@article { author = {Fathi, Yousef}, title = {The Relationship between Family Support and Social Capital and their Impact on Social Control: A Quranic Perspective}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {8}, number = {28}, pages = {7-29}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2017.7914}, abstract = {As a social capital, family relationships are important factors in social health and social control. Industrial transformation and individualism have an impact on this relationship so that it is weakened both from the within and from the outside. The rise of social ruptures and generation gaps has also threatened family identity and put it at risk. This study examines the relationship of family support on three levels: spiritual, social and economic. Many verses in the Quran point out to functions of family support having direct relationship with socialization and social control. From the standpoint of the Holy Quran, all family members are responsible for every single civic and social action. The core of emphasis in Quran is on the “relationships” among family members as an essential element of social capital. Social capital has the largest contribution to social control with a minimum cost. Considering changes in functions and family relationships in today’s world and by citing the opinion of many scholars and Quranic verses, this article concludes that family as an important and basic institution of social life will not disappear, and its fundamental role in the generation of social support will continue.}, keywords = {The Quran,Family,Social Capital,Social relationships and Social control}, title_fa = {رابطة حمایتی خانواده و سرمایة اجتماعی و تأثیر آن‌ها بر کنترل اجتماعی از منظر قرآن}, abstract_fa = {روابط خانوادگی به عنوان یک سرمایة اجتماعی، عامل مهمی در کنترل و سلامتی اجتماعی است. تحولات صنعتی و فردگرایی، بر این عنصر حیاتی تأثیر گذاشته‌اند و روابط درون و برون خانوادگی را تضعیف کرده‌اند و با افزایش گسسته‌ای اجتماعی و نسلی، هویت خانواده را تهدید و آن را در معرض آسیب قرار داده‌است. مقالة پیش رو، با پذیرش تحول در کارکردها و روابط خانوادگی در جهان کنونی، با استناد به نظر بسیاری از متفکران و آیات قرآن کریم، بر این باور است که اهمیت خانواده به عنوان یک نهاد اصلی حیات اجتماعی، از طریق روابط اجتماعی حمایتی و نقش اساسی آن در تولید نسل مشروع و اجتماعی شدن آن، هرگز از بین نمی‌رود. این مقاله، روابط حمایتی خانواده را در سه سطح معنوی، اجتماعی و اقتصادی بررسی کرده‌است. قرآن کریم در آیات متعدد به کارکردهای حمایتی خانواده که ارتباط مستقیم با اجتماعی شدن وکنترل اجتماعی دارد، اشاره می‌کند. از نظر قرآن کریم، همة اعضای خانواده در قبال تک‌تک اعضای خود، مسئولیت مدنی و اجتماعی دارند. هستة اصلی مباحث قرآن کریم، «روابط» در میان اعضای خانواده است که عنصر اساسی سرمایة اجتماعی است. سرمایة اجتماعی، بیشترین نقش را با کمترین هزینه در کنترل اجتماعی دارد.}, keywords_fa = {قرآن,خانواده,سرمایة اجتماعی,روابط و کنترل اجتماعی}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7914.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7914_e581ed6ff535d4217ce5cefba18e4e10.pdf} } @article { author = {hoseinikarnami, seyedhosein and Golpayegani, Fahimeh}, title = {Three Scientific Wonders of the Quran in the Verse “Dahval Arz”}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {8}, number = {28}, pages = {30-51}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2017.7915}, abstract = {In order to face the challenge of recent centuries in connection with the Holy Quran and dogmatic attitudes of some Orientalists about lack of the Quranic verses in the present era, scientists of the Quranic science raised the scientific magic of the Quran to defend the Holy Quran. The verse known as “Dahvalarz” (Naze’at, 30) is among the verses related to this issue. This study is a descriptive library research and shows the three wonders of the Quran about the earth namely “howness of the initial creation, the movement and spherical shape of the earth”. Thus, the meaning of the verse not only implies a theory involving  the throwing the Earth from the sun, rotation and transfer as well as the spherical shape of the Earth but also represents the wonders of the eloquence of the Quran in employing the term “dahv” or “spread” indicating references from the Quran which overtake the facts of science.}, keywords = {The Quran,Scientific wonders,Dahv,Movement,The spherical shape}, title_fa = {بررسی سه شگفتی علمی قرآن در آیة «دحوالأرض»}, abstract_fa = {در راستای تقابل با چالش‌های قرون اخیر در ارتباط با قرآن کریم و پندارهای مغرضانة برخی مستشرقان مبنی بر ناکارآمدی آیات قرآن در عصر حاضر، دانشمندان حوزة علوم قرآن به دفاع از ساحت قرآن کریم برخاسته‌اند و بحث اعجاز علمی قرآن را مطرح ساخته‌اند. از جمله آیات مرتبط با این مضمون، آیة معروف به «دحوالأرض» است:Pوَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَئهَاO (النازعات/ 30). پژوهش حاضر که مبتنی بر بررسی‌های کتابخانه‌ای و روش توصیفی ـ تحلیلی است، بیانگر سه شگفتی علمی قرآن دربارة زمین است که عبارتند از: «چگونگی آفرینش اولیه، حرکت و کُروی بودن زمین». بدین ترتیب، علاوه بر آنکه فحوای آیه دلالت بر نظریه‌ای متضمن پرتاب زمین از خورشید، حرکت دورانی و انتقالی و نیز شکل کُروی زمین دارد، مبین شگفتی‌های ادبی ـ بلاغی قرآن در استخدام واژة «دحو» و نیز بیانگر اشاراتی از قرآن است که حقایق آن بر علم سبقت گرفته‌است.}, keywords_fa = {قرآن,شگفتی علمی,دحو,حرکت,کُروی بودن}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7915.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7915_fd4d0a43d3cd88fe166fa1cb80bc664f.pdf} } @article { author = {zebarjad, seyed mohammad hadi and Moe’men, Seyyede Haniyeh and karandish, solmaz}, title = {Realism Obstacles and Elements in Viewpoint of Quran and Hadith}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {8}, number = {28}, pages = {51-75}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2017.7916}, abstract = {Realism is considered as one of the important issues in epistemological arguments. Realism principle is such an important issue that Islam has based its invitation on it; that is, it wants a human being to act upon the tasks, turned over to him/her in the light of realism, through true understanding of verses of human life and horizons. Notwithstanding continuous recommendation to be a realist, human being usually does not care about it. Also, obstacles such as illusion, neglect, ignorance, sensual desires, and commitment of sin cause misunderstanding of realities. Thus, for the human to obey Allah’s commands and true understanding of phenomena, firstly s/he must keep away from these obstacles and secondly, should be engaged in the elements which help this instinctive talent to be materialized; among which rationality, belief in God, belief in resurrection, and piety can be mentioned. This article adopting a descriptive-analytical method tries to recognize realism’s obstacles and affecting elements and also howness of their performance after addressing realism in viewpoint of the Quran and Hadith.}, keywords = {Realism,Reality,Obstacles,Elements}, title_fa = {موانع و عوامل واقع‌بینی از منظر قرآن و حدیث}, abstract_fa = {یکی از مباحث مهم در زندگی انسان، موضوع واقع‌بینی است. اصل واقع‌بینی به قدری مهم است که دین اسلام مبنای دعوت خود را بر آن نهاده‌است؛ بدین معنا که از انسان می‌خواهد با درک صحیح آیات آفاقی و انفسی و پی‌ بردن به واقعیت آن‌ها، به وظایفی که در سایة آن متوجه می‌گردد، قیام نماید. اما با وجود توصیه‌های مکرر الهی به واقع‌بینی، انسان غالب اوقات نسبت به آن بی‌توجه می‌باشد و در اثر پیروی از وهم و خیال، غفلت، جهالت، تمایلات نفسانی و گناهان نمی‌تواند واقعیت‌ها را آن گونه که هست، دریابد. از این رو، ضروری است که انسان برای اطاعت از امر الهی و شناخت صحیح امور، نخست موانع و حجاب‌هایی را که در برابر این اصل مهم قرار دارند، از میان بردارد و آنگاه عوامل مؤثر در واقع‌بینی را شناخته، به تقویت آن‌ها در وجود خود اقدام نماید که از جملة این عوامل می‌توان به تعقل، ایمان به خدا، یقین به معاد و تقوی اشاره نمود. در این مقاله، تلاش بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی‌ـ تحلیلی، پس از تبیین واقع‌بینی، به بررسی موانع واقع‌بینی و عوامل مؤثر در این امر مهم و نیز نحوة عملکرد آن‌ها از دیدگاه قرآن کریم و روایات پرداخته شود.}, keywords_fa = {واقع‌بینی,واقعیت,موانع,عوامل}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7916.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7916_5d13c037902cf60a1f9a2d45ce6a7049.pdf} } @article { author = {Bostan, Hossein and Dehghannejad, Reza}, title = {Reviewing Violence against Women from the Perspective of the Quran}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {8}, number = {28}, pages = {77-100}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2017.7917}, abstract = {This article examines the issue of violence against women from the perspective of the Quran. Firstly, the most important Quranic evidence of disagreeing with violence against women focusing on the verses related to good treatment with wives, rejecting damage (Dirar), putting pressure on women, honor accusation (qazf), oath to leaving the bed (Ila’), dismissal from the home, burring alive, and inheritance of women were analyzed. The results showed that the Quran has not confirmed any cases of violence against women. The only case that may be considered as evidence of confirming violence against women is the verse of disobedience (Noshooz) that, with a more accurate reflection, it should be detected that it is not a matter of violence against women, but of a legal penalty which husband, not as a husband but as a law actor conditionally applies it and which can remove disobedience with the lowest cost. However, in the absence of any of the conditions, the husband’s violence is forbidden and considered as a crime.}, keywords = {Violence against women,Sexual Violence,Woman in the Quran,Disobedience (Noshooz)}, title_fa = {نگاهی مجدّد به خشونت علیه زنان از منظر قرآن}, abstract_fa = {مقالة حاضر به بررسی مسئلة خشونت علیه زنان از منظر قرآن کریم در دو محور پرداخته‌است. در محور نخست، مهم‌ترین شواهد قرآنی مخالفت با خشونت ضد زنان با تمرکز بر آیات معاشرت به معروف، نفی ضِرار، عَضل، قذف، ایلاء، اخراج مِن البیت، وَأد و ارث‌النساء تحلیل شده‌اند. نتایج این بخش نشان می‌دهد که قرآن کریم در هیچ موردی خشونت جنسی علیه زنان را تأیید نکرده، بلکه در موارد متعدد، با لحنی تند آن را سرزنش و محکوم نموده‌است. تنها موردی که در نگاه نخست ممکن است شاهدی بر تأیید خشونت قلمداد گردد، آیة نشوز است که در محور دوم مورد بحث قرار گرفته‌است. با تأمل دقیق‌تر در شرایط و جوانب تجویز ضرب زن ناشزه در آیة مذکور، مشخص گردید که این تجویز از باب خشونت جنسی علیه زن نیست، بلکه از باب مجازات قانونی است که شوهر نه به عنوان شوهر، بلکه به عنوان مجری قانون در صورت وجود شرایط خاص، آن را اعمال، و نشوز زن را با کمترین هزینه برطرف می‌کند، ولی در صورت نبودن هر یک از شرایط، اقدام شوهر در این زمینه، حرام و جرم تلقی می‌گردد و یا حتی ممکن است پیگرد قانونی در پی داشته باشد.}, keywords_fa = {خشونت ضد زنان,خشونت جنسی,زن در قرآن,نشوز}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7917.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7917_e1df58bbeea8372aca94e8ae798433ea.pdf} } @article { author = {Roushanzamir, Mohammad Ebrahim and Hoseini, Seyyed Abolghasem}, title = {Analysis of the Doubt about Incompatibility of the Verses concerning Creation of the Heaven and Earth}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {8}, number = {28}, pages = {101-125}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2017.7918}, abstract = {The miracle of the Quran is not confined to the rhetoric, but it has several aspects that coordination of the verses and lack of difference in them is one of them. From the very beginning of revelation, enemies by casting doubts, tried to prove contradiction in the verses of the holy Quran. One of these claimed cases of contradiction in the Quran is about the duration of creation of the heaven and earth which is said in seven verse that they were created in six days while it is induced from “Fosselat” chapter that it was created in eight days. The commentators of the holy Quran put forward five answers to this question that two of them are acceptable as the ultimate answer: 1- The four days of measurement of food in Fosselat chapter does not mean the creation of plants, animal and foods only to be eight days with four days for creation of the heaven and earth but two days is for creation of earth, two days for creation of the earth, and two days for creation of the heavens to be the total six days. 2. In Fossalat verses, only the creation of the earth is explained explicitly, so the verb “create” is used but the creation of the earth and heaven is not mentioned, so the verb “sentence” is used instead}, keywords = {The Quran,The creation of the heaven and earth,Contradiction,Doubt}, title_fa = {بررسی و نقد شبهة ناسازگاری آیات مربوط به مدت آفرینش آسمان و زمین}, abstract_fa = {از آغازین روزهای نزول وحی، دشمنان با طرح شبهاتی درصدد القای ناهماهنگی و تناقض آیات قرآن بودند، ولی در دو قرن اخیر، با گسترش مطالعات خاورشناسان دربارة اسلام که در رأس آنان گلدزیهر، نولدکه و... قرار دارند، به شبهة ناهماهنگی آیات دامن زده شد و این موضوع دستمایة انکار وحیانی بودن قرآن گردید. یکی از موارد توهم تناقض در قرآن این است که خداوند در هفت آیه از قرآن کریم می‌فرماید: زمین و آسمان در طول شش روز آفریده شده‌اند. امّا از آیات 9 تا 12 سورة فصلّت چنین برمی‌آید که آفرینش زمین و آسمان هشت روز به طول انجامیده‌است. مفسران در پاسخ این شبهه، شش پاسخ ارائه کرده‌اند که در پژوهش حاضر به سبک مسئله‌محور، با روش کتابخانه‌ای و به صورت توصیفی ـ تحلیلی، دو مورد به‌ عنوان جواب نهایی پذیرفته شده‌است: 1ـ مراد از چهار روز اندازه‌گیری اقوات در آیات چهارگانة سوره فصلت، تنها آفرینش گیاهان و حیوانات و غذاها نبوده‌است تا با چهار روز آفرینش زمین و آسمان، هشت روز شود، بلکه دو روز مربوط به آفرینش زمین و دو روز مربوط به آفرینش غذاها و گیاهان می‌باشد که به اضافة دو روز مربوط به آفرینش آسمان‌ها، مجموعاً شش روز (دوران) مى‏شود. 2ـ در آیات سورة فصلت، تنها به آفرینش زمین در دو روز تصریح شده‌است. لذا از واژة «خلق» استفاده شده، اما به آفرینش آسمان و میان آن اشاره‌ای نشده‌است و از این رو، از واژة «قضی» استفاده شده‌است.}, keywords_fa = {قرآن,آفرینش زمین و آسمان,تناقض,شبهه}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7918.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7918_459782299984dd082285b80d4123d27d.pdf} } @article { author = {Sharifi, Ali and Shahriari Nasab, Soroush and Alizadeh Manamen, Eisa and Dehghani, Farzad}, title = {Analyzing the Howness of the Order in the Quran at the Level of Meaning-oriented Wisdom via a Linguistic Approach}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {8}, number = {28}, pages = {127-152}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2017.7919}, abstract = {Analyzing the issue of textual order in the Quran with a linguistic approach underlies a whole new inquiry into the structure of the Quran which sets linguistic text studies as its model to uncover a new dimension of this order. By order, the present study means not merely an investigation of semantic decorum in the classical sense of the term but the structural and phonetic structure of the Quran. The methodology adopted in this research divides the verses into micro and macro levels. After validating the methods of discovering the inner order through textual analysis, the style of authenticating the current structure, ordering inside a chapter and parsing analysis as well as extracting the structures of the verses and analyzing them were selected. At the level of meaning-oriented wisdom, issues such as creating semantic order through the presentation of specific clichés (at lexical and compositional levels), objective repetition of independent clichés, creating semantic order by focusing on a subject, creating semantic order by repeating a phrase (reviewing quick and easy repetitions, repetition of words with derivations and omissions, and reduction and addition in Quranic phrases) were investigated. By analyzing separate structures and giving a special attention to meaning alongside structure, it is possible to unravel the unity of the procedure in the text of the Quran pointing to complex and at the same time true relations among the Quranic units. It can be concluded that the order of the Quran lies in the innovative subtleties of structure and meaning at the time of revelation. The present study uses a descriptive-analytic methodology and is conducted via extensive literature review.}, keywords = {Order of the day,Textual analysis of the Quran,Linguistic analysis of the Quran,Order at the level of wisdom,Meaning-oriented}, title_fa = {تحلیل چگونگی نظم قرآن درسطح معناـ بنیاد خرد با رویکرد زبانشناسی}, abstract_fa = {نوشتار پیش‏رو رویکرد جدیدی به ساختار قرآن است که به بررسی مسئلة انتظام متنی قرآن با رویکرد زبانشناسی می‌پردازد. با الگو قرار دادن مطالعات زبان‌شناسی متن، ابعاد تازه‌ای از این انتظام مشخص می‌شود. منظور از «انتظام» در این جستار، صرف بررسی تناسب معنایی از نظر قدما نیست، بلکه به نظام چیدمانی و ساختار آوایی قرآن توجه دارد. روش مورد اتخاذ در این پژوهش، منجر به تقسیم آیات به دو سطح خرد و کلان شده‌است. بعد از اعتبارسنجی روش‌های کشف نظم درونی با متن‌کاوی، سبک اصالت بخشیدن به ساختار کنونی، چینش درون‌سوره‌ای و تحلیل ذره‌نگر و نیز خارج کردن برساخت‌هایی از بطن سوره وتحلیل آن‌ها انتخاب گردید. در سطح معنا‌ـ بنیادِ خرد، مسائلی چون ایجاد انتظام معنایی از طریق ارائة کلیشه‌های خاص (در سطح واژگانی و ترکیبی)، تکرار عینی کلیشه‌های مستقل، ایجاد انتظام معنایی با محویت یک موضوع، ایجاد انتظام معنایی از طریق تکرار یک عبارت (با بررسی تکرارهای سریع و مغموض، تکرار واژگان با ریشة صرفی و حذف، کاهش و اضافه شدن در عبارات قرآنی) بررسی گردید. با تحلیل بافت‌های مجزا و نیز با محور قرار دادن معنا در کنار ساختار، منتج به وحدت رویه در بافت قرآن شده‌است. این به ارتباط بسیار پیچیده، ولی حقیقی منتج است که در واحدهای قرآنی وجود دارد.}, keywords_fa = {نظم القرآن,متن‌پژوهی قرآن,زبانشناسی قرآن,انتظام در سطح خرد,معنابنیاد}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7919.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_7919_7d19b36b3b016e46b95fedd8a52eba20.pdf} }