1استادیار معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2کارشناسارشد تفسیر قرآن کریم، دانشگاه علوم قرآنی قم، قم، ایران
چکیده
وعدهالهی، موضوعی پر بسامد در قرآن مجید و سنت معصومان(ع) است. در گونهشناسی وعدهها، میتوان آنها را به وعدههای مربوط به پیامبران(ع)، عموم مؤمنان و خواص آنها تقسیم کرد. با توجه به رابطهعلّی میان بینشها و کنشها، اطلاع از ویژگی وعدهها به عنوان مجموعهای از بینشها در تقویت دینداری مؤثر است. علاوه بر ویژگی و نتایج خاص وعدهها در حوزههای معرفتشناسی، هستیشناسی، انسان شناسی و روش شناختی، یک ساختار منسجم و هدف واحد، در دستاوردها دنبال میکند. برای رسیدن به این امر، ابتدا مطلق آیاتی که وعدهالهی را بیان کردهاند، استخراج و طبقهبندی شده، سپس با مراجعه به تفاسیر به تحلیل هر طبقه پرداخته شده است. دستاورد گونههایسهگانه، درحوزۀ معرفتشناختی عبارتند از: اخباری و مطلق بودن، معرفت یقینی، دارای معیار سنجش صدق، شیوههای بیانی متفاوت است. در حوزه هستیشناختی، وعدهها دارای وجود بالفعل و تشکیکی است. در حوزه انسانشناختی به لحاظ ابعاد بینشی و کنشی انسان، به : جاودانه، سیاسی ، اجتماعی؛ و از نظر کنشی، وعدۀ علم آموزی، تربیت صالحان و همزیستیمسالمتآمیز اجتماعی است. در حوزه روششناختی، دارای رویکرد فقهی، تفسیری، کلامی و تربیتی است. دستاوردهای فوق، تجهیزاتی برای هدایت و تربیت انسان است.
Los atributos de las promesas divinas en el Corán y las narraciones.
نویسندگان [English]
mohammad kavveh1؛ Fatima Mohammad Hassani2
2housewife
چکیده [English]
La promesa es un tema frecuente en el Sagrado Corán y en la tradición de los infalibles (AS). En la tipología de promesas, se pueden dividir en promesas relacionadas con los profetas, los creyentes públicos y sus propiedades. Teniendo en cuenta la relación entre ideas y acciones, conocer la promesa de las características como un conjunto de ideas es eficaz para promover la religiosidad. Además de las características y resultados específicos de las promesas en las áreas de epistemología, ontología, antropología y metodología, una estructura coherente y un solo objetivo persigue los logros. Para lograr esto, los versos absolutos absolutos de la promesa han sido extraídos y clasificados, luego, al referirnos a las interpretaciones, hemos analizado cada clase. Los logros de los diversos tipos de epistemología son: conocimiento y absolutaidad, certeza del conocimiento, métricas verdad-verdad y modos expresivos. En el dominio ontológico, las promesas tienen una existencia real y artística. En el campo de las humanidades, en términos de las dimensiones de la percepción y la acción humanas, es: inmortal, política y social, y desde el punto de vista de la acción, la promesa de la enseñanza del conocimiento, el cultivo de los justos y el semanticismo social. En el campo de la metodología, tiene un enfoque jurisprudencial, interpretativo, verbal y educativo. Los logros anteriores son los equipos de orientación y entrenamiento humano.
کلیدواژهها [English]
Promesa divina, epistemología, ontología, antropología y metodología
مراجع
منابع و مآخذ
قرآن کریم.
ابنسیده، علیبن اسماعیل. (بیتا). المحکم و المحیط الأعظم. تحقیق و تصحیح عبدالحمید هنداوی. چ 1: بیروت: دار الکتب العلمیة.
طبرسی، فضلبن حسن. (1372). مجمعالبیان فی تفسیر القرآن. تصحیح فضلالله یزدی طباطبائی و هاشم رسولی. چ3. تهران: نشر ناصر خسرو.
عروسی الحویزی، عبدعلیبن جمعه. (1382). تفسیر نور الثقلین. تصحیح هاشم رسولی محلاتی. چ2. قم: دار التفسیر.
فیاضی، غلامرضا. (1387). در آمدی بر معرفتشناسی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
فخر رازی، محمدبن عمر. (1420ق.). التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب). چ3. بیروت: نشر دار إحیاء التراث العربی.
فیضالاسلام، سید علینقی. (1351). ترجمه و شرح نهجالبلاغه. تهران: صحافی فیض.
قضاعی، محمدبن سلامة. (1361). شرح فارسی شهاب الأخبار (کلمات قصار پیامبر خاتم). تحقیق جلالالدّین حسینی أرموی (محدث). تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.