قرآن و معارف قرآنی
محمد شعبان پور
چکیده
قرآن کریم برای اثبات وجود خدا و یکتایی او، براهین فراوانی یادآورشده است این فراوانی و کثرت براهین همیشه مورد توجه متکلمان و پژوهشگران علوم قرآنی بوده و از دیر باز برای غلبه بر این کثرت و سهولت مواجهه با آن تلاش کرده اند تا براهین را براساس تشابهات و تفاوتهای آن طبقهبندی کنند. طبقهبندی براهین توحید در قرآن به: الف) براهین آفاقی ...
بیشتر
قرآن کریم برای اثبات وجود خدا و یکتایی او، براهین فراوانی یادآورشده است این فراوانی و کثرت براهین همیشه مورد توجه متکلمان و پژوهشگران علوم قرآنی بوده و از دیر باز برای غلبه بر این کثرت و سهولت مواجهه با آن تلاش کرده اند تا براهین را براساس تشابهات و تفاوتهای آن طبقهبندی کنند. طبقهبندی براهین توحید در قرآن به: الف) براهین آفاقی ب) براهین انفسی ج) و براهین شهودی که مستفاد از آیه 53 سوره فصلت است از این قبیل میباشد. تحقیق پیش رو با روشی توصیفی - تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سوالات است که : 1) بر اساس ویژگیهای ساختاری و مضمونی، چگونه میتوان حجم زیاد این براهین در قرآن را طبقهبندی کرد؟ 2) نمایندگان واقعی و زیرگروهای هر یک از این طبقات کدامند؟ 3) آثار این طبقه بندی و نمایندگان واقعی آن چیست؟ با فحصی که در این مقاله انجام شد، مجموع براهین توحید در قرآن به سه طبقه دستهبندی شد، آنگاه دوازده نماینده واقعی از آنها با روشی منطقی و کاملاً قرآنی گونهشناسی شد تا شناخت تشابهات و تفاوتهای براهین و تبیین آنها آسانتر شود. بر اساس یافتههای این پژوهش، تعدد براهین مرهون تعدد حدود وسطاست و قرآن از حد وسطهای گوناکونی بهره گرفته است.گاهی با حد وسط «خلقکم» و گاه با «یتوفاکم» و... گاهی با قیاس اقترانی وگاه با قیاس استثنایی و... استدلال نموده است. آثار این تنوع، یکی اتمام حجت بر همگان است و دیگری؛ دادن فرصت به توده مردم و سطوح میانی جامعه، تا بتوانند به آسانی معارف عمیق قرآنی را دریابند و زمینه مفاهمه و گفتگو را فراهم سازد.
محمّدحسین خوانینزاده؛ علیرضا صفرزاده؛ پریسا عسکر سمنانی
چکیده
رسالت رسانه به عنوان وسیلة ارتباط جمعی و فرامکانی تأثیرگذاری بر فکر و اندیشةملّتهاست. جهان غرب که اصلیترین رقیب در برابر اسلام است، با استفادة ابزاری از رسانههایی مانند ماهواره به عنوان اسلحهای مخفی، در صدد ضربه زدن به جامعة اسلامی و پیشبرد اهداف استعماری خویش است و از این طریق، ذهن و عقیدة دیگران را برای پذیرفتن اندیشه و عقیدة ...
بیشتر
رسالت رسانه به عنوان وسیلة ارتباط جمعی و فرامکانی تأثیرگذاری بر فکر و اندیشةملّتهاست. جهان غرب که اصلیترین رقیب در برابر اسلام است، با استفادة ابزاری از رسانههایی مانند ماهواره به عنوان اسلحهای مخفی، در صدد ضربه زدن به جامعة اسلامی و پیشبرد اهداف استعماری خویش است و از این طریق، ذهن و عقیدة دیگران را برای پذیرفتن اندیشه و عقیدة خویش آماده و مهیّا کرده است و با استحالة فرهنگی، الگوهای خویش را جایگزین فرهنگ بومی ملّتها میکند. البتّه منظور از جهان غرب، جهت و موقعیّت جغرافیایی نیست، بلکه منظور، تفکّر و نوع رفتار استعماری و مخرّب نسبت به ملّتهاست که منشاء آن از سوی جهان غرب پایهریزی شده است. هدف اصلی از این اقدامات، در سلطة خویش نگاه داشتن ملّتها و سروری و رهبری بر جهان است. دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین الهی، دستورالعملهایی دارد که با انجام آنها و رعایت حدود الهی، میتوان بر دسیسههای شیطانی پیروز گشت. غلبه بر هجمة فرهنگی غرب نیز از این موارد مستثنی نیست. این مقاله در صدد شناساندن هجمههای این تفکّر غربی است که از طریق شبکههای ماهوارهای بر پیکرة ملّتهایی وارد میشود که در تقابل فکری و رفتاری با آنها هستند. برای تبیین این هجمهها و مصونیّت از آسیبهای ناشی از آن، به سفارش پیامبر اکرم(ص)، به «ثقلین» چنگ زدهایم و به قرآن کریم و احادیث نورانی اهلبیت(ع)متمسّک شدهایم.