دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262320151222Social and Emotional Training Strategies in the Quran and Hadithراهکارهای تربیت اجتماعی و عاطفی نوجوانان در قرآن و احادیث734540210.22054/rjqk.2015.5402FAسیّد مسعودعمرانیاستادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهدحسینافسر دیردانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانمرجان ساداتعمرانیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث، قمJournal Article20161029Adolescents are constantly interacting with people around themselves and also their emotions are turbulent and changing. Therefore, for having people who are committed to their responsibilities and others’ rights, besides social training strategies, emotional training strategies should be applied to benefit from more effective and deeper training. There exist two general methods of social and emotional training. The first set refers to such required recommendations to parents and teachers to educate adolescents as to honor and respect learners, understand learners, love learners, focus their attention to their appearances, behave logically and moderately with learners, teach them etiquettes, make them ready to form a family, set a model for the learner, encourage and punishment learners. The second general method deals with the training needed to train social and emotional behavior and skills to adolescents which includes positive theoretical such as having well behavior, being polite, controlling instincts, being forgiveness, being benevolence to others, speaking well, and recognizing negative behaviors such as having doubts and being suspicious, being arrogant, disdaining and belittling others. It also includes practical training like strengthening confidence and determination, struggling with bad behaviors, being thoughtful and aware, making friends and taking responsibility.نوجوانان احساسات پُرتلاطم و متغیّر دارند. لذا برای اینکه بتوان از آنها افرادی متعهّد به انجام وظایف خود و رعایت حقوق دیگران پرورش داد، باید در کنار روشهای تربیت اجتماعی، از راهکارهای تربیت عاطفی نیز استفاده نمود تا آموزشها عمیقتر و اثرپذیرتر گردد. در قرآن و احادیث، دو شیوة کلّی تربیت اجتماعی و عاطفی تربیتی مشاهده میشود: الف) توصیههای لازم به والدین و مربّیان برای تربیت نوجوانان؛ مانند: تکریم و احترام متربّی، مدارا کردن با متربّی، محبّت کردن به متربّی، توجّه دادن متربّی به سَر و وضع ظاهر، اعتدال و میانهروی با متربّی، آموزش آداب معاشرت به متربّی، آمادگی متربّی برای تشکیل خانواده، ارائة الگو به متربّی، تشویق و تنیبه متربّی. ب) آموزشهای مورد نیاز جوانان برای تربیت اجتماعی و عاطفی که شامل آموزشهای نظری مانند شناخت رفتارها و مهارتهای مثبت، از جمله خوشاخلاقی، رعایت ادب، تعدیل غرائز، عفو و گذشت، خیرخواهی برای دیگران، نیکو سخن گفتن و نیز شناخت رفتارها و مهارتهای منفی، از قبیل بدگمانی و سوءظن، خودخواهی، تحقیر، کوچک شمردن دیگران و... و شامل آموزشهای عملی از جمله اعتماد به نَفْس و تقویت اراده، مبارزه با عادات ناپسند، تفکّر و آگاهی، دوستیابی و مسئولیّتپذیری است.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262320151222The Attitude of the Holy Quran towards Restraint in Family Behaviorsنگرة قرآن کریم به «خویشتنداری» در رفتارهای خانوادگی3557540310.22054/rjqk.2015.5403FAمرضیّهمحصّصاستادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران00000002-2332-410Journal Article20161029<em>Quran has trained the man with normative approach, and it emphasized the need to correct and redefine the behavior. In this regard, some of the structures are fundamental. Since the issues concentrating on the family as an institution, which is effective in the promotion and development of society, were brought into focus; as a result, the analysis of the theory of efficiency of the Quran in this area seems essential. The main question of this study is that according to the teachings of the Quran, “In which family behaviors have human beings been called to exercise restraint?” In this research, the library method of data collection and the descriptive-analytical method were used to observe the content as well as verses related to the family-oriented theme of “restraint”. This paper presented the concept of restraint in psychology and the Quranic concepts to establish the position of restraint in the form of family behaviors, and finally it presents the results of the adopting restraint procedures in family relationships. Through investigation and analysis of the Quranic statements, it was revealed that “restraint” plays a fundamental role in the whole religious, legal and private practices. Thus, it can be noted that because of adopting a restraint procedure, good companionship and strong family basis will be achieved</em><em>.</em><em>قرآن کریم</em> با رویکردی هنجارگرا به تربیت انسانها پرداخته است و بر ضرورت اصلاح و تجدید نظر در رفتارها تأکید ورزیده است. در این راستا، برخی سازهها از جایگاه بنیادینی برخوردارند. از آنجا که امروزه موضوعات با محوریّت خانواده به عنوان نهادی اثربخش در ارتقاء و بالندگی جامعه، کانون توجّه قرار گرفته است، واکاوی نظریّة کارآمد قرآن در این حوزه ضروری به نظر میرسد. پرسش اصلی این پژوهش آن است کهمطابق آموزههای قرآنی، افراد در کدام یک از رفتارهای خانوادگی به خویشتنداری فراخوانده شدهاند؟ در این طرح، با گردآوری اطّلاعات به روش کتابخانهای، به روش توصیفی و تحلیل محتوا، آیات مربوط به خانواده با محوریّت موضوع «خویشتنداری» رصد شده است. این نوشتار ضمن ارائه مفهوم خویشتنداری در روانشناسی و مفاهیم قرآنی، به تبیین جایگاه خویشتنداری در قالب رفتارهای خانوادگی میپردازد و در نهایت، به ثمرات اتّخاذ رویة خویشتندارانه در مناسبات خانوادگی اشاره مینماید. از رهگذر بررسی گزارههای قرآنی چنین به نظر می آید که «خویشتنداری» در طیف رفتارهای دینی، حقوقی و حریم خصوصی از جایگاه بنیادینی برخوردار میباشد. لذا میتوان اذعان داشت که به موجب اتّخاذ رویة خویشتندارانه، حُسن معاشرت و تحکیم خانواده محقّق خواهد شد.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262320151222The Quranic Methods to Institutionalize Morality in the Communityروشهای قرآن در نهادینهسازی اخلاق در جامعه5983540510.22054/rjqk.2015.5405FAعنایتاللهشریفیدانشیار دانشگاه علاّمه طباطبائی، تهران0000-0002-9096-7674سیّدحسینجعفرینسبدانشجوی دکترای مدرّسی معارف اسلامی دانشگاه علاّمه طباطبائی، تهرانJournal Article20161029The present research which was entitled “The Quranic Methods to Institutionalize Morality in the Community” has been carried out using the library, descriptive, and analytic methods. One of the faith-development necessities in humankinds is identification of the type of the relationship they make with the Almighty God that starts from belief in the genesis and the resurrection, evolves into self-improvement, and ends in love and hatred absolutely for the Almighty God. Monotheistic morality encompasses purification steps, and divine proximity is the chief objective of morality aimed at paving the way for human development and obviating obstacles thereof. The Quranic method in human development is reaching at the monotheism respecting belief and deed in order to arrive at divine servitude. The Holy Quran focuses on encouragement before punishment, the two of which being complementary and contributing to one’s perfection and elimination of negligence. In the Holy Quran, patterns are introduced to make arrangements for human salvation, and Islam is characterized by presentation of immaculate patterns. The holy prophets are represented by the Quranic verses as the unblemished exemplars, whose significant attributes are put forward as first-rate patterns. The Holy Quran introduces the Holy Prophet Mohammad and the Holy Prophet Abraham as great patterns, and the stories of some prophets and religious leaders are mentioned there for further instruction.این پژوهش پیرامون «روشهای <em>قرآن</em> در نهادینهسازی اخلاق در جامعه» با روش کتابخانهای، توصیفی و تحلیلی انجام شده است. از ضروریّات ایمان پروری انسان، شناخت نوع ارتباط با خداست که با اعتقاد به مبدأ و معاد شروع و با خودسازی، مراحل آن طیّ و با حبّ و بغض فیالله به تکامل میرسد. اخلاق توحیدی، مراحل تزکیه را در بر دارد و هدف اصلی اخلاق نیز قرب الهی است تا زمینههای رشد انسان، فراهم و موانع از سر راه برطرف گردد. روش <em>قرآن</em> در تربیت انسان، رسیدن به توحید در زمینة اعتقاد و عمل است تا به عبودیّت برسد. روش <em>قرآن</em> بر تشویق قبل از تنبیه تکیه دارد، هرچند هر دو مکمّل یکدیگرند و علاوه بر غفلتزدایی، به کمال نَفْس کمک میکند. معرّفی اُسوهها در <em>قرآن</em> برای نجات انسان از گمراهی است و الگوی کامل از جمله ویژگیهای اسلام است. آیات <em>قرآن</em>، پیامبران را با دیدة الگو و اُسوه مینگرند و به عنوان سرمشق در صفات برجستة خود معرّفی میکند. در <em>قرآن</em>، برترین الگوی حسنه، پیامبر<sup>(ص)</sup> و آنگاه ابراهیم<sup>(ع)</sup> به عنوان الگو معرّفی شده است و داستان برخی از پیامبران و پیشوایان برای پندآموزی نیز آورده شده است.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262320151222The Interconnection of Divine’s Names with Meanings of Verses in Imran Surahپیوند اسماء الهی با مضامین آیات در سورۀ آلعمران85112540710.22054/rjqk.2015.5407FAابراهیمابراهیمیدانشیار دانشگاه اراکسیّد ابراهیممرتضویدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکJournal Article20161029<em>The Interconnection of Divine’s Appellations with Meanings of Verses in Imran Surah is the issue under discussion in this research. Most of the divine names signify the Supreme Being. Some of the names have more than one meaning, but not all of the meanings can be conveyed in all the verses. The relationship between the divine names’ meaning(s) with the content of the verses is undeniable. This relationship has appeared in a number of ways including relationship of the name with the content of the verse containing that name, with the previous or the subsequent verses, with the content of some successive verses, and with the content of the whole surah. In the Descendants of Imrān surah, the divine names are related with the content of their verses in the beginning, the middle, or the ending part of the verses, or with the overall content of the verses. The same pattern occurs to the previous or the subsequent verses. What matters in the relationship of the names with the overall content of the surah is the relationship between the names and the most important theme discussed in the surah. In the Descendants of Imrān surah, such relationship distinctly occurs between the names: the Live, the Eternal, the Invincible, and the Wise from one side, and the issues: negation of divinity from Jesus (pbuH), and its exclusiveness to Allah from the other</em><em>.</em>بحث اسماء و صفات الهی از دیرباز تاکنون مورد توجّه متکلّمان و مفسّران بوده است. در <em>قرآن</em>، این اسماء بسیار فراوان دیده میشود و بسیاری از آیات آن، به یک یا دو اسم خداوند ختم شدهاند. این مقاله درصدد است تا با روش کتابخانهای و با نگرشی توصیفیـ تحلیلی و با تکیه بر منابع تفسیری فریقین، ارتباط میان اسماء مذکور در پایان آیات را، با محتوای آیات در سورة آلعمران مورد ارزیابی قرار دهد. از این رو، اسماء مزبور با استناد به کتاب «رسائل توحیدی علاّمه طباطبائی» پیکربندی شده است و با تقسیمبندی آنها به دو دستة اصلی و فرعی، آیات مربوط به هر یک، ذیل آن ذکر و بررسی شده است. رهیافت اساسی این پژوهش آن است که با توجّه به اتّفاق اساطین علوم <em>قرآن</em>، مبنی بر توقیفی بودن چینش کلمات در قالب آیات، ارتباط وثیقی میان این اسماء با محتوای آیات وجود دارد و انحاء ارتباطی میان آنها به چند صورت نمود یافته است که عبارتند از: ارتباط با آیة خود، پیوند با دو آیۀ قبل و بعد، و ارتباط با محتوای کلّی چند آیه و یا معنای کلیدی سوره. در پیوند اسماء با آیۀ خود و با دو آیۀ قبل و بعد، سه وجه ارتباطی پیوند با صدر، میانه و ذیل آیات برقرار است و در 2 مورد اخیر، یعنی پیوند با محتوای کلّی چند آیه، یا معنای کلیدی سوره، مهمترین مسئلة دینی، یعنی نفی الوهیّت از غیر خداوند در سورة آلعمران مطرح شده است و پیوند این مسئله با اسماءِ فردِ مذکور در پایان آیات، در اسم علیم منحصر میشود.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262320151222Quranic Allusions in the First Sermon of Nahjolbalagheتلمیحات قرآنی در خطبة اوّل نهجالبلاغه113137540810.22054/rjqk.2015.5408FAسیّدمحسنطباطبائیاستادیار دانشگاه آزاد کیشJournal Article20161029<em>Allusions refer to the application of verses, hadith, stories, or well-known expressions in speaking or writing and will lead to eloquent speeches as well as emphasis on and promotion of the resource used. The Quran and also Nahjolbalaghe as the source of Islamic teachings have always been emphasized. This article dealt with the Quranic allusions of Imam Ali (PBUH) in the first sermon of Nahjolbalaghe, and indicated that how God was present in the entire lives and statements of such Imams, and the use of divine revelations can be found in each part of their lives.</em>تلمیح استفاده از آیه، حدیث، داستان یا مَثَل معروفی در کلام است و موجب زیبایی کلام و تأکید و ترویج منبع مورد استفاده میگردد. عالمان فنّ بلاغت، تلمیح را در مجموعة صنایع معنوی بدیع قرار دادهاند و برخی آن را مترادف و بعضی قِسمی از تضمین میدانند. جایگاه <em>قرآن کریم</em> و پس از آن، <em>نهجالبلاغه</em> به عنوان دو منبع غنی معارف اسلامی همواره مورد نیاز انسانها بوده است و خواهد بود. این مقاله با پرداختن به تلمیحات قرآنی، بخشی از کلام امیرالمؤمنین، یعنی اشاراتی که حضرت در خطبة اوّل <em>نهجالبلاغه</em> نسبت به آیات نورانی <em>قرآن</em> داشتهاند، نشان میدهد که چگونه تجلّی نور خدا در وجود معصومین<sup>(ع)</sup> سراسر زندگانی و سخنانشان را تحت تأثیر قرار داده است و در هر بخش از آن میتوان بهره و استفادهای از وحی الهی را به دست آورد. رئوس تلمیحات این خطبه در چند بخش مهم قابل دستهبندی است: تلمیح به آیات توحیدی و صفات پروردگار، تلمیح به آیات متضمّن آفرینش و عجایب آن، تلمیح به آیات مرتبط با فرشتگان، تلمیح به آفرینش آدم، تلمیح به سجدة ملائکه و هبوط، تلمیح به نبوّت عامه، ضرورت و اهداف، تلمیح به نبوّت خاصّه، <em>قرآن</em> و امامت.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-925262320151222Determination of the date of Motaffefin Surah: Case Study of being Meccan or Medinian of Motaffefin Surah and its Role in Interpretation of the Quran)تاریخگذاری سورة مطفّفین (موردپژوهی مکّی یا مدنی بودن سورة مطفّفین و نقش آن در تفسیر)139166541010.22054/rjqk.2015.5410FAابراهیماقبالدانشیار دانشگاه تهرانعمادصادقیدانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قمابوذرخیراندیشدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمJournal Article20161029<em>Motaffefin is the Quranic surah that scientists and commentators have different ideas about the time of the revelation and about being Meccan or Medinian. In this case, the difference caused by the contents of chapters and descending order of traditions. More reports indicate descending order of the surah as Mecca. The famous commentators regard it as Meccan; however, some narrations of Revelation indicate the surah as being Medinian which is open to debate. To take features and traits of the surah in terms of being Meccan and Medinian,being Meccan of the surah deems more possible. However, in this study by collecting various narratives and sayings and then analyzing and criticizing them, more evidence was collected in favor of regarding the surah as Meccan. In addition, the researchers endeavored to find the exact date of its revelation. According to the evidence and arguments in the present discussion, it has been concluded that this chapter came into existence in the final year of mission before the migration of the Prophet, as the last surah after Ankabut surah. The study also makes the benefits of considering this surah as Meccan clear in which it makes the readers familiar with the audience of the surah; either unbelievers and idolaters of Mecca or Medina’s Muslims. This in turn will be really effective in our understanding of the verses and distinguishing between the friend and foe</em><em>.</em>سورة مطفّفین از جملة سورههایی است که عالمان علوم <em>قرآن</em> و مفسّران دربارة زمان نزول و مکّی یا مدنی بودن آن اختلاف کردهاند. اختلافات در این باب، از مطالب سوره و روایات ترتیب نزول تأثیر پذیرفته است. از این رو، بیشتر روایات ترتیب نزول به نزول سوره در مکّه دلالت دارند. در این میان، قول مشهور مفسّران، مکّی بودن را نشان میدهد، چنانکه برخی روایات سبب نزول، بر مدنی بودن تأکید میکنند که این روایات قابل نقد و خدشه هستند. از سوی دیگر، ضوابط و خصائص سورههای مکّی و مدنی نیز بیشتر مکّی بودن سوره را نشان میدهند. به هر حال، در مقالة حاضر با جمع گردآوری روایات و اقوال گوناگون و آنگاه تحلیل و نقد آنها مکّی بودن سورة مطفّفین را تشدید کرده و به تاریخگذاری صحیح آن پرداخته شده است و از این رو، با توجّه به قراین و ادلّة متقنی که در بحث حاضر بدان پرداختهایم، این سوره در سال آخر بعثت، قبل از هجرت پیامبر<sup>(ص)</sup> به عنوان آخرین سوره در مکّه پس از سورة عنکبوت نازل گردیده است و فایده مکّی دانستن سوره، ما را با مخاطبان آن آشنا میکند که کفّار و مشرکان مکّه هستند یا مسلمانان مدینه که در فهم ما از آیات و شناخت دوست و دشمن بسیار مؤثّر خواهد بود.