@article { author = {Omrani, Seyed Masoud and Afsar Deir, Hosein and Sadat Omrani, Marjan}, title = {Social and Emotional Training Strategies in the Quran and Hadith}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {6}, number = {23}, pages = {7-34}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2015.5402}, abstract = {Adolescents are constantly interacting with people around themselves and also their emotions are turbulent and changing. Therefore, for having people who are committed to their responsibilities and others’ rights, besides social training strategies, emotional training strategies should be applied to benefit from more effective and deeper training. There exist two general methods of social and emotional training. The first set refers to such required recommendations to parents and teachers to educate adolescents as to honor and respect learners, understand learners, love learners, focus their attention to their appearances, behave logically and moderately with learners, teach them etiquettes, make them ready to form a family, set a model for the learner, encourage and punishment learners. The second general method deals with the training needed to train social and emotional behavior and skills to adolescents which includes positive theoretical such as having well behavior, being polite, controlling instincts, being forgiveness, being benevolence to others, speaking well, and  recognizing negative behaviors such as having doubts and being suspicious, being arrogant, disdaining and belittling others. It also includes practical training like strengthening confidence and determination, struggling with bad behaviors, being thoughtful and aware, making friends and taking responsibility.}, keywords = {adolescents,Emotional training,Social training,Taking responsibility,Controlling emotions}, title_fa = {راهکارهای تربیت اجتماعی و عاطفی نوجوانان در قرآن و احادیث}, abstract_fa = {نوجوانان احساسات پُرتلاطم و متغیّر دارند. لذا برای اینکه بتوان از آنها افرادی متعهّد به انجام وظایف خود و رعایت حقوق دیگران پرورش داد، باید در کنار روش‌های تربیت اجتماعی، از راهکارهای تربیت عاطفی نیز استفاده نمود تا آموزش‌ها عمیق‌تر و اثرپذیرتر گردد. در قرآن و احادیث، دو شیوة کلّی تربیت اجتماعی و عاطفی تربیتی مشاهده می‌شود: الف)‌ توصیه‌های لازم به والدین و مربّیان برای تربیت نوجوانان؛ مانند: تکریم و احترام متربّی، مدارا کردن با متربّی، محبّت کردن به متربّی، توجّه دادن متربّی به سَر و وضع ظاهر، اعتدال و میانه‌روی با متربّی، آموزش آداب معاشرت به متربّی، آمادگی متربّی برای تشکیل خانواده، ارائة الگو به متربّی، تشویق و تنیبه متربّی. ب) آموزش‌های مورد نیاز جوانان برای تربیت اجتماعی و عاطفی که شامل آموزش‌های نظری مانند شناخت رفتارها و مهارت‌های مثبت، از جمله خوش‌اخلاقی، رعایت ادب، تعدیل غرائز، عفو و گذشت، خیرخواهی برای دیگران، نیکو سخن گفتن و نیز شناخت رفتارها و مهارت‌های منفی، از قبیل بدگمانی و سوءظن، خودخواهی، تحقیر، کوچک شمردن دیگران و... و شامل آموزش‌های عملی از جمله اعتماد به نَفْس و تقویت اراده، مبارزه با عادات ناپسند، تفکّر و آگاهی، دوست‌یابی و مسئولیّت‌پذیری است.}, keywords_fa = {نوجوان و جوان,تربیت عاطفی,تربیت اجتماعی,مسئولیّت‌پذیری,‌ کنترل عواطف}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5402.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_5402_3ece20619641f2f705a94d95cfc76c52.pdf} }