نگرة قرآن کریم به «خویشتنداری» در رفتارهای خانوادگی

مرضیّه محصّص

دوره 6، شماره 23 ، دی 1394، ، صفحه 35-57

https://doi.org/10.22054/rjqk.2015.5403

چکیده
  قرآن کریم با رویکردی هنجارگرا به تربیت انسان‌ها پرداخته است و بر ضرورت اصلاح و تجدید نظر در رفتارها تأکید ورزیده است. در این راستا، برخی سازه‌ها از جایگاه بنیادینی برخوردارند. از آنجا که امروزه موضوعات با محوریّت خانواده به عنوان نهادی اثربخش در ارتقاء و بالندگی جامعه، کانون توجّه قرار گرفته است، واکاوی نظریّة کارآمد قرآن در این ...  بیشتر

نقش ارزش ها در خط مشی گذاری سیاسی

حسین احمدی سپیدان

دوره 2، شماره 4 ، خرداد 1390، ، صفحه 75-94

https://doi.org/10.22054/rjqk.2011.5552

چکیده
  ارزش، جزء لاینفک هر تصمیم و خط مشی گذاری است و نقش آن در فرایند خط مشی گذاری و شناخت آثار آن در چگونگی اخذ خط مشی حائز اهمیت فراوانی است. در این مقاله سعی بر این بوده است تا با استفاده از روش تحلیل محتوا، نقش ارزش های اسلامی به ویژه، توکل و تقوا و آثار و فواید توکل و تقوای سیاسی را در خط مشی گذاری سیاسی پرداخته شود.  بیشتر

عبرت و عبرت آموزی در نهج البلاغه

جمشید صدری

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 103-117

https://doi.org/10.22054/rjqk.2010.5540

چکیده
  عبرت حالتی است که انسان از امور ظاهری و مشهود، به شناخت باطنی و غیر مشهود امور نایل می شود. تشابه زندگی اقوام و ملل و تاثیر پذیری انسان از احوال امت های گذشته، سبب می شود که عبرت گیری به عنوان روشی تربیتی برای دست یابی به یک حیات مطلوب در نظر و عمل مطرح باشد. هر کس دیده ای عبرت بین داشته باشد می تواند از لا به لای حوادث و وقایع پیام ها را ...  بیشتر