%0 Journal Article %T روش تربیتی موعظه؛ چالش‌ها و آسیب‌ها با تأکید بر آموزه‌های قرآنی %J پژوهشنامه معارف قرآنی %I دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامی %Z 2008-9252 %A باقری‌نیا, حسن %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 5 %N 16 %P 57-75 %! روش تربیتی موعظه؛ چالش‌ها و آسیب‌ها با تأکید بر آموزه‌های قرآنی %K تربیت اسلامی %K قرآن کریم %K موعظه %K چالش‌ها %K آسیب‌شناسی %R 10.22054/rjqk.2015.1290 %X برایشناختدقیقمفهومموعظه به عنوان یک روش تربیتی،می‌توانازروش‌هایتحلیلمفهومیبهرهبرد. باتأمّل درآیاتوروایاتمربوطبهموعظهیکنوعتمایزنسبیآن راباحکمت مشخّصنموده‌ایمکهموعظهبرخلافحکمتکهبهلحاظشناختیممتازتراست،بیشتربارعاطفیوگرایشیبههمراهدارد. همچنینباتأمّل درنوعمخاطبیکهقرآنآن راموردموعظةخویشقرارداده،می‌توان نتیجهگرفتکه بیشتر مواردموعظه،پسازایماناست. ازاین رو،درابتدایدعوتبهتربیتاسلامیبهتراستازروش‌هایمبتنیبرحکمتبهرهگرفت .درنهایت،بهآسیب‌شناسیاینروشپرداخته‌ایمویکیازچالش‌هایاساسیفرا رویتربیت اسلامی را ذکر کرده‌ایم کهبه‌ویژهفیلسوفان لیبرال (آزادیخواه)،تحلیلیبررویکردهایتربیتدینی مبتنیبر بهره‌گیریازعواطف و تلقین‌گریبهآنارائهکرده‌اند. %U https://rjqk.atu.ac.ir/article_1290_8d4ea76135cefee098f88ed3ca84541b.pdf