جذابیت پیام در قرآن کریم

اسماعیل صابر کیوج؛ سیدحسین شرف الدین

دوره 9، شماره 35 ، اسفند 1397، ، صفحه 35-66

https://doi.org/10.22054/rjqk.2019.41018.1892

چکیده
  از عصر نزول تا به امروز، قرآن کریم دارای جذابیت و گیرایی منجصر به فردی بوده است؛ تاریخ اثبات کرده است که این جذابیت منحصر به فرهنگ، قومیت یا دوره زمانی مشخصی نیست. یکی از مهمترین دلایل جذب مخاطب به قرآن کریم، مربوط به عنصر «پیام» (هم در بعد شکل و بعد محتوا) است. سوال اصلی مقاله این است که مهمترین ویژگی‌های جذابیت بخش شکل و محتوای ...  بیشتر

تبیین و بررسی اراده و انواع آن در قرآن کریم (با تکیه بر ارادة انسانی)

نعیم عموری؛ مسعود باوان پوری

دوره 5، شماره 17 ، شهریور 1393، ، صفحه 31-60

https://doi.org/10.22054/rjqk.2015.1376

چکیده
  اراده به معنای خواستن، محبّت، طلب و امر و دستور آمده است. در قرآن کریم به انواع مختلفی از اراده اشاره شده است که ارادة الهی در بالاترین سطح آن قرار دارد و پس از آن ارادة انسانی، فطری و شیطانی قرار دارند. ارادة انسانی به فرد این اختیار را می‌دهد که اعمال خیر و شر انجام دهد و خویشتن مسئول پاسخگویی به این اعمال در روز قیامت باشد. اراده در ...  بیشتر