چکیده
  از مباحثی که لازم است ارتباط آن با وحی مورد بررسی قرار گیرد، بحث مکاشفة عرفانی است .در این نوشتار سعی شده با استفاده از کُتُب لغت و آیات قرآن و کلمات عرفا به سنجش این ارتباط توجّه شود و از آنجا که شناخت چیزی با تفکّر در آثار آن است، کشف عرفانی در مرتبة وحی نمی‌ایستد که شناختی عمیق‌تر و همه‌جانبه است و از این جهت هیچ عارف راستینی ادّعای ...  بیشتر

رابطه دعا و فضایل اخلاقی از دیدگاه دین اسلام و عرفان

امرالله معین

دوره 3، شماره 10 ، آذر 1391، ، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22054/rjqk.2013.5605

چکیده
  از ابتدای خلقت بشر تاکنون، در تمامی ادیان الهی و غیر الهی، انسان معتقد، در عابدانه ترین نقش عبودیت خویش در محضر معبود به عنصر عبادت و از آن میان در خالصانه ترین شکل آن به دعا رسیده است. سخن به گزاف نیست اگر دعا را لب بندگی بدانیم چرا که در تعمقی عمیق یک دعای حقیقی و کامل، مشمول تمامی عناصر خلوص و ایمان است. این مسئله که یک دعا کننده ی واقعی ...  بیشتر

سیمای انسان کامل از دیدگاه قرآن و عرفان

محمد هادی مرادی؛ مهین عنافجه

دوره 2، شماره 6 ، آذر 1390، ، صفحه 29-48

https://doi.org/10.22054/rjqk.2011.5568

چکیده
  سیمای انسان کامل در قرآن با تکیه بر برهان و تعقل معرفی می‌شود، اما معرفی انسان کامل در عرفان، جنبه کشفی و شهودی دارد. در این مقاله سعی بر آن شده است که سیمای انسان کامل از این دو دیدگاه (یعنی هم از جنبه عرفانی و هم از جنبه برهانی) بررسی شود. با بیان دیدگاه‌های مختلف و بررسی این موضوع به این نتیجه خواهیم رسید که عرفان و قرآن و برهان از یکدیگر ...  بیشتر