TY - JOUR ID - 12411 TI - کارکردهای شناختی تربیت دینی در هستی JO - پژوهشنامه معارف قرآنی JA - RJQK LA - fa SN - 2008-9252 AU - اندیشه, هاشم AU - عابدی, احمد AU - شریف عسگری, حسین AD - دانشجوی دکترای اصول الدین قم AD - استاد دانشگاه قم AD - هیات علمی و استادیار دانشگاه اصول الدین قم Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 43 SP - 39 EP - 64 KW - تربیت KW - تربیت دینی KW - کارکردهای شناختی KW - کارکردهای شناختی تربیت دینی DO - 10.22054/rjqk.2021.57462.2215 N2 - تربیت دینی به عنوان مهم ترین درخواستی است که آدمی می‏بایست در هر حال، از خدا بخواهد و این امر علاوه بر ایجاد جرأت و جسارت برای شکستن حصارهای تنگ مادّی، می‏آموزد که از خداوند بخواهیم که در راه فضیلت‏ها و خوبی‏ها، پایدار بمانیم و هر روز و در هر لحظه، به سویی متمایل نشویم و هوس‏های مختلف، ما را دستخوش نیازهای مختلف نکنند. پژوهش حاضر بر موضوع کارکردهای شناختی تربیت دینی در هستی متمرکز است که با جمع‌آوری اطلاعات از روش فیش‌برداری و مطالعه منابع کتابخانه‌ای و توصیفی- تحلیلی استفاده‌ شده است. در این کوتاه به تعریف عبارات تربیت دینی و کارکردهای شناختی و سپس تبیین کارکردهای شناختی تربیت دینی در هستی پرداخته می شود. دستاوردها و نتایج تحقیق عبارتند از: کارکردهای شناختی- فردی تربیت دینی شامل: کارکرد شناختی پی بردن به قدرت الهی در نظم هستی،کارکردشناختی یقین به خداوند در شبهات، کارکرد شناختی توجه به طاعت و سجده هستی در برابر خداوند متعال، کارکرد شناختی تاکید برصدفه نبودن هستی در طلوع خورشید و حیات و ممات ، کارکرد شناختی اندیشیدن و عبرت، در تغییرات هستی است.کارکردهای شناختی- اجتماعی تربیت دینی عبارتست از: کارکرد شناختی واقف شدن به عظمت آفرینش الهی در آگاه کردن منکران معاد، کارکرد شناختی درک توانایی خداوند متعال در انتقام از منکران توحید و معاد،کارکرد شناختی هدایت انسان در آفرینش سایه و خورشید. UR - https://rjqk.atu.ac.ir/article_12411.html L1 - https://rjqk.atu.ac.ir/article_12411_1a25f7a89e129e9ac293fbc96f66487a.pdf ER -