@article { author = {oshryeh, rahman and mosavi, mohammad and سازجینی, مرتضی}, title = {The Study of the Story of Prophet Musa’s (AS) Childhood in Surah al-Qasas Based on Grimas’ Grammatical Model}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {8}, number = {31}, pages = {183-203}, year = {2018}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2018.29191.1641}, abstract = {Narratives are one of the branches of literary criticism and, in particular, are narrative narratives, and in essence they examine the grammar of narratives. This branch of knowledge is intended to provide a theoretical-practical framework for analyzing different narrative forms. As a major narrative semanticist, Grimas, a French semantic, has tried to present a coherent model for narrative study. Based on what he or she finds in modern semantics, the recognition of the stages of production until the reception of meaning, the profound construction of the narrative in the form of the pattern of action, and the chain and the various propositions are analyzed; in this essay, we tried Based on this pattern, the story of the childhood of Prophet Moses (AS) was studied and based on the following results: 1. The central role of the divine element in the Qur'anic verses and its effect on the progress of the original process. 2. The division of the key figure of this Qur'anic story into the existence of two elements of the struggle and concentration of the actress on God. 3. The Quranic verses in general, and especially this story, are being transmitted The spirit of monotheism is to your audience.}, keywords = {Moses (AS),Surah al-Qasas,narrative,Grimas}, title_fa = {بررسی داستان کودکی حضرت موسی(ع) در سوره قصص بر پایه الگوی روایی گریماس}, abstract_fa = {روایت‌شناسی یکی از شاخه‌های نقد ادبی، به‌ویژه روایت‌های داستانی است و در اصل به بررسی دستور زبان حاکم بر روایت‌ها می‌پردازد. این شاخه از دانش می‌کوشد تا چارچوب و الگویی نظری‌ـ کاربردی برای تحلیل گونه‌های مختلف روایت را فراهم کند. گریماس، معناشناس فرانسوی، به عنوان مهم‌ترین نظریه‌پرداز معناشناسی روایت کوشیده‌است تا الگویی منسجم برای مطالعة روایت ارائه نماید. بر اساس آنچه از نظر وی و معناشناسی نوین دریافت می‌شود، شناخت مراحل تولید تا دریافت معنا، ژرف‌ساخت روایت در قالب الگوی کُنش و زنجیره‌ها و گزاره‌های متنوع مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در این جستار، سعی شده که بر اساس این الگو، داستان کودکی حضرت موسی(ع) بررسی شود و بر همین اساس، نتایج ذیل حاصل گردید: 1ـ نقش محوری عنصر الهی در قصص قرآنی و تأثیر آن در پیشبرد روند اصلی 2ـ تقسیم پیکرة کلیدی این داستان قرآنی بر وجود دو عنصر در حال پیکار و تغلیب کنش‌گر توکل‌کننده بر خدا. 3ـ قصص قرآنی عموماً، به‌ویژه این داستان، در حال انتقال روحیة توحیدمحوری به مخاطبین خود است.}, keywords_fa = {موسی(ع),سوره قصص,روایت شناسی,گریماس}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_9273.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_9273_d2776e8fc92df40df5f0abb76914878d.pdf} }