دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92523920120822Strengthening Family Foundations:A Study of Prophet’s Biographyراههای استحکام خانواده در سیرة نبوی (ص)128558810.22054/rjqk.2012.5588FAجمالفرزند وحیهیئت علمی داشگاه ایلاملیلاکوهیدانشجوی دانشگاه ایلامJournal Article20120601This study uses library research methodology to investigate how to strengthen the family ties using the Prophet’s life as a model. Emphasizing the critical position of families, this paper seeks to enumerate goals of family formation aimed at meeting the material, spiritual and mental needs of human beings including their need for peace and security. As stated in this study, to reach the sublime goals and objectives of Islam and to protect and maintain their very existence one needs to seriously take care of the family law as stipulated in Islam. It is therefore necessary that all the plans and policy makings be in line with the promotion and interest of the institution of family, and meanwhile the job and occupation of family members should be clearly defined and provided for. Finally, this paper clarifies the role of the holy motivations behind occupation of the family members and reviews the life of the Prophet (pbuh) and his living expenses through religious literature. The above are only few of the many internal and external factors in family relations which can be implemented using the life of the prophets and especially the Prophet of Islam and the Infallible Imams as the model in life.این پژوهش که به استحکام خانواده وراههای تقویت این نهاد مقدس به شیوه زندگانی پیامبر اعظم (ص) میپردازد، با روش اسنادی و کتابخانهای انجام شده و در ضمن تبیین موقعیت حساس خانواده، سعی بر آن بوده است که با استناد بر شواهد و قرائنی همچون ساختار خانواده که به مراتب و مرزهای درونی و بیرونی اشاره دارد، اهداف تشکیل خانواده را نیز در تأمین نیازهای مادی، عاطفی و معنوی انسان از جمله دستیابی به سکون و آرامش برشمرد و اعلام کند که دستیابی به اهداف والای مکتب اسلام و حفظ و حراست دقیق و مستمر از آن، نیازمند توجه جدی به خانواده و متحقق کردن قوانین مربوط به خانواده در اسلام است و ضروری است که تمامی برنامهریزیها و سیاستگذاریها باید در راستای تعالی و مصالح خانواده باشد و در این حال کار و اشتغال در خانواده را طوری بیان میدارد که اثرات و نتایج آن به طور واضحی آشکار باشد. در آخر با بیان کردن نقش انگیزههای مقدس اشتغال در خانواده، مروری بر زندگانی حضرت رسول (ص) میکند و هزینههای زندگانی آن حضرت را از طریق گزارههای متون اسلامی بیان میکند. اینها فقط مروری بر چند عامل اندک از هزاران عوامل درونی و بیرونی در زندگانی خانوادگی هستند که با رجوع به سیره پیامبران مخصوصاً پیامبر اکرم (ص) وائمه اطهار (ع) و سرلوحه قرار دادن زندگی آنان، این عوامل اثرگذار در خانواده به بهترین نحو در خانواده به اجرا درخواهد آمد.https://rjqk.atu.ac.ir/article_5588_b84d050a7bd0858b7fbed0d429c2a086.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92523920120822Factors Contributing to Family Stability in View of the Quranخانواده و عوامل پایداری آن از منظر قرآن2950558910.22054/rjqk.2012.5589FAعنایت اللهشریفیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120601The Holy Quran regards family as a holy institution and calls all people to form one. Accordingly, it makes provisions and offers instructions on the permanence and stability of the families. This paper, therefore, is an attempt to investigate factors contributing to the stability of families. Included among the major factors contributing to this purpose, looked at from a Quranic perspective, are to observe moral principles and values such as piety and religiousness, to take on moral virtues, to be of equal position and proportion, to look for noble lineage in opting for one’s marriage partner, to show compassion and affection to one’s spouse, to assume responsibility for one’s family members specifically as regards to moral and ideological issues, to control one’s sexual tendencies and to direct them towards a system of marriage [rather than other types of sexual partnership], to maintain one’s moral obligations towards one another, to respect the rights of other family members, to reduce family conflicts and find a logical and fair method of conflict resolution.خانواده از نظر قرآن، نهادی است مقدس که همگان را برای تشکیل آن فراخوانده است و برای پایداری و استحکام هرچه بیشتر آن، تدابیری اندیشیده و دستورالعملهایی را تبیین کرده است. در این نوشتار، سعی بر آن است که عوامل استحکام و پایداری خانواده مورد بحث و بررسی قرار گیرد. رعایت اصول اخلاقی و ارزشها همانند پارسایی و دینداری، بهرهمندی از فضایل اخلاقی، همتایی و تناسب و اصالت خانوادگی در انتخاب همسر، مودت و مهرورزی زن و شوهر نسبت به یکدیگر، مسؤولیتپذیری اعضای خانواده خصوصاً مواظبت و مراقبت در امور اعتقادی و اخلاقی، کنترل تمایلات جنسی وجهتدهی آن به نظام همسری، رعایت وظایف اخلاقی نسبت به یکدیگر، رعایت حقوق در میان اعضای خانواده، کاهش اختلافات خانوادگی و حل عاقلانه و عادلانه اختلافات از مهمترین عوامل استحکام و پایداری خانواده از منظر قرآن کریم است.https://rjqk.atu.ac.ir/article_5589_3a93fed95dba7257d042369be797eeb3.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92523920120822Position, Significance and the Relation between Purification and Education in View of the Holy Quranجایگاه، اهمیت و رابطة میان تزکیه و تعلیم در مباحث تربیتی قرآن کریم5166559010.22054/rjqk.2012.5590FAعلیسلیمیهیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاهسارارحیمی پوردانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20120601According to the teachings of the Holy Quran, purification (tazkīyah) and education (ta’līm) are the two basic principles for the discipline of human beings, out of which purification is of a higher significance. Knowledge resembles some seeds the growth of which requires a suitable ground and purification serves as the ground for a perfect growth of such seeds without which knowledge will be partial and insufficient or even misleading. This study uses an analytic-descriptive methodology to review the Quranic verses concerning purification and education and the significance and the relation between these two Quranic concepts.تزکیه و تعلیم بر اساس آموزههای قرآن کریم، دو رکن اساسی پرورش انسان هستند و در این میان، تزکیه از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا علم به منزله بذری است که رویش حقیقی و شایسته آن در گرو وجود بستری مناسب است و تزکیه همان زمینه رویش کامل این بذر است که علم بدون آن ناقص و نارسا خواهد بود و چه بسا موجب غرور و گمراهی گردد. این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی و با ذکر آیات مربوط به تزکیه و تعلیم در قرآن کریم، جایگاه، اهمیت و رابطه این دو مفهوم تربیتی قرآنی را بررسی نموده است.https://rjqk.atu.ac.ir/article_5590_36fcc34c4a5e90c3b49328e5485edc93.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92523920120822A Comparative Study of the Theoretical, Religious and Moral Foundations of Islam, Judaism and Christianityتبیین تطبیقی مبانی نظری، شرعی و اخلاقی اسلام، یهودیت و مسیحیت6798559110.22054/rjqk.2012.5591FAبتولواعظهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییرقیهکاردل ایلواریدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120601To provide a true and accurate account of Islam from a Quranic perspective, this study aims to offer a comparative analysis of the pillars of Islam which comprises its principles of faith (monotheism, prophethood, and resurrection) as well as its morality and ethics and rules and regulations with the pillars of Judaism and Christianity. This study confirms the supremacy of Islam in its principles and pillars, as Islam is a moderate and logic-based religion compared with the other two which go to extremes. Monotheism, for example, and theism in general as offered by the Quran means unity of a God who is unique, indivisible and far from human characteristics; monotheism in Judaism, however, considers similitude for God and Christianity acknowledges trinity, a belief in multiplicity of Gods, which is not attributable to God.این پژوهش بر آن بوده است تا برای شناخت دقیق و حقیقی دین اسلام از منظر قرآن، ارکان آن را که عبارت از اصول اعتقادات (توحید، نبوت و معاد)، اخلاق و اخلاقیات و قوانین و مقررات است، با ارکان دو دین الهی یهودیت و مسیحیت به صورت مقایسهای مورد بررسی قرار دهد. از رهگذر این پژوهش، برتری و امتیاز دین اسلام از نظر قرآن که در زمینه اصول و ارکان آن، دینی اعتدالگرا و منطقی است، نسبت به دو دین دیگر که یکی روی در افراط دارد و دیگری روی در تفریط، روشن شد. برای نمونه در بحث توحید و خداشناسی، توحیدی که قرآن معرفی می کند به معنای یگانگی خداوندی بینظیر و تجزیهناپذیر و به دور از صفات انسانی است؛ اما توحید در دین یهودیت، توحیدی نوعی است که برای خداوند شبه و مثل در نظر میگیرد و توحید دین مسیحیت نیز چون قائل به تثلیث است، توحیدی عددی است که خداوند از آن مبرا و منزه است.https://rjqk.atu.ac.ir/article_5591_a489c8dbdd8c88810a2ebd0b9911bfee.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92523920120822Arguments for Possibility of Resurrection in View of Allameh Tabataba’iادله امکان معاد از دیدگاه علامه طباطبائی99120559210.22054/rjqk.2012.5592FAمرتضیمتقی نژادهیئت علمی دانشگاه قمJournal Article20120601Resurrection is examined from a variety of perspectives such as its possibility, as well as its necessity and manner, and is proved through a variety of methods (rational, narrative, and Quranic). Allameh Tabataba’i has explored the issue of resurrection in his works from different perspectives using different methods. In his Commentary, he referred to several verses of the Quran to investigate the possibility of resurrection. In all, resurrection is proved through three types of Quranic verses, each of which provide one type of argument. The first argument is the power of God. The unending and unlimited power of God and His power in creation of man and the world are indicative of the realization of the Hereafter. The second argument is revival of the earth in the spring which is a sign of the revival of humans in the Hereafter, as man’s resurrection on the Day of Doom is based on the same principles as revival of the plants. The third argument refers to the objective instances of resurrection. The Quran offers a series of instances referring to the revival of the dead so objectively that all are accurate examples of the life after death.مسئله معاد از جنبههای گوناگون مانند امکان، ضرورت وکیفیت آن، مورد پژوهش و بررسی قرار میگیرد وبه روشهای مختلف (عقلی، روایی و قرآنی) اثبات میشود. علامه طباطبائی در آثار گسترده خود از زاویههای مختلف و به روشهای گوناگون، مسئله معاد را مورد پژوهش قرار داده است. او در تفسیر گرانسنگ خود به مناسبتهای مختلف به این بحث پرداخته وبا استناد به آیات گوناگون، امکان معاد را مورد بررسی قرار داده است. در مجموع میتوان گفت با سه دسته آیات که گویای سه دلیل است، امکان معاد را اثبات کردهاند. دلیل نخست قدرت خداوند است. قدرت گسترده و نامتناهی خداوند و نیز قدرت پروردگار بر خلقت انسان و جهان گویای تحقق جهان آخرت است. دلیل دوم زنده شدن زمین و تجدید نشاط و حیات زمینهای مرده در فصل بهار است که گویای تجدید حیات انسان در سرای آخرت است؛ چه اینکه خروج انسان در قیامت از همان اصولی سرچشمه میگیرد که خروج گیاهان و درختان از آنها سرچشمه میگیرد. دلیل سوم نیز نمونههای عینی معاد است. قرآن سلسله نمونههای عینی از احیای مردگان را به گونه محسوس و ملموس مطرح کرده که همه آنها دقیقاً مصداق حیات بعد از مرگ هستند.<br /><strong><span lang="AR-SA" style="font-size: 16.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: Garamond; mso-hansi-font-family: Garamond;">ادله امکان معاد از دیدگاه علامه طباطبائی</span></strong>https://rjqk.atu.ac.ir/article_5592_e36c162c7e8bd9911f328bcb9ccaf78c.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92523920120822Creation of the World in the Quran with a View to Al-Mizān Commentary:A Critique of the Theory of Evolutionآفرینش انسان در قرآن کریم با توجه به تفسیر المیزان با نگاهی انتقادی به نظریه تکامل121158559310.22054/rjqk.2012.5593FAیوسفحیدری چناریهیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابلرمضانمهدوی آزادبنیهیئت علمی دانشگاه بابلسرJournal Article20120601One of the most significant issues discussed in both religion and science is the first creation of man and his generation. To prove consistency of Islam with the scientific beliefs in this respect can undoubtedly contribute to promotion of Islam, which serves as the major objective of the present research. Using a descriptive-analytic methodology, this paper seeks to examine Darwin’s theory of human evolution based on the outlook of Allameh Tabataba’i, the great philosopher and exegete of the world of Islam, as provided in Al-Mīzān Commentary. According to Allameh’s view, the verses of the Quran explicitly state that all human beings are decedents of Adam and Eve and are created through natural processes. However, the physical aspect of the creation of Adam and Eve is autonomous and directly from soil and mud and the spiritual aspect of their creation refers to the Divine Will and Divine Breathing. According to Darwin’s theory of evolution, man evolved from other animals as a result of the environmental requirements. One should admit, however, that this remains a scientific hypothesis which has not reached the level of scientific proof and certainty, as their proponents have failed to provide convincing responses to the challenges posed by scientists, philosophers and religious scholars. In view of Allameh Tabataba’i, there is consistency between science and religion and the theory of evolution remains a scientific hypothesis for which there is no absolute support, and even on the condition that it be true and given that it be supported by scientific and absolute evidence, the outward meaning of some verses of the Quran which reject this theory is open to interpretation.یکی از مسائل مهمی که هم دین و هم علم از آن بحث نمودند، نحوه خلقت نخستین انسان و نسل آن میباشد. اثبات عدم تضاد میان دین اسلام و نظر علم در این مساله، قطعا در ترویج دین مبین اسلام موثر است که این عمدهترین هدف این تحقیق میباشد. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی تلاش مینماید تا نظریه داروین در خصوص آفرینش انسان را بر اساس دیدگاه مفسر و فیلسوف بزرگ جهان اسلام، علامه طباطبائی در المیزان مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. مطابق نظریه علامه طباطبائی، ظهور نزدیک به صراحت آیات قرآن کریم در این مساله، این است که همه انسانها از نسل حضرت آدم و حوا (ع) هستند و مطابق مراحلی طبیعی خلق میشوند. اما جنبه جسمانی آفرینش حضرت آدم و حوا (ع) مستقلا و مستقیما از خاک و گل است و جنبه روحانی آفرینش آنها به انشاء و نفخه الهی میباشد. مطابق نظریه تکامل تدریجی انواع داروین، انسان، مخلوق و محصول و نوع تکامل یافته حیوانات تحت تاثیر الزامات محیطی و شرایط زیستی است. باید گفت این نظریه در حد فرضیه علمی است و هنوز به اثبات علمی و یقینی نرسیده است چراکه پیروان آن هنوز به انتقادات و ایرادات جدی برخی اندیشمندان علوم تجربی، فیلسوفان علم و بزرگان دین پاسخ قانع کننده ندادند. از دیدگاه علامه طباطبائی میان علم و دین رابطه سازگاری وجود دارد و نظریه تکامل در مساله خلقت انسان در حد فرضیه علمی است و هنوز دلیل قطعی بر آن نداریم و بر فرض صحت و اثبات علمی و قطعی، ظاهر برخی آیات که مخالف این نظریهاند، قابل تأویل میباشند.https://rjqk.atu.ac.ir/article_5593_cbacf039b5d2dafc0f84a066efcb5fcb.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92523920120822Justice as a Quality of the Companions of the Prophet:A Challenge of the Applicability of the Quranic Argumentsعدالت صحابه ونقد ادله قرآنی آن159182559410.22054/rjqk.2012.5594FAمحمدصدقیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-9831-2165Journal Article20120601Certain verses of the Quran have been provided as one of the arguments in favor of justice as a quality of each and every one of the so-called famous Companions of the Prophet. This paper investigates the said verses to illuminate their manner of argumentation as well as their degree of indication. The results confirm that the title of Sahābī (Companion of the Prophet), in its idiomatic usage, refers to its meaning adopted after the death of the Prophet and only in the subsequent periods it started to be used in this sense. Therefore, the word Sahābī, in the said sense, is not known in the Quran. As a result, if the Holy Quran praises some people of the Muslim community or gives them glad tidings, it is because of their qualities and their righteous deeds as believers, rather than because of their titles as Sahābī. Consequently, such praises go to those of the believers with those qualifications; yet, they are not absolute and are contingent upon certain conditions such as the believers’ bidding to good and forbidding the evil, or their final salvation and the like. Moreover, the verses invoked may at times refer to some specific individuals. For instance, one verse refers to those who swore allegiance at Hudaybīyya, and does not encompass all the Companions of the Prophet. Similarly, a verse may be so comprehensive and general that it may refer not to a specific group of people but to all Muslims. Finally, mere title of Sahābī is not regarded as a value in the Quran.یکی از ادلهای که در اثبات عدالت یک یک صحابه به اصطلاح معروفش مورد استناد قرار گرفته است، آیاتی از قرآن کریم است. مقاله حاضر این آیات را برای روشن کردن نحوه استدلال و اندازه دلالتشان مورد بحث و بررسی قرار داده است. نتایج بحث حاکی از آن است که عنوان صحابی به معنای اصطلاحی، حقیقت متشرعه است و در دورههای بعد در میان مسلمانان پیدا شده است. لذا قرآن کریم واژه صحابی به معنای گفته شده را نمیشناسد، بنابراین اگر قرآن کریم افرادی از مسلمین را مدح و ثنا گفته و یا وعدههای نیکو داده است، بر اساس ویژگیها و اعمال نیک آن افراد بهعنوان مؤمن است، نه بهعنوان صحابی. از این جهت، آن مدح و ثناها شامل مؤمنینی است که دارای آن ویژگیها باشند و در عین حال آنها مطلق نیستند، بلکه مشروط به برخی شرایط مانند عمل به امر به معروف و نهی از منکر و عاقبت به خیر بودن و امثال آنها هستند. علاوه بر این، آیات استناد شده گاهی مخصوص افراد ویژهاند. بهعنوان مثال، آیهای مربوط به بیعتکنندگان در حدیبیه است که در این صورت شامل همه صحابه نمیشود و گاهی آیه چنان عمومیت دارد که نه گروه خاصی از آنها را بلکه همه مسلمین را در بر میگیرد. حاصل اینکه صرف عنوان صحابه از نظر قرآن ارزش تلقی نمیشود.https://rjqk.atu.ac.ir/article_5594_3fca8e4e4a153f43d6e3481f1a41d2cd.pdf