TY - JOUR ID - 14761 TI - مطالعۀ تفسیری ماده (حفظ) در آیۀ نهم سوره حجر با تکیه بر روش معناشناسی JO - پژوهشنامه معارف قرآنی JA - RJQK LA - fa SN - 2008-9252 AU - حبیبی, محسن AU - قدردان, علیرضا AU - شهرابی فراهانی, احمد AD - استادیارگروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - مدرسه علمیه دارالسلام، تهران AD - دانشجوی دکتری گروه اخلاق، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 50 SP - 145 EP - 170 KW - ماده «حفظ» KW - معناشناسی KW - معنای اساسی KW - معنای نسبی KW - میدانهای معنایی DO - 10.22054/rjqk.2022.69418.2666 N2 - معنای لغوی (اساسی) مادّه «ح ف ظ» از آن جهت که در مقابل معنای «ن س ی» قرار دارد؛ در موضعی بکار میرود که به جهت تعهّدپذیری و کمی غفلت و وفاداری کامل ذهن در فرایند ذخیره سازی مفاهیم، موجودی ترک نشده و در نتیجه سالم مانده و هلاک و ضایع نشود. همچنین تفاوت این ریشه با دیگر ریشههایی که به لحاظ معنایی، شبیه مادّه «ح ف ظ» اند در این است که این مادّه، مانند ماده «رعایة» سبب عدم هلاکت را بیان نمیکند، یعنی در فرایند خود حالت خاصّی را در بر نداشته و محلّ تحقّق حفاظت نیز باید قابل جمعآوری و نگهداری، متناهی و قابل حصر باشد. همچنین در این مادّه، زمان و استمرار آن مورد توجّه نیست. بنابراین با توجه به تدریج موجود در معنای فعل «نزّلنا» در آیه نهم سوره حجر و با این که «الذّکر» نزولی تدریجی دارد، از آن جهت که واژه «الحافظون»، از سویی دلالت بر محلّ تحقّقی متناهی و جمع آوری شده داشته و از سویی دیگر، زمان و استمرار در آن مد نظر نیست و توجّهی به زمان در آن نیست، معنای ثبوت و پایداری حفاظت را متبادر میسازد. به بیان دیگر تنها با بهرهگیری از معنای لغوی حافظ برای حفاظت، با حرکت تدریجی محفوظ (الذکر) در طول زمان حرکت نمیکند. یعنی خداوند تمام قرآن کریم را در همه زمانها محافظت مینماید. UR - https://rjqk.atu.ac.ir/article_14761.html L1 - https://rjqk.atu.ac.ir/article_14761_294c4c8f83e5ea60b61a85e3d75a8602.pdf ER -