@article { author = {خوانین زاده, محمّدحسین and ملکی, یاسر}, title = {Explaining the geometry of science in Quranic thought}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {4}, number = {14}, pages = {57-80}, year = {2013}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2014.35}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین هندسة علم در اندیشة قرآنی}, abstract_fa = {تبیین هندسه علم در اندیشة قرآنی هدف اصلی پژوهش حاضر می‌باشد. روش مطالعه، توصیفی ـ تحلیلی است که مطابق آن، اطّلاعات به دست آمده از کُتُب و منابع، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. یافته‌ها بیانگر آن است که از منظر قرآن کریم، هر نسبت و مواجهه‌ای با علم، به تکامل و تعالی شخصیّت منجر نمی‌شود. از میان نسبت‌های کشف شده از قبیل نسبت حمل، نسبت فهم، نسبت نقد و نسبت خلق، تنها نسبت خلق علم به عنوان نسبت برتر معرّفی شده است. مطابق آموزه‌های قرآنی، «علم» دارای ویژگی‌های ذاتی از قبیل تشکیک‌پذیری، بی‌مرزی، اصالت، قداست، جهت‌مندی و جاودانگی است که مجموعة این ویژگی‌ها در کنار هم، چارچوب و هندسة خاصّی به مقولة علم می‌بخشد و مرز آن را با پاره‌ای اصطلاحات نزدیک به علم مشخّص می‌سازد. بخش پایانی این مقاله نیز به آفات و موانعی اشاره می‌کند که دستیابی انسان به علم و یقین را با چالش روبه‌رو می‌سازد.}, keywords_fa = {قرآن,علم,هندسة علم,اندیشة قرآنی}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_35.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_35_891bea359370b6c408b9501757df7e9e.pdf} }