صالح حسن زاده؛ محمد صدقی الانق
چکیده
در عرف قرآن صراط، یک راه بیش نیست و مستقیم است؛ راه مستقیم آن است که انحرافی و اعوجاجی یا کژی در آن نباشد بر خلاف راههای انحرافی. صراط، شاهراهی است که بر همهی«سبیل»های رسیدن به خدا برتری و احاطه دارد . میان خدا و بندگان، چند سبیل و یک صراط مستقیم برقرار است.تفسیرهای مختلفی که مفسران در باره صراط مستقیم نقل کردهاند، ...
بیشتر
در عرف قرآن صراط، یک راه بیش نیست و مستقیم است؛ راه مستقیم آن است که انحرافی و اعوجاجی یا کژی در آن نباشد بر خلاف راههای انحرافی. صراط، شاهراهی است که بر همهی«سبیل»های رسیدن به خدا برتری و احاطه دارد . میان خدا و بندگان، چند سبیل و یک صراط مستقیم برقرار است.تفسیرهای مختلفی که مفسران در باره صراط مستقیم نقل کردهاند، همه در واقع به یک چیز باز میگردد: همان دین و آئین الهی در جنبههای اعتقادی و عملی که راه و رسم رساندن خلایق به سوی خدایند. این مقاله به روش توصیفی – تحلیلی و تفسیری و بررسی اقوال مختلف، مفهوم عام از صراط مستقیم را ترجیح میدهد. اقوال و اشارات مختلف در روایات و تفاسیر بیان مصادیق این مفهوم عام است. در این مقاله روایت قرآن از صراط مستقیم به تصویر کشیده شده است. ظهور این تصویر در سوره حمد که عصاره تمام قرآن است آشکار است. به نظر میآید این دیدگاه با کلیت آموزههای قرآن و روایات در تبیین معنای صراط مستقیم سازگارتر باشد.
رقیّه ابراهیمیزاد جویمی؛ فرج تلاشان
چکیده
توزیع یکی از شاخصههای مهمّ اقتصاد در هر جامعهای است، به طوریکه نسبت شایسته بین تولید، مصرف و توزیع در هر اقتصادی یک ضرورت به شمار میرود. یکی از اصول موجود در علم اقتصاد متعارف، اصل توزیع میباشد که به نظر میرسد چنین اصلی بسیاری از آموزههای اسلامی همچون نهی از احتکار، تقسیم سرمایه و امر به میانهروی در توزیع و... را به چالش ...
بیشتر
توزیع یکی از شاخصههای مهمّ اقتصاد در هر جامعهای است، به طوریکه نسبت شایسته بین تولید، مصرف و توزیع در هر اقتصادی یک ضرورت به شمار میرود. یکی از اصول موجود در علم اقتصاد متعارف، اصل توزیع میباشد که به نظر میرسد چنین اصلی بسیاری از آموزههای اسلامی همچون نهی از احتکار، تقسیم سرمایه و امر به میانهروی در توزیع و... را به چالش بکشد. لذا این مقاله با روش تحقیق تحلیلی ـ توصیفی به بررسی آموزههای قرآنی و روایی در حوزة توزیع میپردازد و در جستجوی پاسخی مناسب برای مهمترین اصول اخلاقی اقتصادی در عرصة توزیع است.
محمّدحسین خوانینزاده؛ علیرضا صفرزاده؛ پریسا عسکر سمنانی
چکیده
رسالت رسانه به عنوان وسیلة ارتباط جمعی و فرامکانی تأثیرگذاری بر فکر و اندیشةملّتهاست. جهان غرب که اصلیترین رقیب در برابر اسلام است، با استفادة ابزاری از رسانههایی مانند ماهواره به عنوان اسلحهای مخفی، در صدد ضربه زدن به جامعة اسلامی و پیشبرد اهداف استعماری خویش است و از این طریق، ذهن و عقیدة دیگران را برای پذیرفتن اندیشه و عقیدة ...
بیشتر
رسالت رسانه به عنوان وسیلة ارتباط جمعی و فرامکانی تأثیرگذاری بر فکر و اندیشةملّتهاست. جهان غرب که اصلیترین رقیب در برابر اسلام است، با استفادة ابزاری از رسانههایی مانند ماهواره به عنوان اسلحهای مخفی، در صدد ضربه زدن به جامعة اسلامی و پیشبرد اهداف استعماری خویش است و از این طریق، ذهن و عقیدة دیگران را برای پذیرفتن اندیشه و عقیدة خویش آماده و مهیّا کرده است و با استحالة فرهنگی، الگوهای خویش را جایگزین فرهنگ بومی ملّتها میکند. البتّه منظور از جهان غرب، جهت و موقعیّت جغرافیایی نیست، بلکه منظور، تفکّر و نوع رفتار استعماری و مخرّب نسبت به ملّتهاست که منشاء آن از سوی جهان غرب پایهریزی شده است. هدف اصلی از این اقدامات، در سلطة خویش نگاه داشتن ملّتها و سروری و رهبری بر جهان است. دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین الهی، دستورالعملهایی دارد که با انجام آنها و رعایت حدود الهی، میتوان بر دسیسههای شیطانی پیروز گشت. غلبه بر هجمة فرهنگی غرب نیز از این موارد مستثنی نیست. این مقاله در صدد شناساندن هجمههای این تفکّر غربی است که از طریق شبکههای ماهوارهای بر پیکرة ملّتهایی وارد میشود که در تقابل فکری و رفتاری با آنها هستند. برای تبیین این هجمهها و مصونیّت از آسیبهای ناشی از آن، به سفارش پیامبر اکرم(ص)، به «ثقلین» چنگ زدهایم و به قرآن کریم و احادیث نورانی اهلبیت(ع)متمسّک شدهایم.
محمد حسین بیات
چکیده
در این مقاله، دیدگاه ابن عربی در باب تفسیر آیه چهار سوره تحریم بیان گردیده است. همچنین، نویسنده مقاله، نظر ابن عربی را در آثار معروف وی در باب شخصیت عایشه و حفصه و پدرانشان مورد تحقیق و بررسی قرار داده و نشان داده که وی این شخصیتها را بیش از حد معقول مدح و ستایش کرده است تا آنجا که عیوب و نقایصشان را حمل بر کمالاتشان نموده و مسیری مخالف ...
بیشتر
در این مقاله، دیدگاه ابن عربی در باب تفسیر آیه چهار سوره تحریم بیان گردیده است. همچنین، نویسنده مقاله، نظر ابن عربی را در آثار معروف وی در باب شخصیت عایشه و حفصه و پدرانشان مورد تحقیق و بررسی قرار داده و نشان داده که وی این شخصیتها را بیش از حد معقول مدح و ستایش کرده است تا آنجا که عیوب و نقایصشان را حمل بر کمالاتشان نموده و مسیری مخالف جمیع مفسران اسلام پیموده است. خطای دیدگاه ابن عربی در ستایش این اشخاص و نیز خطای او در تفسیر آیه چهارم سوره تحریم به اثبات رسیده و در نتیجه آیه چهار سوره تحریم، بل کل سوره دلیل بر نافرمانی و طغیانگری عایشه و حفصه قلمداد شده است.