@article { author = {koohpeyma, hamid and puormohammad, mohsen}, title = {Courses and Periods in the Quran}, journal = {Quranic Knowledge Research}, volume = {8}, number = {31}, pages = {129-154}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبایی}, issn = {2008-9252}, eissn = {2538-2012}, doi = {10.22054/rjqk.2018.31474.1679}, abstract = {One of the common ideas raised in basic sciences and human sciences, especially religious sciences, is the pseudo-human, human, or other mankind's viewpoint, other than the present-day human race. In general, this theory must be influenced by historical myths. The existence of some historical buildings that cannot be created by modern human generations has created a notion for thinkers to believe in extraterrestrial humans or generations who once lived on the earth. Following a series of studies in basic sciences, such as physics and mathematics, with the theme of the discussion, there is a high probability of existence of a land other than this earth. According to the confirmation of these studies, in the Church, the issue of the creation of another was a challenge in the realm of religion. Islamic sciences, which derive from the teachings of the Holy Quran entered into this subject and discussed the situation with the term "courses and periods". Using the verses and examining them alongside the traditions of the similar creation possibility, the creation of man in the universe before the present world, or the existence of a people of ours, or like us from the generation of Adam (AS), is that the existence of such humans Before Adam (AS) is not forbidden. This theory is more in harmony with the creation and grace of Allah Almighty. This research is an attempt to extract the Quranic context of the persistent creativity, in particular through the attention to the source of reason, in a descriptive and analytical way.}, keywords = {Possible Worlds,Longitudinal and Transversal Universes,Pseudo-humans,Labse Jadid,Dabbah,Kaur,Daur}, title_fa = {اکوار و ادوار در قرآن}, abstract_fa = {یکی از نظریات مشترک و مطرح در علوم پایه و علوم انسانی، به‌ویژه علوم دینی، دیدگاه خلقتی شبه‌انسان، انسان‌نما یا انسانی دیگر غیر از نسل بشر کنونی است. در نگاه کلی، این نظریه را باید متأثر از افسانه‌های تاریخی دانست. وجود برخی ابنیة تاریخی که امکان ایجاد آن‌ها از سوی نسل بشر امروزی وجود ندارد، تصوری برای اندیشمندان ایجاد کرده تا به انسان‌های فرازمینی یا نسل شبه‌انسانی معتقد شوند که زمانی در زمین می‌زیستند. در پی سلسله‌مطالعاتی در علوم پایه، همچون فیزیک و ریاضی، با طرح مباحث مربوط، احتمال وجود زمینی دیگر غیر از این زمینی بسیار زیاد است. با توجه به تأیید این مطالعات، در کلیسا موضوع خلقت عالمی دیگر به چالشی در حوزة دین به شمار آمد. علوم اسلامی نیز که برخاسته از آموزه‌های قرآن کریم می‌باشند، به این موضوع ورود نمود و با وضع اصطلاح «اکوار و ادوار»، به بحث در باب آن پرداخت. با بهره‌گیری از آیات و بررسی آن‌ها در کنار روایات دربارة امکان خلقتی مشابه، خلقت انسان در عالمی قبل از عالم موجود و یا وجودِ مردمانی از جنس ما، یا شبیه ما که از نسل حضرت آدم(ع) هستیم، به‌دست می‌آید که وجود چنین انسان‌هایی قبل از حضرت آدم(ع) منتفی نیست. این نظریه با آفرینش و فیض مدام خداوند متعال هماهنگی بیشتری دارد. این پژوهش، جستاری است در استخراج زمینه‌هایقرآنی‌ ـ روایی خلق مدام، به‌ویژه از رهگذر توجه به منبع عقل، به روشی توصیفی و تحلیلی سامان یافته‌است.  }, keywords_fa = {جهان‌های ممکن,جهان‌های طولی و عرضی,شبه‌انسان,لبس جدید,دابّه,کور,دور}, url = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_9282.html}, eprint = {https://rjqk.atu.ac.ir/article_9282_474139e4b8cd720d5a34d6dac2c6a6be.pdf} }