دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92521320110220Quran and Infidelity of a Wife: Amendment or Violenceقرآن و نشوز همسران، اصلاح یا خشونت722554210.22054/rjqk.2011.5542FAمحمدرضاابراهیم نژادهیئتت علمی داانشگاه علامه طباطباییJournal Article20101103A large number of Quran's rules and directives arc concerned with the mutual rights and responsibilities of the couples. These guidelines are of !,'Teat importance with regard to the incompatibility or disputes between the couples and the issue of "noshouz" or infidelity of a wife. Proponents of women's rights criticize the guidelines of Quran regarding noshouz. However, careful scrutiny of Quran's verses and interpretations reveals that the aim and philosophy of Quran's guidelines are not to underestimate woman's value, but rather to improve, consolidate, and reinforce the foundations of the family. This is especially true given that such rules an: to be executed in very rare situations and usually accompanied by lenience, and the societies which have opted to pursue other solutions have not proven to be successful.بخش وسیعی از تعالیم و احکام قران، مربوط به حقوق و وظایف متقابل زوجین است. این تعالیم در زمینه موارد «نشوز» و ناسازگاری آنان نسبت به یکدیگر دارای اهمیت مضاعف است. مدعیان دفاع از حقوق زن، رهنمودهای هشداری و تنبیهی قران درباره نشوز زنان را مورد انتقاد قرار می دهند اما بررسی آیات کریمه قرآن و تفسیر آنها نشان می دهد که هدف و فلسفه رهنمودهای قرانی تضعیف کرامت زن نیست، بلکه اصلاح و تقویت بنیان خانواده است؛ خاصه آنکه موارد اجرای این احکام، بسیار اندک و در عین حال همراه با حفظ صمیمیت است، و افراد یا جامعه هایی که راهکارهای دیگری داشته اند، به تجربه موفقی نرسیده اند.https://rjqk.atu.ac.ir/article_5542_e73fbbf392a1fea3750c3962ee137f7e.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92521320110220Demonstration of the Righteous and the Revolution of Philosophic Theologyسیر برهان صدیقین و تحول خداشناسی فلسفی2350554310.22054/rjqk.2011.5543FAرضااکبریانهیئت علمی دانشگاه تربیت مدرسحسنمرادیهیئت علمی دانشگاه شاهدزهراریعانهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی داحد تهران مرکزJournal Article20101103Burhan-e Scddighin (the demonstration of the righteous) is a good sample of the philosophical questions. The analysis of its metamorphosis and development represents the profound thoughts of the Muslim philosophers in innovating and offering a subtle criterion for this argument and getting closer to the religious injunctions or "God must be know» by God"; Buhran-c Seddighin. Avicenna's attempts were based on developing an argument according to the principles of ontology for not being in need of the principals of cosmology. Mulla Sadra holds that the arguments of Avicenna is not merely based on the principles of ontology since he has also taken advantage of spiritualism. The arguments of Sheikh c- Eshragh arc based on the principles of cosmology while the arguments of lbnc Arrabi's followers are according to the mystical contemplation of unity. Mulla Sadra's attempts have failed in giving a demonstration only based on the principles of ontology because his thought framework was limited to thinking about existence-essence; ontological thoughts. Allameh Tabataba'i has refuted this thought style or framework by setting up his demonstration of the righteous not according to the principles of ontology or cosmology but establishing it merely based on the rejection of the complaints and approval of the fundamental of the truth.برهان صدیقین نمونه خوبی است از مباحث فلسفی که سیر تحول آن بیانگر ژرفنگری فیلسوفان مسلمان در ابداع و ارائه ملاک دقیق در نزدیکتر شدن به آموزه دینی « خدا را به خدا شناختن» می باشد. تلاش ابن سینا ارائه برهان مبتنی بر وجودشناسی به هدف بی نیازی از مبادی تصوری جهان شناختی بود. صدرا معتقد است برهان ابن سینا فقط ابتنای بر مبادی وجود شناختی ندارد، زیرا وی از امکان ماهوی نیز بهره برده است. برهان شیخ اشراق مبتنی بر مبادی جهان شناختی است، درحالی که براهین پیروان ابن عربی بر اساس شهود عرفانی وحدت است. تلاش ملاصدرا برای رسیدن به برهانی که فقط مبتنی بر وجودشناسی باشد، به جایی نرسیده، زیرا چهارچوب فکری او اندیشه در « وجود - ماهیت» بوده است. علامه طباطبایی با کنار گذاشتن چهارچوب فکری « وجود -- ماهیت»، سعی در اقامه برهانی نمود که مبتنی بر مبادی جهان شناختی و اصول وجود شناختی نباشد، بلکه فقط بر نفی شکاکیت و اثبات اصلی واقعیت استوار باشد.https://rjqk.atu.ac.ir/article_5543_ea824e0ddfd2bf2dc84cfedc003de337.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92521320110220Elucidating the necessity for the Existence of an Imam after the Prophet(s)تبیین ضرورت وجود امام بعد از پیامبر(ص)5166554410.22054/rjqk.2011.5544FAرجباکبر زادههیئت علمی دانشگاه کرمانشاهJournal Article20101103" Islam is founded upon being an international and the final religion. These two foundations require the preparation of the groundwork for achieving these <strong>go</strong><strong>a</strong><strong>l</strong><strong>s</strong><strong>.</strong><strong> To this end, one of the important </strong>measures <strong>is that even after revelation </strong>and prophethood culminate; successors to the Noble Prophet(s) must exist. <strong>These successors </strong><strong>clarify the divine scripture anProphet and are the leaders of the human. The progeny of the Prophet has been introduced by the Prophet himself as Quran's justice and one of the two wings needed to achieve the aforementioned goals. Despite the emphasis of Quran and efforts of the prophet for clarifying the issue of succession, it was deviated from its course due to the conspiracy organized during the beginning stages of Islam. The political and theological debates about imamate became intense and full of dispute. These differences of opinion caused irreparable <strong>harm to the Islamic nation and deviated lslam </strong>from <strong>i</strong><strong>t</strong><strong>s </strong><strong>main course. In the </strong>contemporary world, <strong>14 centuries after the final divine religion was presented, </strong>the Islamic nation has been split into 72 sects due to such disputes. Therefore, rhe <strong>n</strong><strong>e</strong><strong>c</strong><strong>e</strong><strong>ss</strong><strong>i</strong><strong>ty</strong><strong> for the existence of an Imam and Islamic unity revolve around a </strong><strong>u</strong><strong>n</strong><strong>i</strong><strong>fi</strong><strong>e</strong><strong>d</strong><strong> concept.</strong></strong><span lang="AR-SA">دین مبین اسلام بر دو ویژگی جهانی بودن و خاتمیت استوار است و اقتضای این دو خصلت این است که از هر جهات، زمینه رسیدن به آن اهداف فراهم شود. یکی از مولفه های بزرگ رسیدن به آن اهداف، با توجه به انقطاع وحی و نبوت، جانشینی پیامبر عظیم الشان اسلام است، که مفسر و مبین کتاب الهی و معجزه جاودانی پیامبر آخرالزمان و سکان دار هدایت بشریت باشد. در بیانات رسول مکرم اسلام، عترت پیامبر، به عنوان عدل قران و یکی از دو بال رسیدن به اهداف فوق معرفی شده است؛ لذا علی رغم تاکید قرآن و تلاش پیامبر بر روشن شدن مسئله جانشینی وی، قضیه امامت با توجه به دسیسه هایی که در صدر اسلام به وجود آمد از مسیر خود منحرف و در عرصه های سیاسی و کلامی، بحث از امامت تبدیل به مسئله ای جنجالی و اختلافی شد. این اختلاف ها صدمه های جبران ناپذیری بر پیکره اسلام وارد و آن را از مسیر اصلی خود منحرف کرد؛ تا جایی که امروزه بعد از گذشت چهارده قرن از ظهور آخرین دین الهی، به خاطر همان اختلاف های صدر اسلام، امت اسلام به هفتاد و دو ملت تقسیم شده است. اینجا ضرورت وجود امام و وحدت مسلمانان، حول</span><span lang="AR-SA">کلمه واحده، مشخص می شود.</span>https://rjqk.atu.ac.ir/article_5544_cd7a00abe334067d05462381472a1db1.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92521320110220Aesthetics and the Artistic Gift of the Prophetزیباشناسی و ره آورد هنری پیامبر اسلام6782554510.22054/rjqk.2011.5545FAمجتبیمطهری الهامیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20101203Beauty and art, specifically religious art is one of the most brilliant and mysterious aspect of human culture and a distinguished symbol of Islamic culture and civilization also the best method to introduce religion, religious culture, spirirual wise.lorn, theosophy, and represent the biography of the prophets to the contemporary human. This is the fact which should be considered in religious research and theology. Frorn religious perspectives, aesthetics and art are important means for introducing the characteristics of the Islam prophet (Upon whom be peace) to the world. Art and beauty are not limited to the apparent beaury and the beauty of the nature, further it has an inner sight since it enjoys the divine quality and has two aspects: one in nature which covers all the manifestations of the nature like a beautiful garment and the other is the beauty essence, substance, or the n,ystical beauty; the inner aspect of art. Knowing different religions and the dignified divine prophets is rhrough both the outward appearance and the imaginary or spiritual beauty. This study is aimed at representing the religious or divine knowledge. In addition, it provides more information as co the appearance of the holy prophet through beauty and art perspectives, art embodiment, and the architecture of rhe breast of Islam.هنر از بارزترین جلوه های اسرارآمیز فرهنگ بشری و از مظاهر برجسته فرهنگ و تمدن انسانی و یکی از بهترین راه ها برای معرفی دین، حکمت معنوی، عرفانی، فرهنگ دینی و تبیین سیره انبیا برای انسان معاصر است. این نکته ای است که در پژوهش های دینی و در کلام جدید باید مورد توجه قرار گیرد. از نظر دین شناسی، هنر از مهمترین راههای شناخت و معرفی انبیای الهی، به ویژه رسول اکرم (ص) به جهانیان نیز هست. البته هنر و زیبایی را نمی توان تنها در جنبه صوری جمالی طبیعت و زیبایی ظاهری دید، بلکه هنر جنبه درونی نیز دارد. از آن لحاظ که گوهر هنر و زیبایی دارای کیفیتی الهی است، دارای دو جنبه است: یکی در جلوه های طبیعت - که چون فرش زیبا همه مظاهر وجود را پوشانده است - دیده می شود، و دیگری نفس و ذات زیبایی و با جمال معنوی هنر است که جنبه باطنی دارد. شناخت ادیان و پیامبران بزرگ الهی و رسول اکرم (ص) از جنبه هنری و جمال ظاهری، خیالی و معنوی بیرون نیست و هدف مقاله حاضر، سعی در تبیین معرفت دینی و شناخت سیمای پیامبر اکرم (ص) از جهت نفس جمالی و زیبایی و نیز هنر تجسمی، به ویژه معماری در صدر اسلام، است.https://rjqk.atu.ac.ir/article_5545_96225d65a637219ef34ee9c430aacce7.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92521320110220Analyzing and Explaining the Concept and Domain of Prayerتحلیل و تبیین مفهوم و قلمرو دعا8398554610.22054/rjqk.2011.5546FAجمشیدصدریهیئت علمی دانشگاه تاکستانJournal Article20101004Prayer has constantly cast a shadow on human life throughout the history and has enjoyed such extensiveness that involves both the believers and the pagans. lnvcstigation and analysis of its common and different aspects against words such as worship, call, question, and invitation an<l explanation of its relationship with affairs such as fate and destiny, innate nature and authority of human, and depicting its position in the system of existence result in the proper function and timely expectation being revealed in the system of human life .This study sets out to investigate the terminological and literal meaning of prayer and examine its relationship with words such as invitation, call, innate nature, and worship. Finally, it has considered the domain of prayer as the main cause of the cause chainدعا همواره در طول تاریخ بر حیات بشری سایه افکنده و از چنان گستردگی برخوردار بوده که مؤمنان و کافران را نیز شامل گشته است. واکاوی و تحلیل معنا و مفهوم دعا و تبیین وجوه اشتراک و اختلاف آن با واژه هایی چون عبادت ، ندا، سوال، دعوت و ... و بیان رابطه آن با اموری چون قضا و قدر، فطرت و اختیار انسان و ترسیم جایگاه آن در نظام هستی سبب خواهد شد که کارکرد صحیح و انتظار بجا از آن در نظام حیات بشری تبلور یابد. در مقاله حاضر ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی دعا و رابطه آن با واژه هایی چون دعوت، ندا، فطرت و عبادت مورد تحلیل قرار گرفته و در پایان از قلمرو دعا به عنوان جزءالعله در سلسله علل سخن به میان آمده استhttps://rjqk.atu.ac.ir/article_5546_861cb592f4b595eab1bc36f04cb63361.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92521320110220The Idea of Globalization in Qur'anایده جهانی سازی در قرآن99122554710.22054/rjqk.2011.5547FAمهدیرفیعی موحدهیئت علمی دانشگاه سنندجJournal Article20101103There are various ideas and definitions on "globalization" and any of the scholars have looked at this issue from a specific perspective, have had either a positive or a negative attitude. The analysis of these ideas and definitions has indicated that there exists a gap as to the perspective of Qur'an on this concept; whether Qur'an has made any references to it or as it is claimed by the westerners it has emerged as a result of their novel innovation. Therefore, the researcher intended to resolve this question with reference co Qur'an and other interpretative resources in a descriptive and analytical mariner. Results have revealed that Qur'an expressed the idea of globalization over fourteen centuries ago and provided a definition too different from the westerners and has explicitly referred to this concept in various verses. These verses can be presented in three forms as objectives, readers, and general concepts.زمینه: درباره «جهانی سازی» تعریف ها و نظریه های گوناگونی بیان شده است و هریک از اندیشمندان از موضع مخالف یا موافق و از زاویه ای خاص به این موضوع نگریسته اند. در بین همه نوشته ها، جای این مطلب را خالی دیدم که دیدگاه قران دراین باره چیست و آیا قرآن به این موضوع پرداخته است؟ یا آن طور که غربی ها القا و وانمود می کنند، ایده مریور ابتکار و ابداع نو ظهور آنان است؟ روش و هدف: از این رو بر آن شدم تا با رجوع به قران و منابع تفسیری به صورت توصیفی و تحلیلی به پاسخ این سوال برسم. یافته ها و نتیجه گیری: در پی بررسی مشخص شد که قران کریم بیش از چهارده قرن قبل، ایده جهانی سازی را با تعریفی کاملا مغایر با غربی ها، درطی آیات متعدد خود، آشکارا و با توضیح کافی بیان فرموده است و این ابیات در سه قالب (اهداف ، مخاطبین و مفاهیم عام ) قابل دریافت می باشند.https://rjqk.atu.ac.ir/article_5547_3c4c17ba01d7849d0ebd5df87bd0c81d.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92521320110220The Concept of Prophetic Revelation and its Relationship with Its Literal Meaning and Application in Quranوحی و کاربردهای قرآنی آن123146554810.22054/rjqk.2011.5548FAحسام الدینخلعتبریهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-7723-4775Journal Article20100903Revelation literally means sign, inscription, hidden language, etc, or anything suggested to anyone in any ,vay possible and according to lexicographers, hidden transfer is a common feature among all these terms. It seems that speed is not the equivalent meaning fnr revelation. The term revelation and the other words derived from it have been used for more than 70 times in Quran, where all cases involve the meaning of hidden transfer. From the semantic point of view, the term revelation in Quran practically means Divine Forcorclination and Decree of God in the universe (Fussilat/ 12, al-Zilzal/5-6), and innate guidance. Prophetic revelation is the most prominent type of revelation used in Quran. In the verse 51 of Counsel, revelation in its proper meaning is drawn from prophetic relation. The exact definition of revelation requires prophetic experience in deed, so other people are unable to perceive its real meaning. Generally, revelation involves a special relationship between God and the prophets through some ways referred to in Quran verses (angel, direct, explicit and in the spoken or written form, ctc.), Revelation in these terms is beyond the common knowledge of human beings (intuition, reason, and mystic experience), requires inerrancy of prophecy and is unique, so hidden hearing of Imams is not considered to be revelation in idiomatic terms. ,..his concept has also been used in Quran. The comprehensive meaning of revelation is "hidden suggestion". The prophetic revelation in Quran is distinct from its literal meaning in specific terms and in general terms, it is also distinguished from orher usages.وحی در لغت به معنای اشاره، نوشتن، کلام پنهانی، ... و هر چیزی است که به دیگری القا می کنند به هر شکلی با توجه به صحبت لغت شناسان، انتقال پنهانی تقریبا در همه موارد مشترک است. به نظر می رسد سرعت معنای مطابقی وحی نمی باشد. در قران واژه وحی و مشتقاتش بیش از ۷۰ بار به کار رفته که در تمام موارد آن، به نحوی انتقال پنهانی نهفته است. موارد کاربرد وحی در قران به لحاظ معنایی، تقدیر قوانین و سنن الهی در جهان هستی و هدایت غریزی و... می باشد. وحی رسالی شایع ترین کاربرد قرانی وحی است. در آیه 51 سوره شوری، وحی در معنای اخص از ارتباط رسالی امده است. تعریف حقیقی وحی نیازمند تجربه پیامبرانه است، لذا دیگران از درک آن ناتوان اند. در تعریفی جامع تر، وحی ارتباط ویژه خداوند با پیامبران، از راه هایی که آیات قرانی بر آن دلالت دارد (فرشته، مستقیم، ورای حجاب و در قالب گفتار با نوشتار و ...)، می باشد؛ وحی در این معنا مافوق آگاهی عادی بشر (حسی، عقل، تجربه عرفانی) و مقرون با عصمت انبیاست و نظیری در غیر انان ندارد؛ از این رو شنودهای غیبی امامان (ع) وحی اصطلاحی دانسته نمی شود. از موارد کاربرد وحی در استفاده می شود که: معنای جامعه وحی، همان «القای پنهانی» است. اصطلاح خاص وحی رسالی در قرآن اخص از مفهوم لغوی، و اصطلاح عام وحی رسالی متمایز از یا متعارض با دیگر کاربردهاست.https://rjqk.atu.ac.ir/article_5548_bd99ac27b8112208c46500a7847fef4b.pdf