نقش فاعلی یا قابلی پیامبر (ص) در نزول قرآن

محمد سبحانی نیا

دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1391، ، صفحه 133-156

https://doi.org/10.22054/rjqk.2012.5586

چکیده
  برخی از روشنفکران که نگاه برون‌دینی دارند و به وحی از منظر غیرقرآنی نگریسته‌اند، با پیش کشیدن مباحث تجربه دینی، در خصوص وحی، به نقشی فاعلی برای پیامبر قائل شده‌اند. بر این اساس خداوند صرفاً قابلیّتی را به پیامبر یا اشخاص دیگر اعطا کرده است و آنها می‏توانند به واسطه‌ آن استعداد و قابلیّت خاص خویش، الفاظی را از ناحیه‌ خودشان و نیز ...  بیشتر

مقایسه ماهوی میان «تجربه دینی» و «فطرت»

حمیدرضا بصیری

دوره 2، شماره 6 ، آذر 1390، ، صفحه 133-155

https://doi.org/10.22054/rjqk.2011.5573

چکیده
  تجربه دینی یکی از مسائل جدید در حوزه کلام و فلسفه دین به شمار می‌رود و به معنای گونه‌ای از ظهور و تجلی خداوند بر شخص تجربه‌گر است که در برخی حالات و احساسات او بروز پیدا می‌کند. ممکن است این حالات شخص تجربه‌گر تأییدی بر فطرت یا شبیه به آن دانسته شود یا تجربه دینی را به دلیل شتابزدگی، منطبق بر برهان فطرت تلقی شود. اما تفاوت‌های ماهوی ...  بیشتر