اباذر وحدت آزاد؛ فرزانه روحانی مشهدی
چکیده
خداوند متعال در سه آیه از قرآن و با سیاق تهدید، از فرورفتن آبهای زمین به گونهای که امکان بازیافت آن میسّر نباشد، سخن گفتهاست. تحقیقات دانشمندان علوم زمین در سالهای اخیر نشان میدهد که این تهدیدِ پروردگار پدیدهای است که به لحاظ علمی کاملاً محتمل است و این آیات اشارهای دقیق به پدیدهای علمی دارند که نه تنها در روزگار نزول ...
بیشتر
خداوند متعال در سه آیه از قرآن و با سیاق تهدید، از فرورفتن آبهای زمین به گونهای که امکان بازیافت آن میسّر نباشد، سخن گفتهاست. تحقیقات دانشمندان علوم زمین در سالهای اخیر نشان میدهد که این تهدیدِ پروردگار پدیدهای است که به لحاظ علمی کاملاً محتمل است و این آیات اشارهای دقیق به پدیدهای علمی دارند که نه تنها در روزگار نزول قرآن، بلکه تا سالیان پیش، بشر از این پدیده آگاهی نداشت، در حالی که مفسران این آیات را تنها به عنوان «تهدیدی» تفسیر میکردند که به امر الهی یا اعجازگونه رخ خواهد داد. در نظریة علمی مورد بحث، سه نکته شایستة توجه هست: 1ـ فرورفتن آب به عمق بسیار زیاد در زمین. 2ـ امکان نفوذ حجمی از آب به اعماق زمین که فراتر از کلّ آبهای زمین است. 3ـ غیرقابل بازیافت بودن آبهایی که به اعماق زمین نفوذ کردهاند. تحلیل تفسیری واژگان و جملات سه سیاق، تطبیق مفهوم آیه با پدیدة علمی پیشبینیشده از هر سه نظر به دست میدهد. این اکتشاف علمی، آیت و نشانه بودن آیات سهگانة مذکور را بر علم مطلق فروفرستندة قرآن آشکار و به اصطلاح کلامیان، اعجاز این آیات را ثابت میکند.
حمید آریان؛ مرادعلی شورگشتی
چکیده
مسئلة چگونگی خلقت نخستین انسان در منابع اسلامی مطرح شدهاست و نیز در برخی علوم تجربی محلّ بحث و نظر بودهاست. این مقاله به بررسی نسبت فرضیههای علمی با دیدگاه قرآن و احادیث دربارة چگونگی آفرینش نخستین انسان، با روش توصیفی ـ تحلیلی میپردازد. حاصل تحقیق بیانگر آن است که مدلول آیات و روایات، ظهوری آشکار، بلکه صراحت در آفرینش نخستین ...
بیشتر
مسئلة چگونگی خلقت نخستین انسان در منابع اسلامی مطرح شدهاست و نیز در برخی علوم تجربی محلّ بحث و نظر بودهاست. این مقاله به بررسی نسبت فرضیههای علمی با دیدگاه قرآن و احادیث دربارة چگونگی آفرینش نخستین انسان، با روش توصیفی ـ تحلیلی میپردازد. حاصل تحقیق بیانگر آن است که مدلول آیات و روایات، ظهوری آشکار، بلکه صراحت در آفرینش نخستین انسان از خاک دارد و پیدایش آدمی را از موجود زنده دیگر نفی میکند. دو تئوری ثبات انواع و رویش از زمین مدعی پیدایش مستقل انسان و تئوری تحول انواع مدعی پیدایش او از دیگر موجودات زنده به نحو تکاملی است. گرچه دو تئوری اول از منظر نفیخلقت انسان از موجودی دیگر با دیدگاه قرآن و روایات همسوست، اما تئوری رویش از زمین با مفاد آیات و روایات ناهمخوان و خود از نظر علمی بیاعتبار است. تئوری ثبات انواع نیز از نظر تجربی قابل اثبات نیست، اما بر فرض اعتبار میتواند مؤید گزارههای دینی باشد. تئوری تحول انواع در فرض ابطال با دیدگاه قرآن و روایات برخوردی نخواهد داشت، اما در صورت پذیرش آن به عنوان یک فرضیه یا تئوری علمی، با مفاد آیات و روایات در تعارض است. در این تعارض، مفاد آیات و روایات به سبب برخورداری از پشتوانة معتبر، بر فرضیة یادشده مقدّم میگردد و این فرضیه نمیتواند قرینهای برای حمل مدلول آیات و روایات برخلاف ظاهر آنها باشد.