@article { author = {ebrahim nejhad, mohammad reza}, title = {The Status of Love in Quranic Verses and the Lifestyle of the Guides}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {1-42}, year = {2012}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2012.5574}, abstract = {Love is a state existing in all humans and in a specific period of their life it reaches its climax. This common phenomenon, however, is different for divine guides; some people take divine guides as their role models for how to display love and affectionand others criticize them. The present paper examines differing meanings and types of love, first from the viewpoint of different sects as well as divine revelation and then in the lifestyles of these guides. From the perspective of the guides, true love and true lovers are admired and false love and lovers are disapproved of. They see true love as immense, shedding light on one's entire life; for them, virtual love is in line with true love and false love has no room in their lives. Accusations of having false love leveled at divine guides are expressly rejected in Quranic verses and by the Family of the Prophet, and their life and character are introduced as exempt from false love and vain desire.}, keywords = {love,divine guides,divine revelation,lifestyle of divine guides}, title_fa = {منزلت عشق در آیات قرآن و سیرة پیشوایان}, abstract_fa = {عشق حالتی است که در همه انسان‌ها وجود دارد و در برهه‌ای از عمر هر فرد به اوج خود می‌رسد. این پدیده همگانی در مورد پیشوایان الهی وضع ویژه‌ای دارد، چرا که عدّه‌ای آنان را در عرصه عشق‌ورزی، الگوی خود قرار می‌دهند و عدّه‌ای آنان را به انتقاد می‌گیرند. در این مقاله معنا و اقسام عشق از دیدگاه نحله‌های مختلف و از منظر وحی بررسی می‌شود و سپس در مکتب و سیره پیشوایان مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در مکتب پیشوایان، عشق و عاشقان حقیقی ستوده است و عاشقان مجازی و کاذب مورد مذمت‌اند. در سیره پیشوایان، عشق حقیقی فراگیر و پرتوافکن بر سراسر زندگی آنان است. عشق مجازی آناندر راستای عشق حقیقی است و عشق کاذب در وجود آنان راهی ندارد. شبهه‌ها و نسبت‌هایی از سنخ عشق کاذب که درباره پیشوایان الهی القا شده، به صراحت آیات قرآن و شهادت اهل‌بیت (ع) طرد شده‌اند و شخصیت و زندگی آنان چنان معرفی شده که از عشق کاذب و هوس پاک و منزه است.}, keywords_fa = {عشق,پیشوایان الهی,وحی,سیره پیشوایان}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5574.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5574_8ec9f60a39c99a9dc75138a8c96d6cdb.pdf} } @article { author = {bayat, mohamad hoseyn}, title = {An Investigation and Critique of IbnArabai'sInterpretation ofa Verse of the Holy Chapter 'Prohibition'}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {43-72}, year = {2012}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2012.5575}, abstract = {This paper focuses on IbnArabi'sperspective on the interpretation of the fourth verse of the holy chapter 'Prohibition'. It examines IbnArabi's attitude, as expressed in his famous work, towards the character of Aisha, Hafsa and their fathers, and has illustrated that IbnArabi has gone too far in admiring these characters, such that he has regarded their vices as their virtues;compared to all other Islamic interpreters, IbnArabihas held a completely divergent view on these people. His mistakes in admiring them and in interpreting the fourth verse of 'Prohibition' are substantiated in this paper, and consequently, not only this fourth verse, but the whole chapter, is deemed as an evidence of Aisha's and Hafsa'sdisobedience and rebel.}, keywords = {the Qur'an,tradition,Interpretation,history,the Prophet,caliph,Imam,the Prophet's wives}, title_fa = {بررسی و نقد دیدگاه ابن عربی در تفسیر آیه‌ای از سوره تحریم}, abstract_fa = {در این مقاله، دیدگاه ابن عربی در باب تفسیر آیه چهار سوره تحریم بیان گردیده است. همچنین، نویسنده مقاله، نظر ابن عربی را در آثار معروف وی در باب شخصیت عایشه و حفصه و پدرانشان مورد تحقیق و بررسی قرار داده و نشان داده که وی این شخصیت‌ها را بیش از حد معقول مدح و ستایش کرده است تا آنجا که عیوب و نقایصشان را حمل بر کمالاتشان نموده و مسیری مخالف جمیع مفسران اسلام پیموده است. خطای دیدگاه ابن عربی در ستایش این اشخاص و نیز خطای او در تفسیر آیه چهارم سوره تحریم به اثبات رسیده و در نتیجه آیه چهار سوره تحریم، بل کل سوره دلیل بر نافرمانی و طغیان‌گری عایشه و حفصه قلمداد شده است.}, keywords_fa = {قرآن,حدیث,تفسیر,تاریخ,پیامبر,خلیفه,امام و زنان پیامبر (ص)}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5575.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5575_aff0fec5ff4fcb933c08ccf3492fd9fd.pdf} } @article { author = {nekunam, ali}, title = {Ways of Establishing Trust in the Government of the Holy Prophet (PBUH)}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {73-102}, year = {2012}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2012.5576}, abstract = {The Holy Prophet (PBUH) is superior to and the role model for all human beings at all times. One of the central tenets of his governmentis the establishment of mutual trust between the government and the people; this is done in various ways including the followings: Creatingthe spirit of brotherhoodamong people which is one of the greatest manifestations of practical faith in an Islamic government Establishing equality and avoiding discrimination (qualities of the Prophet's government which are unique in the history) Consulting with Muslims and the Prophet's companions Pardon and forgiveness which the holy Prophet has valued so much in his life; he used to respond to badness with goodness. Giving gifts was also used as a way of building trust and positively affecting the addressee.}, keywords = {the holy Prophet (PBUH),the Prophet's conduct,trust building,Islamic government,the government of the holy Prophet}, title_fa = {روش‌های اعتماد سازی درنظام حکومتی حضرت محمد (ص)}, abstract_fa = {پیامبر گرامی اسلام (ص) الگو و سرآمد انسان‌های تمام دوران‌هاست. یکی از مؤلفه‌های حکومتی آن حضرت ایجاد اعتماد بین حکومت و مردم است که از آن میان می‌توان به روش‌های زیر اشاره کرد: - گسترش فرهنگ اخوت و برادری که از زیباترین جلوه‌های عملی ایمان در حکومت اسلامی است. - پرهیز از تبعیض و برقراری مساوات مورد نظر اسلام که پیامبر اکرم (ص) آن را در حکومتش پیاده نمود و در تاریخ بی‌نظیر است. - مشورت با مسلمانان و اصحاب که جزو سیره پیامبر اکرم (ص) می‌باشد. - عفو و گذشت که پیامبر گرامی اسلام (ص) آن را سرلوحه زندگی خویش قرار داده بود و بدی را با خوبی جواب می‌داد. - پرداخت هدایا نیز به منزله یکی از راه‌های ایجاد اعتماد و نفوذ در جان مخاطبان در حکومت اسلامی می‌باشد که پیامبر اسلام (ص) به این امر توجه خاص داشت.}, keywords_fa = {: حضرت محمد (ص),سیره حضرت محمد (ص),اعتماد سازی,حکومت اسلامی,نظام حکومتی پیامبر (ص)}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5576.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5576_604905d469e505b052438a52345989c7.pdf} } @article { author = {ghazanfari, ali and mohammadi nabi kandi, babollah}, title = {Economic Development from the Perspective of the Holy Qur'an}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {103-126}, year = {2012}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2012.5577}, abstract = {The present paper focuses on economic development as discussed in the holy Qur'an. It first examines the definitions of the terms 'development' and 'economic development' from the viewpoint of scholars, Islam and the Qur'an. The suggestions of the holy Qur'an for economic development are then classified into two types of spiritual and material (such as the impact of piety upon economic development, expenditures for charity, negation of usury as a negative factor in economic development, …) and explained. The results of the analysis revealed that economic development depends on the individuals in a society who should have faith in God and the Book of Revelation and rely on commentators' exegetic interpretations of the Quranic verses and implement Quranic suggestions to attain success; such development takes place when Islamic societies become self-sufficient.}, keywords = {the Qur'an,Economics,Development,Islam,Economic Development}, title_fa = {بررسی توسعه اقتصادی از منظر قرآن کریم}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بحث پیرامون توسعه اقتصادی در قرآن کریم می‌پردازد. در این مقاله ابتدا به تعاریف لغوی توسعه و مفهوم توسعه اقتصادی، از نگاه دانشمندان، اسلام و قرآن پرداخته شده است و سپس راه کارهایی را که قرآن در زمینه توسعه اقتصادی ارائه داده است و به دو دسته معنوی و مادی (مانند تأثیر تقوی در توسعه اقتصادی، انفاق، نفی ربا به عنوان عامل منفی در توسعه اقتصادی و . . .) تقسیم می‌شود، مورد شرح و بررسی قرار می‌گیرد. آنچه پس از بررسی و تحقیق در این مقاله به دست می‌آید، این است که توسعه اقتصادی بستگی به افراد جامعه دارد که بتوانند با توجه به تفاسیر ارائه شده از قرآن و داشتن ایمان و اعتقاد به خدا و کتاب وحی آنها را در زندگی و جامعه خود به کار گیرند تا در تمام مراحل زندگی به موفقیت دست پیدا کنند و این رشد و توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که جوامع اسلامی متکی به خود باشند.}, keywords_fa = {قرآن,اقتصاد,توسعه,اسلام,توسعه اقتصاد}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5577.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5577_297848ff73364593001ea607b46209db.pdf} } @article { author = {shayesteh nezhad, ali akbar}, title = {Man in the World of Pre-Existence}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {127-146}, year = {2012}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2012.5578}, abstract = {Some Quranic verses have either directly or indirectly referred to man's acknowledging Divine Unity in "the world of pre-existence" or "Alast". Some narrations have mentioned this as well. However, there is no consensus among thinkers as to the existence of such a world; some have argued in support of this world and others have negated its existence. The author of this paper has reviewed relevant verses and narrations as well as the assenting and dissenting views of thinkers about such a world and votes in favor of the world of pre-existence and the existence of immaterial man in that world; the author also selects the theory of men's collective presence before God, Who is beyond all temporal or spatial confines, criticizes the competing justifications, and refutes man's acknowledging God's unity before his material existence. It is argued that accepting such a confession results in the acceptance of metempsychosis and renders maturation and religious obligation vain. The merit of the present paper, compared to previous writings on this subject, is that besides a new arrangement, it analyzes Quranic verses and narrations, reviews supporting and opposing views, supports the selected theory and reports it in simple language. This is a library research of a theoretical type, and relying on the views of scholars, it carries out a content analysis and explains the concept of man's existence in the world before creation}, keywords = {thematic interpretation of the Qur'an,world of pre-existence,Alast,Divine Unity,man,world of creation}, title_fa = {انسان در عالم قبل از دنیا}, abstract_fa = {در برخی آیات قرآن به شکل مستقیم و غیر مستقیم از اعتراف انسان به وحدانیت خداوند سخن به میان آمده و از عالمی چون "عالم ذر"، "عالم الست" و . . . یاد شده است. در روایات نیز اشاراتی در این زمینه وجود دارد. اندیشمندان در پذیرش این عوالم اختلاف دارند، برخی بر وجود و برخی بر عدم وجود آن استدلال کرده‌اند. نگارنده پس از مرور بر برخی آیات و روایات و بررسی آرای اندیشمندان مخالف و موافق، ضمن پذیرش عالم رتبی قبل از این جهان و وجود انسان مجرد [غیر مادی] در آن، نظریه حضور جمعی انسان‌ها نزد خداوندی را که خارج از زمان و مکان است، برگزیده و با نقد دلایل رقیب، اعتراف انسان به توحید قبل از وجود مادی را انکار کرده است و پذیرش آن را منجر به قبول تناسخ، جبر و عبث بودن تکلیف و بلوغ خوانده است. امتیاز این نگارش نسبت به سایر آثار موجود در این زمینه، علاوه بر نظم و ترتیب جدید، تحلیل آیات و روایات، توصیف نظرات مخالف و موافق و تقویت نظریه منتخب و ارائه آن با انشایی روان است. این نوشته از نوع پژوهش‌های بنیادی است و به روش کتابخانه‌ای و توصیف و تحلیل محتوا با استفاده از آرای اندیشمندان، به تبیین مفهوم وجود انسان در عالم قبل از خلقت پرداخته است.}, keywords_fa = {: تفسیر موضوعی قرآن,عالم ذر,عالم الست,توحید,انسان,عالم خلق}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5578.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5578_d8e686d826d2c4f81a3dffe0fb48a753.pdf} } @article { author = {ebrahimi varkiani, mahmud}, title = {Caliphate from the Perspective of the People of the Sunna, Relying on Ghazali's Views}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {147-164}, year = {2012}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2012.5579}, abstract = {There are differing views among Muslims on leadership and caliphate after the holy Prophet and different sects of Islam are oriented towards one of these two (either caliphate or leadership). This paper seeks to identify the most significant factors leading to the generation of the idea of caliphate in the mind of the people of Sunna, especially in Ghazali's views. To this aim, we hypothesized that the most important reason of the promotion of such idea is the attention to the realities of the political life ofthe early Islam and reference to the lifestyle of the caliphs, and then we tested this hypothesis. The people of Sunna, particularly Ghazali, have always been concerned with caliphate and have regarded it as a phenomenon taking place with the advent of Islam;they match their views with the idea of caliphateand specially with the conduct of the companions of the Prophet and assume the same duties and rights for caliphs as areassigned toand granted Imams. As a result, the people of Sunnabase their views onwhat actually happened in reality and so we may call them justifiers; the point deserving attention is that from their perspective, practice comes before theory and instead of relying on a prioritheories, they draw ona posterioriones.}, keywords = {Caliphate,real events,leadership,Ghazali,Sultan}, title_fa = {خلافت از منظر اهل سنت با تکیه بر آراء غزالی}, abstract_fa = {در زمینه امامت و خلافت بعد از پیامبر اسلام، نظریات متفاوتی در بین مسلمانان مطرح شده است و هر کدام از فرقه‌های اسلامی به یکی از این دو مبنای امامت و خلافت گرایش پیدا کرده‌اند. سؤال اصلی نوشتار حاضر این است که مهمترین عوامل شکل‌گیری نظریه خلافت در اذهان اهل سنت به خصوص در آراء غزالی چیست؟ در پاسخ به این سؤال، این فرضیه را به آزمون گذاشتیم که توجه به واقعیات زندگی سیاسی صدر اسلام و مراجعه به سیره خلفا مهمترین عامل طرح این نظریه است. اهل سنت و به خصوص غزالی خلافت را به منزله پدیده‌ای که در صدر اسلام اتفاق افتاده، همواره مدنظر داشته‌اند و نظریات خویش را با آن و بخصوص عمل صحابه تطبیق می‌دهند و برای خلیفه یا امام همان وظایف و اختیاراتی را متذکر می‌شوند که خلفا از آن برخوردار بودند. نتیجه اینکه اهل سنت نظریات خویش را با امر واقع تطبیق داده و به یک معنی توجیه‌گرا هستند و نکته حایز اهمیّت در نظریات ایشان تقدم عمل بر نظر می‌باشد و به اصطلاح از نظرات پسینی به جای پیشینی سود می‌برند.}, keywords_fa = {خلافت,امرواقع,امامت,غزالی,سلطان}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5579.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5579_9604bbb52d4aea282b9278ba08439694.pdf} } @article { author = {mostali parsa, gholamreza and hasanpour, hiva}, title = {The Manifestation of Verses and Traditions in the Quatrains of SahabiAstarabadi}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {165-194}, year = {2012}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2012.5580}, abstract = {The effect of the Holy Qur'an, with more than six thousand verses, as well as prophetic traditions on precious Persian literature is well known to everyone; these two valuable sources (the Qur'an and traditions) have always had overt and covert impact on literary works. In this paper, we examine the influence of Quranic verses and prophetic traditions on Sahabi's quatrains. Sahabi is a poet from Safavid era renowned mostly for his quatrains. He has made great use of Quranic verses which are manifestly reflected in his poems.}, keywords = {Quranic verses,traditions,the quality of being affected,Quatrains}, title_fa = {تجلّی آیات و احادیث در رباعیّات سحابی استرآبادی}, abstract_fa = {تأثیر قرآن کریم - با بیش از شش هزار آیه - و احادیث نبوی بر ادب گران‌سنگ پارسی بر احدی پوشیده نیست و دو منبع گرانمایه ادب پارسی، همواره تأثیری پنهان و آشکار بر آثار ادبی نهاده است. در این مجال، به بررسی تأثیرگذاری آیات قرآنی و احادیث نبوی بر رباعیّات سحابی پرداخته شده است. سحابی از شاعران دوره‌ صفوی است که بیشترین شهرت او به خاطر سرودن رباعیّات بوده است. سحابی بیشترین بهره‌وری را از آیات قرآنی برده و این آیات به صورت آشکار در اشعار او بازتاب یافته است.}, keywords_fa = {آیات قرآنی,احادیث,تأثیرپذیری,رباعیّات}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5580.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5580_6ed5f9636376e393130ead3af3d02c6b.pdf} }