طاهره حسن زاده خیاط
چکیده
مسألۀ ارث زن از شوهر از مباحثی است که فقها و مفسران شیعه و دیگر مذاهب به طور ویژه به آن پرداختهاند. قرآن کریم نیز در آیۀ 12 سوره نساء، جزئیات احکام آن را بیان کردهاست. از سوی دیگر در روایات متعددی شرایط تحقق ارث زوجه، از قبیل وجود رابطه زوجیت، استمرار زوجیت تا هنگام فوت مورث، دائمی بودن زوجیت، ممنوع نبودن زوجه از ارث و مسائلی همچون ...
بیشتر
مسألۀ ارث زن از شوهر از مباحثی است که فقها و مفسران شیعه و دیگر مذاهب به طور ویژه به آن پرداختهاند. قرآن کریم نیز در آیۀ 12 سوره نساء، جزئیات احکام آن را بیان کردهاست. از سوی دیگر در روایات متعددی شرایط تحقق ارث زوجه، از قبیل وجود رابطه زوجیت، استمرار زوجیت تا هنگام فوت مورث، دائمی بودن زوجیت، ممنوع نبودن زوجه از ارث و مسائلی همچون میزان و چگونگی سهمالارث زوجه در اموال منقول و غیر منقول و مانند اینها مطرح شدهاست. این روایات افزون بر مخالفت با ظاهر آیات، دارای اختلاف و تعارض بوده و به سبب همین اختلاف روایات، اقوال و آراء متفاوتی از سوی فقها ارائه شدهاست. مشهور فقها با استناد به دستهای از این روایات، آیات را تخصیص زده و دیدگاههایی مخالف با ظاهر آیات ارائه کردهاند. در مقابل صاحب الفرقان در برخی از شرایطِ تحقق ارث زوجه، دیدگاهی خلاف مشهور فقها دارد و بر آن است که به دلیل تعارض این روایات نمیتوان آیات قرآن را با آنها تخصیص زد. این پژوهش با هدف دستیابی به رأی صحیح، در نظر دارد نظرات صاحب الفرقان را با آراء مشهور فقها مقایسه کند، و ادله هرکدام از آنها را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد.