دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925293320180622The Nature of the Great Jihad and the Role of the Virtues of Properties in it from the Perspective of the Quranماهیت جهاد کبیر و نقش فضایل خواص در آن از منظر قرآن734938110.22054/rjqk.2019.34270.1747FAحسینحسن زادهاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180722The purpose of this study is to raise awareness about the community's properties about their critical role in resisting and disregarding the demands of the infidels and the enemies of religion, which is called the Qajar of the Qur'an and its sources of commentary. The question is who are the properties of society and how they can play their role in this great campaign (the Great Jihad). To answer this question and the analytical method – narrative. And the use of some Qur'anic verses is explained firstly: the properties of the community-of their negative or positive-are those who filled the hearts of people with their glory and the eyes of the people with their beauty and assembly with their citizens and their followers In this paper, five categories of thoughtful properties, media properties, military properties, financial properties, and properties of experimental sciences are divided into five categories. Secondly, playing the role of properties and, as a result, victory in the Great Jihad is due to their adornment to some moral virtues; these virtues, due to the nature of the Great Jihad, are : Faith, trust, courage, endurance, insight and obedience to properties of religious authority.هدف این پژوهش، تبیین نقش بسیار تأثیرگذار خواص جامعه در ایستادگی مقابل کفار و تمکین نکردن از خواستههای آنان است که در قرآن و منابع تفسیری، «جهاد کبیر» نامیده شدهاست. ضرورت توجه به این مسئله در شرایط فعلی که نظام اسلامی مواجه با درخواستهای لجامگسیختة جهان کفر و سلطه است، بر کسی پوشیده نیست. جهان سلطه از این خواستههایش دو هدف را دنبال میکند: یکی جلوگیری از تحقق مهمترین اهداف دین الهی، یعنی برپایی حاکمیت مبتنی بر توحید ناب و اجرای قسط و عدل فراگیر، و دیگری تبعیت مسلمانان از دین آنها، یعنی برگشت قهقرایی به کفر و شرک! اگرچه همة افراد جامعه مکلف به ایستادگی در مقابل درخواستهای نامشروع جهان سلطه هستند، اما این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که خواص جامعه چه نقشی در این کارزار (جهاد کبیر) دارند و چگونه میتوانند نقش خود را به نحو احسن ایفا نمایند. برای پاسخ به این پرسش و با روش نقلی و استفاده از بعضی از آیات قرآن اثبات شدهاست که اولاً نقش خواص از سایر افراد جامعه مؤثرتر است و ثانیاً ایفای نقش خواص و در نتیجه، پیروزی در جهاد کبیر مرهون آراستگی آنها به بعضی از فضایل اخلاقی است. این فضایل که مستند به آیات قرآن است، به دلیل اقتضای ماهیت جهاد کبیر، عبارتند از: ایمان، توکل، شجاعت، استقامت، بصیرت و فرمانبرداری خواص از حاکمیت دینی.https://rjqk.atu.ac.ir/article_9381_3eb2df2141d02c1cd5d5621c7167e670.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925293320180622Political Necessities of the "Goal-oriented Universe" from the Perspective of the Holy Qur'anنقد نظریة تفسیر بر پایة ترتیب نزول3565938410.22054/rjqk.2019.38532.1843FAسید محمدحسنجواهریاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی- مدیر گروه مطالعات و تفسیر ترتیبیJournal Article20181215The study of the position of "the Universe" as the material world has a special significance in its purposefulness or instrumentalism in politics; is acquiring of different dimensions of Universe, the purpose of politics, or is it the mean by which politicians approach it to the goals of politics? In this research, it is shown that a viewpoint has an independent view of the universe, it considers it the "goal of politics"; another group does not value the existence of the universe, and the third group considers it as "the mean" of achieving the goals beyond the prosperity of the eternal life. This study, by examining the verses of the Quran, attempts to show which group is accepted in the Qur'an and which is criticizedبررسی نظریة تفسیر بر پایة ترتیب نزول نیازمند بررسی اولاً اتقان روایات ترتیب نزول، ثانیاً خاستگاه و جایگاه قرینة «ترتیب نزول» در تفسیر و ثالثاً موانع نظریه یاد شدهاست. این سه با توجه به نبودِ پیشینة مناسب، نیازمند مقالات مستقلی هستند تا جوانب آنها بررسی و نقد شود، لیکن با توجه به اینکه بستر پژوهش، روایات ترتیب نزول است، نگارنده ثقل مباحث مقالة حاضر را به آن اختصاص دادهاست و به قدر ضرورت، دودیگر را گزارش میکند تا در فرصتی مناسب ابعاد دیگر را به نقد و بررسی تفصیلی بنشیند. روایات ترتیب نزول سورههای قرآن نیز خود از دو جهت سند و محتوا شایستة بررسی است که در این مقال، علت نخست به دلیل نبودِ پیشینه و ضرورت آن، کانون توجه است و از نظر دوم نیز به اشارة سخن آمدهاست. نگاه منتقدانه به این نظریه بر پایة روش شیعی و سنّی، برای احتراز از تفسیر به رأی و حفظ صیانت روش تفسیری صحیح، ضرورتی اجتنابناپذیر است. از بین روایات یادشده، چهار روایت منسوب به اهل بیت<sup>(ع)</sup> است که به دلیل ضعفهای متعدد و بنیادی نزد محققان شیعه و سنّی از اقبال مناسبی برخوردار نشدهاست و اغلب طرفداران این روایات، تنها به روایات منقول از برخی صحابه، مانند ابنعباس اعتماد کردهاند. در مجموع، نگارنده بر پایة پژوهش پیش رو، اعتبار ترتیب نزول سورهها را برای ایفای نقش مبنایی و پایهای در تفسیر نمیپذیرد و دخالت زمان نزول را تنها در موارد اطمینانبخش و معتبر در حدّ قرینة تفسیری مجاز میداند.https://rjqk.atu.ac.ir/article_9384_0bf2f6d89442f97584393a0e8810ffbd.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925293320180622Criticism of the Article “Adam and the Angels, the Study of Mythological Elements in Islamic Mythology”نقد مقالۀ «آدم و فرشتگان، بررسی عناصر اساطیری در مآخذ اسلامی»6794938610.22054/rjqk.2019.35213.1764FAمحمدرضاشاهرودیدانشیار گروه الهیات دانشکدة الهیات دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد سعیدانصاریدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکدة الهیات دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180826This article reviews the five issues of the article "The Adam and the Angels, the Study of Mythological Elements in Islamic Resources" by the Orientalist Jew, Chipman. Chipman has used Jewish sources and some sources of Sunni sources and concluded that comparing Islamic narrations in Islamic sources with Jewish histories, it is stated that Islamic sources have a more comprehensive mythological inference in this field. Although he seems to have selected traditions from some Sunni sources, this can not be verified due to the review of the citations of the article. In this critique, it is mainly based on narrative narratives and sources of earlier Shiite sources, because Chipman has not been using Shi'i sources and a kind of singularity has been created in his essay. In comparing the arguments based on Shiite interpretations with the views of Chipman and their differentiation points, it has been determined that many of the traditions referred to in the Chipman is not endorsed by the Holy Quran and the infallibles (AS), and these narratives are Israelis and superstitions.این مقاله به نقد پنج مورد از مباحث مقالۀ «آدم و فرشتگان، بررسی عناصر اساطیری در مآخذ اسلامی» اثر پژوهشگر یهودی، «چیپمن» میپردازد. چیپمن از منابع یهودی و برخی مصادر اهل سنت استفاده کردهاست و نتیجه گرفته که در مقایسۀ روایات مطروحه در مآخذ اسلامی با میدراش یهودی، مشخصمیشود منابع اسلامی، استنباط اسطورهای فراگیرتری دربارۀ موضوع خلقت آدم دارند. در این نقد، عمدتاً به تفاسیر روایی متقدم و متأخر شیعی استناد شدهاست، به دلیل آنکه چیپمن از منابع شیعی استفاده نکردهاست و نوعی یکسونگری در مقالۀ وی ایجادشدهاست. در مقایسۀ براهین برگرفته از تفاسیر شیعی با نظرات چیپمن و یافتن نکات افتراق آنها مشخص شد که بسیاری از روایات مطروحه در مقالۀ چیپمن، مورد تأیید <em>قرآن کریم</em> و معصومان<sup>(ع)</sup> نیست و روایات مذکور، اسرائیلیات و خرافاتhttps://rjqk.atu.ac.ir/article_9386_e371737f1a178ae964cb04107163b5e2.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925293320180622Analysis, Comparison and Critique of the Commentators' View of the “Tradition of Change” (Below the Verse 11 of Raad)تحلیل، مقایسه و نقد دیدگاه مفسران درباره «سنت تغییر»( ذیل آیه 11 سوره رعد)95117938510.22054/rjqk.2018.36839.1794FAنبی اللهصدری فراستادیارگروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، ایرانمحمد رضاضمیریدانشیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نورمحمدمولویاستادیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)،قزوین0000-0002-2694-2384Journal Article20181024The tradition of change" in the verse Oإِنَّ اللَّهَ لا یغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْP has been mentioned and has always been of interest to social commentators in contemporary times. This paper tries to compare the viewpoint of social commentators with the descriptive-analytical method while explaining the exact "tradition of change" based on the eleventh verse of Rā'ud's sura. Reviews reveal that the precise definition of the "tradition of change" is based on an interpretation that is presented about. There are two perspectives on this: first, the "we" of the first principle of "blessing" and "us" of the second principle returns to "relative", hence the tradition of changing "from a desirable to an undesirable" meaning. In the second view, "us" of the first principle of "blessing" and "us," the second principle, is meant to be "relative and return of suffering", hence the meaning of the tradition of change as "transformation from desirable to unfavorable and viceTherefore, in explaining the verse, the first group refers to this verse with verse 53 of the Anfal and has given a special meaning, but the second group has provided a general and extraterrestrial meaning of the verse. The results show that the second viewpoint and approach are more precise, because in the extraction of a verse from the verse there are many important fruits, including: the discovery of the social laws of the Qur'an, the question of the Qur'an, the referral of the community to social problems, and the observation of.به «سنت تغییر» در آیة P<strong>... إِنَّ اللَّهَ لا یغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ...</strong>O اشاره شدهاست و در دوران معاصر، همواره مورد توجه مفسران اجتماعی نیز بودهاست. این نوشتار بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن تبیین دقیق «سنت تغییر» بر اساس آیة 11 سورة رعد، به مقایسة دیدگاه مفسران اجتماعی بپردازد. بررسی دیدگاهها نشان میدهد تعریف و تبیین دقیق «سنت تغییر» مبتنی بر تفسیری است که دربارة «ما»ی موصوله ارائه میشود. در این زمینه، دو دیدگاه هست: اول آنکه «ما»ی موصولة اول به «نعمت» و «ما»ی موصولة دوم به «معاصی» بازمیگردد. در نتیجه، سنت تغییر، «تبدیل از وضعیت مطلوب به نامطلوب» معنا میشود. در دیدگاه دوم، «ما»ی موصولة اول به «نعمت و نقمت» و «ما»ی موصولة دوم به «معاصی و بازگشت از معاصی» معنا میشود. در نتیجه، سنت تغییر به «تبدیل از وضعیت مطلوب به نامطلوب و برعکس» معنا میگردد. از این رو، در تبیین آیه، گروه اول این آیه را با آیة 53 انفال قید زدهاند و معنای خاصی ارائه دادهاند، ولی گروه دوم معنای عام و فراسیاقی از آیه ارائه دادهاند. نتایج نشان میدهد دیدگاه و رویکرد دوم دقیقتر است؛ زیرا در برداشت فراسیاقی از آیه، ثمرات مهمی دریافتنی است؛ از جمله: کشف قوانین اجتماعی از <em>قرآن</em>، طرح سؤال و ارائة پاسخهای قرآنی، ارجاع جامعه به خویش به سبب ناملایمات اجتماعی و مشاهدة نمونههای عملی.https://rjqk.atu.ac.ir/article_9385_974fc4224cc52e9ffb2e88455d292fe3.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925293320180622Political Necissities of the Goal-oriented Universe from the Perspective of the Holy Quranاستلزامهای سیاسی «هدفانگاری هستی» از منظر قرآن کریم119137938210.22054/rjqk.2019.38718.1845FAمحمدعابدیاستادیار قرآنپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی قم، قم، ایرانJournal Article20181220The study of the position of the Universe as the material world has a special significance in its purposefulness or instrumentalism in politics. The question is that whether acquiring different dimensions of Universe is the purpose of politics, or it is the mean by which politicians approach to the goals of politics. This research revealed that those who have an independent viewpoint of the universe, consider the universe as the goal of politics. Another group does not value the existence of the universe, and the third group considers it as the mean of achieving the goals beyond the prosperity of the eternal life. This study, by examining the verses of the Quran, attempts to show which group is accepted in the Quran and which is criticized.بررسی جایگاه «هستی» به معنای دنیای مادّی، اهمیت ویژهای در هدفانگاری یا ابزارانگاری آن در سیاست دارد. آیا دستیابی به ابعاد مختلف هستی، هدف سیاست است یا وسیلهای که سیاستمداران با آن به اهداف سیاسی میرسند؟ در این تحقیق، نشان داده میشود که گروهی نگاهی مستقل به هستی دارند و آن را «هدف سیاست» میدانند، گروهی هستی را بیارزش میانگارند و گروه سومی نیز آن را «ابزار» رسیدن به اهدافی فراتر، یعنی سعادت حیات اخروی میدانند. این تحقیق با بررسی آیات <em>قرآن کریم</em>، تلاش دارد نشان دهد که کدام مبنا در <em>قرآن</em> پذیرفته و کدام مورد انتقاد است.https://rjqk.atu.ac.ir/article_9382_a885f2e4ed54581558a2320296a3e11c.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925293320180622The Greeks Dictionary of the Systematic Dialogue: A Statistical Surveyگفتمانکاوی نظام زبانی سورة جن: بررسی آماری139162938710.22054/rjqk.2019.34572.1751FAعبدالباسطعرب یوسف آبادیعشو هیات علمی دانشگاه زابل0000-0003-4899-4051فوادعبدالله زادهعضو هیات علمی دانشگاه زابلفرشتهافضلیعضو هیات علمی دانشگاه زابلJournal Article20180731Any text can play a significant role in reproduction of its specific ideology provided that it can gain access to those discourses that make social actors involved in hegemony. Van Leeuwen’s (2008) discourse-oriented theory is one of the approaches to discourse analysis that aims at unraveling the hidden layers of language in written and oral texts by drawing on socio-semantic factors and with a focus on social actors. This approach to discourse analysis can have a special position is Quranic studies since discoursal structures of Quran and their mysterious features indicate that the hidden ideology behind them are more or less the same. Drawing on analytical-descriptive method, and Van Leeuwen’s (2008) discourse-oriented model, the present study aims at examining the discourse of Al-Jinn (English equivalent of “Goblin”) Sureh. This Sureh was selected because it involves various social actors and speech acts by narrating a group of Goblins. The results of the study indicated that discoursal elements related to candidness in comparison to those of secrecy were more frequent (with the frequencies of 172 and 24 respectively). This finding suggests that using a stylish creativity and innovation, this Sureh has attempted to familiarize the audience with persons, groups, places, and times in which the social actors have an active role. Besides, specificity of allusion type (with the frequency of 63), role specificity method (with frequency of 60), and nature specificity (with the frequency of 49) had the highest representations among the social actors’ statements and remarks.«گفتمان» که به «شیوة خاص سخن گفتن» اطلاق میشود، از منظرهای مختلفی بررسی میشود که به آن «تحلیل گفتمان» میگویند. در تحلیل گفتمان با ارزیابی سطوح گوناگون متن، امکان دستیابی به برداشتی جدید و عمیق از متون گفتاری یا نوشتاری فراهم، و تعاملات زبان با ساختارهای فکریـ اجتماعی کشف میشود. این شاخه از تحلیل میتواند جایگاه ویژهای در مطالعات قرآنی یابد؛ چراکه تحلیل ساختهای گفتمانمدار قرآن، به کشف ایدئولوژی پنهان در پس همة آیات میانجامد. پژوهش حاضر در تلاش است با تکیه بر روش توصیفیـ تحلیلی و با استناد به الگوی وَن لیوون (2008 م.) که با تأکید بر اهمیت کارگزاران اجتماعی گفتمان پایهریزی شدهاست، نظام گفتمانی سورة جن را تحلیل نماید. این سوره به دلیل شرح فشردة داستان گروهی از جنیان به عنوان کارگزاران اجتماعی گفتمان، کنشهای گفتاری شایستة توجهی دارد. بنابراین، از منظر وَن لیوون تحلیلپذیر خواهد بود. بررسیها نشان از آن دارد که در این سوره، مؤلفههای گفتمانی مبتنی بر اظهار (بسامد 172) در مقایسه با مؤلفههای مبتنی بر پوشیدگی (بسامد 24) بسامد بالایی دارد و این بدان معناست که خداوند در یک خلاقیت سبکی، مخاطب را با نام افراد، گروهها، مکانها و زمانهایی که کارگزاران اجتماعی (= جنیان) در آن نقش فعال دارند، آشنا میسازد.https://rjqk.atu.ac.ir/article_9387_c559aeb05f99551233ef3098245abda7.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925293320180622Quran and Citizenship Patternsقرآن و الگوهای شهروندی163191938010.22054/rjqk.2019.38909.1847FAطهماسبعلیپوریانیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانسارازارعکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانامیدنادریکارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20181226\
In Islamic perspective, the citizenship model has many differences with the pattern of citizenship common in the Western world, despite similarities, and these kinds of differences go back to their different worldviews. In fact, citizenship patterns in Western societies cannot be reconciled with divine teachings; because identity issues in each of the citizenship patterns are different from each other. Accordingly, the study of the characteristics of each of the citizenship patterns is necessary and by examining identity and norms in each pattern, it is clear that normative and intellectual structures are as important as material structures. In addition, the present study, by patterning from “the Citizenship and Politic of New virtue”, divides citizenship patterns into three categories of inclusive political, cultural, and multicultural coherence. Indeed, this article is an attempt to study and study their possibility and their refusal based on the pattern of citizenship of the Qur'an and the expression of Similarities and differences between them and the authors intend to present the Quran's citizenship model as a whole.الگوی شهروندی در دیدگاه اسلامی با الگوی شهروندی رایج در دنیای غرب، بهرغم شباهتها، تفاوتهای بسیاری دارد و این نوع تفاوتها به نوع جهانبینیهای متفاوت آنها برمیگردد. در حقیقت، الگوهای شهروندی خاص جوامع غربی را نمیتوان بر آموزههای الهی منطبق دانست؛ چراکه مباحث مربوط به هویت در هر یک از الگوهای شهروندی، متفاوت از دیگری است. بر همین اساس، بررسی ویژگیهای هر یک از الگوهای شهروندی لازم و ضروری مینماید که با بررسی هویت و هنجارها در هر الگو، مشخص میشود که ساختارهای هنجاری و فکری به اندازۀ ساختارهای مادّی اهمیت دارند. ضمن آنکه پژوهش حاضر با الگو گرفتن از کتاب <em>شهروندی و سیاست نوفضیلتگرا</em>، الگوهای شهروندی را در سه دستۀ شهروندی فراگیر سیاسی، همگونگرای فرهنگی و ارتباطی چندلایه تقسیم میکند و کوششی برای بررسی امکان و امتناع آنها بر اساس الگوی شهروندی <em>قرآن</em> و بیان همزبانیها و ناهمزبانیها میان آنها است که نویسندگان برآنند الگوی شهروندی <em>قرآن</em> را باید به مثابۀ یک کُل ارائه نمود.https://rjqk.atu.ac.ir/article_9380_720dabf463cc25600c16b655116f2a70.pdf