حسین احمدی سفیدان؛ عمران عباسپور
چکیده
نظارت بر قدرت سیاسی در تحلیل سازه قدرت سیاسی دارای اهمیت ویژه ای است، مسأله مقاله حاضر بررسی عناصر نظارت بر قدرت سیاسی از منظر قرآن است. فرضیه؛ از منظر آیات قرآن نظارت بر قدرت سیاسی، توسط عناصر درونی و بیرونی به صورت ترکیبی صورت می گیرد. روش تحلیل مقاله نیز تفسیر موضوعی قرآن بابهره گیری از روش استنطاق یا برون قرآنی شهید صدر میباشد. ...
بیشتر
نظارت بر قدرت سیاسی در تحلیل سازه قدرت سیاسی دارای اهمیت ویژه ای است، مسأله مقاله حاضر بررسی عناصر نظارت بر قدرت سیاسی از منظر قرآن است. فرضیه؛ از منظر آیات قرآن نظارت بر قدرت سیاسی، توسط عناصر درونی و بیرونی به صورت ترکیبی صورت می گیرد. روش تحلیل مقاله نیز تفسیر موضوعی قرآن بابهره گیری از روش استنطاق یا برون قرآنی شهید صدر میباشد. قرآن، عناصری را برای نظارت بر قدرت سیاسی بیان کرده است که از دو طریق نظارت درونی که شامل: تقوا، عدالت، نظارت خداوند، نظارت ملائکه، نظارت پیامبران و امامان، نظارت اعضاء و جوارح، نظارت مکان و طبیعت و امانت دانستن قدرت سیاسی می شود. و نظارت بیرونی نیز شامل: محور قراردادن شریعت، نظارت مردم بر مراکز قدرت، کیفردهی دنیوی، نظارت عمومی، نصیحت ائمه مسلمین میباشد. نتیجه آن که، نظارت درونی، تأثیر قاطع و غیرقابل اغماض در جلوگیری از شکلگیری منازعات قدرت در عرصه سیاسی و تبدیل جامعه به میدان تنازع و جدال قدرتها را دارد. همچنین نظارت بیرونی اگر چه لازم و اجتناب ناپذیر است، اما از محدودیتهایی برخوردار است و به تنهایی نمیتواند از شکل گیری منازعات قدرت سیاسی و تبدیل جامعه به میدان تنازع و جدال قدرتها جلوگیری کند، اما توانایی خاتمه دادن به منازعات و جدالهای قدرت سیاسی را دارد.
حسین احمدی سفیدان
چکیده
قرآن کریم مهمترین و اصیلترین منبع اسلامی است. بیشک در این منبع کامل، در زمینة قدرت سیاسی سخن رانده شدهاست. قدرت سیاسی به «مطلوب» و «نامطلوب» تقسیم میشود. یکی از مقولاتی که در تحلیل قدرت سیاسی نامطلوب اهمیت دارد، شناسایی لایههای آن است. سؤال اصلی اینکه: لایههای قدرت سیاسی نامطلوب از منظر قرآن چیست؟ فرضیة تحقیق ...
بیشتر
قرآن کریم مهمترین و اصیلترین منبع اسلامی است. بیشک در این منبع کامل، در زمینة قدرت سیاسی سخن رانده شدهاست. قدرت سیاسی به «مطلوب» و «نامطلوب» تقسیم میشود. یکی از مقولاتی که در تحلیل قدرت سیاسی نامطلوب اهمیت دارد، شناسایی لایههای آن است. سؤال اصلی اینکه: لایههای قدرت سیاسی نامطلوب از منظر قرآن چیست؟ فرضیة تحقیق آن است که «زر»، «زور» و «تزویر» بیانگر لایههای سهگانة قدرت سیاسی نامطلوب در قرآن، یعنی آشکار، نیمهپنهان و پنهان هستند. روش تجزیه و تحلیل دادهها، تفسیر موضوعی قرآن با بهرهگیری از روش استنطاقی است. روش جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای و از ابزار فیشبرداری استفاده شدهاست. یافتههای تحقیق نشان میدهد که «زر»، «زور» و «تزویر»، منابع سهگانة شکلگیری لایههای سهگانة قدرت سیاسی نامطلوب از منظر قرآن هستند. در لایة اول، قدرت سیاسی عریان و آشکار است و با استفاده از زور و ترساندن دیگران اعمال میشود. در لایة دوم، قدرت سیاسی با استفاده از منابعی همچون ثروت و با تحریف ارزشها اعمال میشود و در لایة سوم، قدرت سیاسی با خدعه و مخفی کردن نیت عامل قدرت صورت میگیرد