دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92522420110522Etiquettes of Speech in the Holy Quran and Traditionsآداب سخن در قرآن و روایات126554910.22054/rjqk.2011.5549FAزریپیشگرهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20101203Of great interest to the scholars of ethics and literature has been the concept of speech etiquettes. Speech is one of the voluntary acts of the human beings manifested as a result of his personal motives. The purpose of dealing with speech etiquettes is to provide rules for the proper form of contemplation and subsequently rules for elegant speech. There is an interrelated relationship between the two; as one with elegant thoughts puts his thoughts into elegant words. The present study deals with the significance of speech and the manner of articulation in the view of the holy Quran, the relationship between speech and one's inner character, as well as the major rules and etiquettes of speech from the perspective of the Quran and traditions.آداب سخن گفتن یکی از مباحثی است که همواره مورد توجه علمای اخلاق و ادب بوده است. سخن گفتن، از اعمال اختیاری انسانی است که انگیره فرد موجب ظهور آن می شود. هدف از بیان آداب سخن گفتن در واقع، شیوه درست اندیشیدن و به دنبال آن، زیبا سخن گفتن است که بین این دو تاثیری متقابل وجود دارد؛ بدین معنا که انسانی که زیبا می اندیشد، زیبا بیان می کند. در این نوشتار، به اهمیت بیان در قرآن، ارتباط سخن با شخصیت درونی انسان و نیز مهمترین آداب سخن در قرآن و روایات پرداخته شده است.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92522420110522Economic Ethics in the View of the Holy Quranاخلاق اقتصادی از منظر قرآن کریم2758555010.22054/rjqk.2011.5550FAعنایتشریفیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20110102This study aims to examine the economic ethics from the perspective of the Holy Quran in terms of production, distribution, and consumption. Our findings indicate that the moral principles of production are categories such as belief in the divine will, belief in the divine sustenance, and human labor. In the realm of distribution, the holy Quran insists on some principles such as fairly exchanges, avoid doing forbidden things like gavel, lying, hoarding, and observing justice 10 all acts. Finally, the. principles of economic ethics in the field of, . consumption can be categorized into three groups: A) excessiveness, like profusion, avidity, 'and preoccµpying with temporal things, B) prodigality, like jealousy, and C) mediocre affairs like abstinence, D) generosity, continence; and ·donating to the charity<br /><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 123%;">E</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 130%;">t</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 78%;">h</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 106%;">i</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 66%;">c</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 75%;">s</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 65%;">,</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 73%;">e</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 69%;">co</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 91%;">n</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 71%;">o</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 92%;">my</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 65%;">,</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 117%;">Q</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 107%;">itr</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 58%;">a</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 78%;">n,</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 94%;">pro</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 111%;">d</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 42%;">11</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 66%;">c</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 94%;">ti</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 65%;">o</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 98%;">n</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 65%;">,</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 92%;">di</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 75%;">s</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 93%;">tri</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 78%;">b</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 117%;">s</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 118%;">t</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 71%;">io</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 98%;">»</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 65%;">,</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 69%;">ro</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 98%;">n</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 92%;">s</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 45%;">11</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt; mso-font-width: 88%;">mp</span></em><em><span style="font-size: 14.0pt;">tio11</span></em>در این مقاله سعی شده است که اخلاق اقتصادی قران کریم در سه محور تولید، توزیع و مصرف مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اصول اخلاقی قران کریم در تولید عبارتند از ایمان به قدر الهی، اعتقاد به رزاقیت الهی و کار و تلاش. اصول اخلاقی قران کریم در توزیع، عبارت است از پرهیز از کم فروشی، ریا خواری، درونی، احتکار و رعایت عدل و انصاف است. این مقاله همچنین، اصول اخلاقی قران کریم در مصرف، بر سه محور افراطی، تفریطی و اعتدالی دور می زند که در مصرف افراطی، اسراف و تبذیر، طمع، حرص و حب دنیا و در مصرف تفریطی بخل و در مصرف اعتدالی زهد، سخاوت، قناعت و انفاق را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92522420110522The Philosophy of Evil from the Perspective of Imam Aliفلسفه شر از منظر امام علی (ع)5974555110.22054/rjqk.2011.5551FAرضامهدوی آذربنیهیئت علمی دانشگاه مازندرانمریمعلیزادهدانشجوی دانشگاه آزاد ساریJournal Article20101203The problem of evil and the mystery of its existence were and are still a continuous issue in philosophical discussions. All religions of the world and philosophical schools of thought have been involved with this problem and many different responses have emerged and proposed depending on their world view. Muslim philosophers have paid a significant and more serious attention to the issue. ln addition, in the light of Quran and Sunnah various explanations and reasonable interpretations have been given. This study is aimed at dealing with the problem of evil. Furthermore, It attempts to give a rational understanding and solution to the problem of evil on the basis of Imam Ali's teachings and narrations.مسئله شر و راز افرینش آن از گذشته دور، ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. این مسئله در تمام ادیان و مکاتب فلسفی به طریقی مطرح شده است و هر یک بر اساس جهان بینی خاص خود درصدد پاسخ بر امده اند. این مسئله، پس از ورود به عالم اسلام به شکل جدی تری به آن پرداخته شده است و فلاسفه اسلامی در سایه معارف قرانی و آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، بهترین تفسیر را برای معضل دیرینه بشر ارائه داده اند. پژوهش حاضر در نظر دارد، پس از تبیین معنا و مفهوم شر، فلسفه و اسرار خلقت شرور از سخنان پر بار امام علی (ع) استخراج و روایات متناسب با آن بیان شود.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92522420110522The Role of Values in the Political Policymakingنقش ارزش ها در خط مشی گذاری سیاسی7594555210.22054/rjqk.2011.5552FAحسیناحمدی سپیدانهیئت علمی دانشگاه آزاد اراکJournal Article20101203Value is an essential and inseparable part in any decision and policymaking. Likewise, it plays a very significant part in the process of policymaking and the way people adopt policy. Th.is study has attempted to examine the role of Islamic values, chiefly trust and piety, in the political policymaking through the use of contents analysis method. Further, it has focused on the effects and advantages of trust and piety in the political policymaking.ارزش، جزء لاینفک هر تصمیم و خط مشی گذاری است و نقش آن در فرایند خط مشی گذاری و شناخت آثار آن در چگونگی اخذ خط مشی حائز اهمیت فراوانی است. در این مقاله سعی بر این بوده است تا با استفاده از روش تحلیل محتوا، نقش ارزش های اسلامی به ویژه، توکل و تقوا و آثار و فواید توکل و تقوای سیاسی را در خط مشی گذاری سیاسی پرداخته شود.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92522420110522"Political History of Islam: Biography of the Prophet": A Book Review of Hossein Jafariبررسی و نقد کتاب تاریخ سیاسی اسلام رسول جعفریان95134555310.22054/rjqk.2011.5553FAحسام الدینخلعتبریهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-7723-4775محمدادیبی مهرهیئت علمی دانشگاه تهرانمحمد حسینخوانین زادههیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییمهر علیلطفیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20100903This srudy is an attempt to briefly review, though with acuity,the book titled: "political History of Islam" (Biogmphy of the Prophet). The major goal is to incite the writer to pay adequate attention to h.is invaluable works and thus revise them in terms of content, literary, and formal errors. Thereby, this study can contribute to the process of reviewing and criticizing aimed at development and reform in science and knowledge. The present study focuses on t;he following issues: Content analysis, including contradictions in narrarion of historical facts, undue negligence in elaborating some essential or controversial issues in the history of Islam, etc; methodological analysis, including reliability of Sunni traditions and narratives on significant events of the Islamic history, etc; literary as well as morphological _an'!lysis; editing analysis which comprises the most urgent necessity in this book resulting from the high frequency of errors of this type which may in certain parts of the book necessitate the overall revision or rewriting. in all, while this study enumerate some editing rules, it provides the readers with the probtematic areas which need to be taken info consideration. While absolute accuracy is not climed,the intention is to provide the statements cliset to the true value, hopefully.این جستار بر آن است تا نگرشی همراه با تامل در کتاب تاریخ سیاسی اسلام (سیره رسول خدا) داشته باشد، هدف عمده آن است که نویسنده محترم توجه ای مضاعف به کتاب های گران سنگ خود بنماید تا در این رهگذر، ساحت آنها را از اشتباهات محتوایی، ادبی و ویرایشی پاک نماید، نیز سنت نقد و بررسی جهت اصلاح و تولید دانش رواج بیشتری یابد. در این نوشتار بررسی محتوایی که حاوی وجود تناقض در نقل مباحث تاریخی، کوتاهی در طرح برخی مباحث ضروری و بحث برانگیز تاریخ اسلام و ... ؛ بررسی روشی که موارد اعتماد به احادیث منقول این جستار بر آن است تا نگرشی همراه با تامل در کتاب تاریخ سیاسی اسلام (سیره رسول خدا) داشته باشد، هدف عمده آن است که نویسنده محترم توجه ای مضاعف به کتاب های گران سنگ خود بنماید تا در این رهگذر، ساحت آنها را از اشتباهات محتوایی، ادبی و ویرایشی پاک نماید، نیز سنت نقد و بررسی جهت اصلاح و تولید دانش رواج بیشتری یابد. در این نوشتار بررسی محتوایی که حاوی وجود تناقض در نقل مباحث تاریخی، کوتاهی در طرح برخی مباحث ضروری و بحث برانگیز تاریخ اسلام و ... ؛ بررسی روشی که موارد اعتماد به احادیث منقولدانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92522420110522Saghifeh Banny Saedeh's Coup in the Historyکودتای سقیفه در تاریخ ؟!135158555410.22054/rjqk.2011.5554FAعبداللهغلامیهیئت علمی دانشگاه شیرازJournal Article20110102"Saghifeh Banny Saedeh"; the event which happened in 11 A.H. has caused deep changes in the trend and direction of social culture of Muslims. The history of this event has been studied by various researchers from different perspectives. Some of these studies consider this event as an unexpected event and without prior planning. On the other hand, others have claimed that it was designed by a group of Ansar in which a group of Mohajerin had participated in without planning and finalized it to their advantage. The purpose of this study is to present the historical resources, mainly the Sonnits' resources, and prove that "Saghifeh Banny Saedeh" event happened based on a careful and well• designed planning.رخداد سقیفه بنی ساعده، واقعه سال 11 هجری در تاریخ و فرهنگ اسلام ضمن اثرپذیری از واقعیات جامعه اسلامی آن روز توانسته باعث تحولاتی ژرف در ادامه روند و مسیر تمدن و فرهنگ اجتماعی مسلمانان شود. این پدیده تاریخی از منظرهای متنوعی مورد کندوکاو پژوهشگران قرار گرفته است، گروهی آن را واقعه ای غیر مترقبه و بدون پیش زمینه خاص دانسته و دسته دیگر، ضمن پر اهمیت خواندن این پدیده تاریخی اسلام، مدعی اند که کودتای سقیفه با مقدمه چینی جمعی از انصار مدینه طراحی شد که تنی چند از مهاجرین بدون برنامه ریزی قبلی در ان اجتماع حضور یافته و روند واقعه را به نفع خود خاتمه دادند. در این نوشتار برانیم تا با ارائه مستندات تاریخی که اغلب از منابع اهل سنت ارائه خواهد شد این فرضیه را اثبات نمائیم که واقعه سقیفه با یک برنامه ریزی دقیق که از مدتها قبل طراحی شده به اجراء در آمده است.دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآن و فرهنگ اسلامیپژوهشنامه معارف قرآنی2008-92522420110522The Position of Kufa in the Milestones of Historyجایگاه کوفه در نقاط عطف تاریخ159176555510.22054/rjqk.2011.5555FAمحمد هادیهمایونهیئت علمی دانشگاه امام صادق تهرانمحمودمطهری نیادانشجوی دانشگاه قمJournal Article20101203It is reputed that kufa, whose history will be dealt with briefly, was established in the second decade AH. However, there arc substantial narratives that reveal that Kufa and some special parts of it which are against our eyes today like Kufa and Sahle mosque have a history as old as the human history and since the time of prophet Adam (peace be upon him) a particular attention has been given to these areas. With the establishment of Islamic Kufa, this attention has experienced a mutation and the peak of these changes will appear at the end time when it is chosen as the capital of the Imam Mahdi· s government. This study is defined as a sort of monograph in the field of historical geography studies which are considered as the sub-branches of Islamic history and civilization discipline. This study is an attempt to put a different perspective on the history of this city by utilizing an interdisciplinary approach and using many different narrations. According to the narratives and hadiths utilized in this study and from the perspective of Islam, it can be claimed that Kufa is one of the Islamic cities which requires numerous studies. Through doing more serious studies and researches like this about Mahdavi and Shiite approach of the policymaking, these studies can complement some parts of the Shiite studies and researches.بنا بر مشهور کوفه در دهه دوم پس از هجرت تأسیس شد که در لا به لای نوشتار به اجمال به بیان تاریخ آن خواهیم پرداخت، ولی روایات متعدد و قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد کوفه و مناطق خاصی از آنکه امروز به طور مشخص به عنوان مسجد کوفه و مسجد سهله در برابر دیدگان ما قرار دارد، از سابقه ای به قدمت عمر بشریت برخوردار است و از زمان حضرت آدم(علی نبینا و آله و علیه السلام) به این مناطق توجه خاصی مبذول داشته می شده است. این توجه، با تاسیس کوفه اسلامی دچار جهش شد و اوج این ماجرا در آخرالزمان و انتخاب این منطقه برای پایتختی حکومت حضرت مهدی علیه السلام متجلی خواهد شد. پژوهش حاضر در زمره تک نگاری در حوره مطالعات جغرافیای تاریخی که از زیر شاخه های رشته تاریخ و تمدن اسلامی است، تعریف می شود. در این نوشتار، با رویکردی میان رشته های و با استفاده ار احادیث و روایات، سعی شده نگاهی متفاوت به تاریخ این شهر اسلامی نمود. بنا بر روایاتی که در طول نوشتار خواهیم دید، کوفه یکی از شهرهایی است که می توان ادعا کرد مطالعه درباره آن از نظر اسلام موضوعیت دارد. با جدی تر شدن تحقیقات و مطالعات این چنینی در سیاستگزاری های کلان با رویکرد تمدنی شیعی و مهدوی، این دست مطالعات می تواند تکمیل کننده بخشی از مطالعات و پژوهش های شیعه شناسی قرار گیرد.