TY - JOUR ID - 2354 TI - مفهوم امانت الهی در آیة امانت با استناد به دلایل علاّمه طباطبائی JO - پژوهشنامه معارف قرآنی JA - RJQK LA - fa SN - 2008-9252 AU - عادل فر, نازیلا AU - ستوده نیا, محمدرضا AD - دانشگاه اصفهان AD - استاد دانشگاه اصفهان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 20 SP - 63 EP - 90 KW - امانت الهی KW - طباطبائی KW - محمّدحسین KW - ولایت KW - سورة احزاب DO - 10.22054/rjqk.2015.2354 N2 - یکی از آیات مهمّ قرآن که اشاره به مقام والای انسان دارد، آیة امانت می‌باشد که از متشابهات قرآن است. تاکنون برای تفسیر واژة «امانت» در این آیه، مصداق‌های متفاوت و زیادی بیان شده است که ابهام آیه را بیشتر می‌کند. این نوشتار برای تفسیر امانت در آیة مذکور با تحلیل تفاسیر، روایات، سایر آیات مربوط به امانت و شواهد موجود در آیة 73 سورة احزاب، بسیاری از مصادیق مذکور را رَد می‌کند؛ زیرا این امانت، امری مربوط به دین حقّ و مقسّم انسان‌ها به سه دستة منافق، مشرک و مؤمن است، امّا بسیاری از مصادیق بیان شده برای امانت الهی مقسّم انسان‌ها نیست. از این رو، قابل اثبات نمی‌باشد. از سویی، استعداد تحمّل امانت الهی فقط در انسان وجود دارد. بنابراین، مواردی که در سایر موجودات وجود دارد؛ مانند عقل در فرشتگان یا تکلیف در جنّیان، قابل حذف از مصادیق امانت است. به نظر می‌رسد مصداقی که با شواهد مذکور تناقضی ندارد و می‌تواند مصداق امانت الهی باشد، کمال دین، یعنی ولایت کلّیّة الهی است که تنها انسان قابلیّت پذیرش آن را دارد. از این رو، خلیفةالله گشته است. این استعداد در انسان کامل، یعنی ائمّه(ع)  به اوج کمال خود رسید. لذا به اوّلین آنان، «امین‌الله» خطاب می‌شود. UR - https://rjqk.atu.ac.ir/article_2354.html L1 - https://rjqk.atu.ac.ir/article_2354_c550f65668830f21152b6daa4f9dda81.pdf ER -