دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251820160114An Investigation into Praise of Insensible Creatures in Light of Quranتسبیح موجودات غیر ذیشعور از دیدگاه قرآن734185310.22054/rjqk.2016.1853FAامرالّهمعیناستادیار دانشگاه شهرکردهنگامهبیاداردانشجوی دکتری فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه اصفهانابوالحسنیفاطمهطلبة سطح سه حوزة علمیّة بروجنJournal Article20140721<em>Praise for God is transcendence done with awareness as well as wisdom and is intentional. Praise for God suggests His perfection. Veneration also means a high praise which is an optional beautiful act. Commonality between Veneration and Praise in verses is </em><em>that creatures </em><em>praise God with properties confined to themselves and limited. But God transcends any limitations. Therefore, praise and veneration for God are used together to denote to the fact that God is away from venerations of venerator and does not need them. The scope of the study is limited to praise of God by only non-sentient creatures of the inanimate objects, plants, and animals. On the surface, it appears that these three categories of creatures lack knowledge and understanding due largely to the fact that the praise for God is limited to human beings, jinn, and angels, and it needs no explanation and is taken for granted by all people. Three main views on the praise are discussed in this study among which the third one is chosen as acceptable view believing that the praise of such creatures are also voluntary, conscious, and true. And several verses of the Quran provide main justification for this issue.</em><em>«تسبیح» به معنای تنزیهی است که توأم با علم و آگاهی باشد و از روی قصد صورت گیرد و تسبیح خداوند به معنای منزّه دانستن او از عیوب و نقایص امکانی است. «حمد» نیز به معنای ستایش فعل جمیل اختیاری است. وجه تقارن «حمد» و «تسبیح» در آیات مورد نظر این است که موجودات، با صفاتی خدا را حمد میگویند که محدود به حدود خود آنان است، ولی ذات خداوند منزّه از هر محدودیّت است. بنابراین، آمدن «حمد» و «تسبیح» در کنار هم، برای اِشعار به این است که خداوند از حمد حامدان منزّه است. </em><em>در این مقاله، محدودة بررسی تسبیح موجودات، تنها موجودات غیر ذیشعور، یعنی جمادات، نباتات و حیوانات است که در ظاهر امر این گونه به نظر میرسد که این سه دسته از موجودات، فاقد علم و ادراک میباشند، چراکه تسبیح و عبادت موجودات صاحبعقل، یعنی انسان، جن و فرشته نیاز به توضیح ندارد و برای همه قابل پذیرش است. بر این اساس، به سه دیدگاه اصلی در باب تسبیح این موجودات پرداخته شده که از میان این سه دیدگاه، دیدگاه سوم برگزیده میشود که به ارادی، آگاهانه و حقیقی بودن تسبیح این موجودات اعتقاد دارد و فهم و نطق که در آیات قرآن به آن اشاره شده، دلیل بر این مطلب گرفته میشود.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_1853_c3b9e2342aaacb878740e1429110efd1.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251820160114The Role of the Quran in Flourishing Intellectual and Philosophical Life of Islamic Civilizationنقش قرآن در شکوفایی حیات عقلانی تمدّن اسلامی3561185510.22054/rjqk.2016.1855FAقدرتاللهقربانیاستادیار دانشگاه خوارزمی، تهرانJournal Article20150224<em>The role of Islamic Philosophy and Philosophers in flourishing Islamic civilization is unavoidable, and the role of the Quran in forming Muslims’ intellectual and philosophical thought is of the most important questions and issues. It seems comprehensiveness of the Quran in introducing universal teachings for setting the foundation of human’s real happiness gives the book the power to render and explain some philosophical teachings concerning theology, anthropology, ethics, politics and society which they have guided Muslim thinkers including preachers and philosophers. Hence, considering the philosophical system of the early Muslim philosophers, such as Farabi and Ibn Sina, provides ample evidence of the effects of the Quran on their philosophical system among which the most important ones are centrality of theistic ontology and special manifestations of epistemology. By paying special attention to universal virtues of the Quran and mentioning some of its philosophical teaching, the current paper aims to examine the effects of the Quran on such Islamic philosophers as Farabi and Ibn Sina in order to show the fact that Islamic philosophy, in spite of some its non-Islamic sources, has gotten its Islamic virtue only in the light of philosophical and intellectual teachings of the Quran.</em><em>نقش حکیمان مسلمان در شکوفایی تمدّن اسلامی انکارناپذیر است و نیز نقش قرآن در شکلگیری تفکّر عقلانی و فلسفی مسلمانان از مهمترین پرسشها و مسائل پیش روست. به نظر میرسد که جامعیّت قرآن در ارائة آموزههای جهانشمول برای بسترسازی تحقّق سعادت حقیقی بشر باعث گردیده تا در این کتاب الهی، در زمینههای حکمی و عقلانی چون خداشناسی، جهانشناسی، انسانشناسی، اخلاق، سیاست و اجتماع برخی آموزههای لازم و جهتدهندة اندیشة متفکّران مسلمان، اعمّ از متکلّمان و فلاسفه بیان شده باشد. از این رو، ملاحظة نظام عقلانی اوّلین فیلسوفان مسلمان چون فارابی و ابنسینا موارد گوناگونی از تأثیرپذیری نظام فلسفی آنان را از قرآن نشان میدهد که محوریّت هستیشناسی توحیدی و تبیین خاصّ از معرفتشناسی وحیانی از مهمترین آنهاست. در این تحقیق، تلاش میشود با توجّه به اوصاف کلّی قرآن و با ذکر برخی آموزههای حکمی، عقلانی و فلسفی آن، نحوة تأثیرپذیری فیلسوفان اسلامی چون فارابی و ابنسینا از آن در ابعاد گوناگون فلسفة خود بیان شود تا نشان داده شود که فلسفة اسلامی، علیرغم منابع غیراسلامی، تنها در پرتو تعالیم عقلانی و فلسفی قرآن بود که ویژگی «اسلامی» را به خود گرفت.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_1855_37e8f7897c0a696469c4f1853d312eb6.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251820160114Satan's Temptation and Ways of its Prevention from the Perspective of Quranوسوسة شیطان و راهکارهای مقابله با آن در قرآن6389185610.22054/rjqk.2016.1856FAعبدالعلیشُکراستادیار دانشگاه شیرازJournal Article20150516<em>Animosity in the form of friendship and trickery in the form of benevolence ensure more success for enemies at no financial and human cost. The devil was the first creature that used this method. His hatred is derived from the jealousy of the dignity of prophet Adam (AS). Although Satan has no dominion over man, but he has used tools such as carnal soul and man’s will, and methods of temptation, false promises, causing discord, deception, corruption, etc., to lead man into aberration and corruption. But if the faithful and pious man takes refuge in God and trust in him, he will be safe from evil of the Satan. The paper first introduced the devil and Satan, and then explained their objectives from the perspective of Quran. Afterwards, the methods and tools of Satan’s threats were introduced. Finally, the ways to get rid of this threat as presented by the Quran were enumerated</em><em>.</em><em>دشمنی کردن در قالب دوستی و خیانت کردن با ابراز خیرخواهی، موفّقیّت بیشتری برای دشمنان به ارمغان میآورد، بیآنکه هزینة مالی و جانی در این مسیر صرف شود. نخستین موجودی که از این شیوه بهره جست، ابلیس بود. دشمنی او از روی حسادت نسبت به مقام والای آدم سرچشمه میگیرد. گرچه شیطان بر انسان سلطه ندارد، امّا از ابزارهایی مانند نفس امّاره و اختیار انسان استفاده کرده است و با شیوههایی همچون وسوسه، وعدههای دروغ، تفرقهافکنی، اغفال، فسادانگیزی و مانند آن، آدمیان را به سوی </em><em>گمراهی</em><em> سوق میدهد. امّا اگر انسان مؤمن و باتقوا به خدا پناهنده شود و بر او توکّل نماید، از شرّ شیطان ایمن خواهد بود. در این نوشتار، ابتدا به معرّفی ابلیس و شیطان پرداخته شده است و آنگاه اهداف آنان از منظر قرآن تبیین شده است. در ادامه نیز روشها و ابزارهای تهدید شیطان معرّفی، </em><em>و</em><em> در پایان، راهکارهای قرآن برای رهایی از این خطر برشمرده شده است.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_1856_400720f4e70b1e85d1351700e13c88f6.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251820160116An Examination of Descent Place of Adiat Chapter (with an emphasis on being either Mekki or Meddani)بررسی فضای نزول سورة عادیات (با تأکید بر مکّی یا مدنی بودن سوره)91114185710.22054/rjqk.2016.1857FAقاسمفائزدانشیار دانشگاه تهرانعمادصادقیدانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قمابوذرخیراندیشدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمJournal Article20150419<em>Al Adiat is one of the Chapters of the holy Quran in which there exist differences in terms of being either a Mekki or Meddani chapter. It is thought that if the place of the Chapter’s Descent becomes clear, it is better interpreted and understood. Because of oaths to horses in war, some commentators linked the chapter to obligatory Jihad in Medina. Similarly, the narratives mentioning the Descent of this chapter after Zaat Alsalsal War regarded it as a Meddani chapter. However, by careful examinations of the style of the chapter written in the Mekki style and the accurate narratives stating its descent in Mecca, it is clarified that this chapter is Mekki, and its early verses on war, which are unrelated to jihad, descended in Medina. The content of the chapter in which issues such as Day of Resurrectionand the future life were argued and are features of Mekki Chapters is regarded as a reason for being Mekki. Also, in a reliable narrative, Imam Ali contended that Al Adiat is an account for camels in Haj. Therefore, if Al Adiat means a horse, it can be inferred that it is a warlike horse which is different from a jihadi horse in that a warlike horse was enjoying a high status among Mecca’s residents</em><strong><em>.</em></strong><em>یکی از سُوَر اختلافی از نظر مکّی و مدنی بودن، سورة عادیات است که اگر مکان نزول سوره تعیین گردد، در تفسیر و شناخت بهتر آن نقش بسزایی دارد. برخی از مفسّران به دلیل سوگندهای ابتدایی در باب اسبان جنگی، آن را مربوط به جهاد دانستهاند که در مدینه واجب شده است. همچنین روایاتی که نزول سوره را بعد از غزوة ذاتالسّلاسل بیان کرده، آن را مدنی دانستهاند. امّا با دقّت در اسلوب سوره که به سبک سُوَر مکّی نازل شده است و روایات صحیح در باب مکّی بودن سوره، مشخّص میشود که این سوره مکّی است و آیات ابتدایی سوره که دربارة جنگ است و ربطی به جهاد ندارد که در مدینه نازل شده باشد. همچنین دلیل دیگر بر مکّی بودن سوره، بحث محتوایی آن است که در آن سخن از معاد و قیامت به میان آمده که خود از ویژگیهای سُوَر مکّی است و در نقلی موثّق از امام علی<sup>(ع)</sup> آمده که عادیات وصفی برای شتران در حجّ است. حال اگر «عادیات» به معنای «اسب» باشد، باز به معنای «اسب جنگی» است که با اسب جهادی متفاوت است؛ زیرا اسب جنگی در فرهنگ جاهلیّت در میان اهل مکّه از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_1857_f2c50fd4bdf0a785ec48ed31d11d2b78.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251820160116The Study of the Place of Stories and History in the Quranبررسی جایگاه تاریخ و قصص در قرآن115135185810.22054/rjqk.2016.1858FAزهرارضاییمربّی دانشگاه فرهنگیان اهوازJournal Article20150525<em>Holy Quran is full of stories and historical accounts of past nations and prophets for the purpose of transferring knowledge and guidance of human being. However, the Quran does not directly mention the history and historiography, and even the Quran is not based on historiography. The main research questions are: 1. What is the link between the Quran and the history? 2. What is the purpose of the use of stories and historical accounts in the Quran? The research aims to reveal the relationship between the Quran as a sacred source and history as a branch of the humanities. It is hypothesized that the stories are used for the purpose of teaching and following God’s messengers. As a result, it makes the Quran different from the historical text and nation's historical accounts. The findings of the current research indicated that accentuating the Quranic figures for modeling in order to train people, calling to choose the rational attitude, attending to the quality of historical events, and inviting the audience to dispel myths by utilizing Quranic words like "Naba", "Ghesas" and "Ebrat" have led to the choice of realism are among some of the characteristics of the Quranic historical narratives. The story telling and Narrative Features of Quranic stories due to the revelation and the truth of these propositions and the presence of real people within the stories make the Quran vastly superior to the other sacred books and historical books as well, and also make it a parahistorical text</em><em>.</em><em>قرآن کریم سرشار از قصص و گزارشهای تاریخی مربوط به امّتهای پیشین و پیامبران آنان با هدف انتقال معارف وحیانی و هدایت انسان است. با این حال، در قرآن مستقیماً اشارهای به تاریخ و تاریخنگاری نشده است و خود این کتاب مبتنی بر تاریخنگاری نیست. پرسشهای اصلی این جستار عبارتند از: 1ـ چه ارتباطی میان قرآن و تاریخ وجود دارد؟ 2ـ هدف از استفاده از قصص و گزارشهای تاریخی چیست؟ از این رو، هدف این جستار آشکار نمودن ارتباط میان قرآن بهعنوان منبعی قدسی با تاریخ بهعنوان یکی از شاخههای علوم انسانی است. در پژوهش پیشرو، فرض بر این است که استفاده از قصص برای عبرتآموزی و الگوبرداری از اولیای خداست. بنابراین، قرآن را به متنی متفاوت از تاریخ وقایع و سرگذشت صرف ملّتها تبدیل میکند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که برجسته نمودن شخصیّتهای </em>قرآنی<em> با رویکرد الگوسازی، دعوت به نگرش خردگرایانه به این گزارشها، همچنین توجّه به کیفیّت وقایع، فراخواندن مخاطبان به حضور و شهود برای پرهیز از گرایش به افسانه با بهره جستن از واژههای «نبأ»، «قصص» و «عبرت» که موجب روی آوردن به واقعگرایی شده، از شاخصههای نقل داستانها در قرآن کریم است. ویژگیهای نقل قصص در قرآن و مؤلّفههای آنها به دلیل بُعد وحیانی و حقّانیّت این گزارهها و حضور اشخاص حقیقی در آنها، موجب تفوّق قرآن بر سایر کتب دینی و تاریخی شده است و از قرآن متنی فراتاریخی ساخته است.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_1858_de3c7353820ef6dbd5c5787d251bd5c1.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251820160116Religious Innovations from the Quran’s Viewpointبدعتهای دینی از نگاه قرآن137156185910.22054/rjqk.2016.1859FAعبّاساشرفیاستادیار دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)، تهران0000-0002-5596-5569نرجسجمال امیدیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، ساریJournal Article20150702<em>Religious innovation is a legal precedent to be added or reduced without any documentation from the Quran or tradition. God endowed people with a perfect religion leaving no way for addition or subtraction in it and said “pure religion is Only for God, and it is the only acceptable religion for Him" (Zomar / 3). However, there have been always people who consciously or unconsciously attributed some irrelevant issues to it, and such irrelevant issues led to the religious innovations. This article examines the semantics of innovation in all aspects of innovation such as the emergence of innovation and examples of innovation by using thematic interpretation and qualitative content analysis. </em><em>Indeed, innovation is comprised of three things: 1. The manipulation of religious matters including the Principles and Parameters by addition and subtraction, 2. promoting it among the people, and 3. The absence of specific or general religious reasons for the innovation. It is clear from this statement that any activity in which these three elements are present can be regarded as innovation, and it is not innovation at all in the absence of one or all of these elements.</em><em>The first step for dealing with innovations is to inform the truth of religion to the public. The second step is to avoid blind imitation. And the third step refers to extricate yourself from heretics. Establishment of a system </em><em>to promote virtue and prevent vice </em><em>will help prevent innovation from promotion and implementation in the society</em><em>.</em><em>بدعت حکمی است که به دین افزوده و یا از آن کاسته شود، بدون اینکه مستندی از کتاب یا سنّت داشته باشد. خداوند متعال دین خود را کامل و بیهیچ گونه کاستی به آدمیان هدیّه فرموده است و جایی برای افزودن یا کاستن در آن نگذاشته است و اعلام فرموده که دین خالص تنها از آنِ خداست و تنها همان را میپذیرد. با این همه، همواره کسانی بودهاند که آگاهانه یا ناآگاهانه آنچه را در دین نبوده است، به آن نسبت دادهاند و در دین بدعت گذاشتهاند. این مقاله ضمن معناشناسی بدعت به ابعاد مختلف آن مانند عوامل پیدایش بدعت، مصادیق بدعت و ... با استفاده از روش تفسیر موضوعی و تحلیل محتوای کیفی پرداخته است. حقیقت بدعت را سه مطلب تشکیل میدهد: 1ـ دستکاری در امور دینی، اعمّ از اصول و فروع با افزودن و کاستن. 2ـ گستردن آن در میان مردم. 3ـ نبود دلیل خاص یا عام بر کاری که به دین نسبت داده شده است. از این بیان روشن میشود که هر گونه نوآوری که در آن، این عناصر سهگانه وجود داشته باشد، بدعت است و در صورت نبود یک یا همگی آنها، از قلمرو بدعت خارج است. برای مواجهه با بدعتها، اوّلین گام آگاه ساختن مردم از حقیقت دین، دومین گام، جلوگیری از تقلید کورکورانه و سومین گام، برائت از بدعتگذاران است. پیریزی نظام امر به معروف و نهی از منکر نیز کمک خواهد کرد که بدعتها شناخته گردد و جلوی اجرای آن در جامعه گرفته شود.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_1859_a45dead3bbb4c4ee1db3384d1507ade0.pdfدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925251820160116Criticizing and Studying of Orientalists’ View on being “Ommi” or Illiteracy of Prophet Mohammadنقد و بررسی آرای مستشرقان دربارة امّی بودن پیامبر اکرم(ص)157180186110.22054/rjqk.2016.1861FAابراهیمابراهیمیدانشیار دانشگاه اراکاصغرطهماسبی بلداجیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکJournal Article20150419<em>The Arabic words “Ommi” refers to the illiteracy of Prophet. Ommi or Illiteracy of Prophet Mohammad, which is even mentioned in the holy Quran, is one of the most controversial issues among Islamic Scientists and Orientalists. Most Islamic thinkers considered the Prophet Mohammad as an illiterate meaning that he was not able to read and write which this is by itself one of the Quran miraculous aspects. This fact is unanimously agreed by Islamic philosophers. However, orientalists have cast many doubts on this subject till now believing that Prophet was able to read as well as write, and he has read former divine books before being chosen as a prophet. Some Orientalists gave the word Ommi a different meaning and believed that the meaning of the word does not refer to illiteracy of the Prophet but refers to the Prophet of idol worshippers or non-Jewish people. The current inquiry made an attempt not only to criticize and examine Orientalists’ views on the issue but offer the precise meaning of being Ommi or illiteracy of Prophet Mohammad by using the Quranic narrative and historical accounts. It reached the conclusion that the Prophet Mohammad was unable to read and write before being chosen as prophet, and also was not able to do so even till the end of His life leaving no doubt on His Prophecy through which the miracle of the Quran and God is proven.</em><em>امّی بودن پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup> در معنای ناتوانی در خواندن و نوشتن، یکی از مباحثی است که قرآن کریم بر آن تصریح دارد. آیات، روایات و اسناد تاریخی این مطلب را به طور حتم اثبات میکنند که پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup> تا زمان بعثت توانایی خواندن و نوشتن نداشت. این مهم مورد اتّفاق اندیشمندان اسلامی فریقین میباشد. امّا با وجود این، شبهات فراوانی در این باره از سوی برخی از مستشرقان مطرح گردیده که معتقدند پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup> قبل از بعث، خواندن و نوشتن میدانست و کتابهای آسمانی پیشین را خوانده است. برخی دیگر از مستشرقان نیز برای واژة «امّی» مفهوم مخالف ارائه دادهاند و بر این باورند که این واژه دلالت بر نخواندن و ننوشتن پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup> ندارد، بلکه به معنای پیامبر بُتپرستان یا پیامبر غیریهود است. جستار پیش رو، ضمن نقد و بررسی آرای مستشرقان در این باره، مفهوم صحیح أمّی بودن پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup> را مستند به دلایل </em>قرآنی<em>، روایی و تاریخی بیان مینماید و نتیجه اینکه پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup> تا زمان بعثت (به اتّفاق) و یا حتّی پس از آن، تا آخر عمر مبارک خود (بااختلاف) نه خواند و نه نوشت که غایت این امر، مسدود کردن راه شبههافکنی منکران رسالت ایشان بوده، همچنانکه اعجاز قرآن و آورندة آن نیز با این مطلب اثبات میشود</em><em>.</em>https://rjqk.atu.ac.ir/article_1861_e34e93b9a1dde32c4bd7437e3e522989.pdf