نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار کلام اسلامی، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران

چکیده

جستار پیش رو با اتخاذ روش تحقیق تلفیقی نقلی- استدلالی و نیز دادهپردازیهای توصیفی-تحلیلی و گردآوری کتابخانهای- نرم افزاری مطالب به نگارش در آمده؛ نگارنده ضمن اشاره به لایههای هستیشناسی و معرفتشناسی قرآن؛ به تفصیل لایههای معرفتی قرآن را تبیین؛ و افزون بر فرق گذاری میان فهم قرآن و بهرهمندی از هدایتهای قرآن؛ به گروههای خاص مخاطب لایههای معرفتی قرآن و نیز مراتب شناخت و میزان بهرهمندی ایشان از حقایق قرآنی و هدایتهای آن پرداخته؛ و روشهای نیل به آن معارف را بیان نموده است.این مهم از طریق دستهبندی آیات و بررسی معانی ظاهری، تفسیری و تأویلی آنها انجام گرفته است. در ادامه در وهله اول بر اساس روایات، لایههای معرفتی قرآنی در چهار سطح اصلی ( ظاهر، باطن، حد و مطلع ) دستهبندی نموده و در مرحله بعد با فرقگذاری میان عمومیت مخاطبان قرآن (اعم از هدایت شدگان، گمراهان، مغضوبان و مستضعفان) و هدایت شدگان قرآنی(مسلمانان، مؤمنان، متقیان و مطهران)؛ ویژگیهای هر یک از آنان بر اساس آیات و روایات به لحاظ عمق اعتقادات، پایبندی به احکام فقهی و اخلاقی اسلام و قرب به حق تبیین نموده و سطح بهرهمندی مخصوص هر گروه از هدایتهای قرآنی را تبیین نمودهاست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Research on the Epistemic Layers of the Quran, the Levels of Understanding of the Audience and the Extent of Benefiting from the Quranic Guidance based on the Verses and Narrations

نویسنده [English]

  • mahdi najibi

Assistant Professor, Islamic Sciences and Culture Research Institute, Qom, Iran

چکیده [English]

The upcoming research has been written by adopting the combined narrative-argumentative research method as well as descriptive-analytical data processing and library-software collection of written materials. The author while referring to the layers of ontology and epistemology of the Quran, explains in detail the epistemic layers of the Qur'an, and in addition to distinguishing between understanding the Qur'an and benefiting from the guidance of the Qur'an, addressing the special target groups of the Qur'an's epistemic layers, as well as their levels of knowledge and the extent of their benefit from the Qur'anic truths and its guidance; and the methods of achieving that knowledge have been stated. This is done through the classification of verses and the examination of their apparent meanings and interpretations. In the following, in the first place, based on traditions, he classified the layers of Quranic knowledge into four main levels (appearance, interiority, limit, and knowledge) and in the next stage, by differentiating between the general audience of the Qur'an (including the guided, the misguided, the angry and the oppressed) and the guided by the Qur'an (Muslims, believers, the pious and the pure); he has explained the characteristics of each of them based on the verses and traditions in terms of the depth of beliefs, adherence to Islamic jurisprudence and moral rules, and proximity to the truth, and has explained the level of benefit specific to each group of Quranic guidance

کلیدواژه‌ها [English]

  • Epistemic layers of the Quran
  • those guided by the Quran
  • the levels of Quranic guidance.Qur'an
  • The audience of the

منابع

قرآن کریم.
ابو حمزه ثمالی، ثابت بن دینار.(1420ق). تفسیر القرآن الکریم. بیروت: دار المفید.
احدی نسب، مصطفی.(1399). «لایههای نهفته در قرآن کریم». پایگاه اطلاع رسانی. نشست دورهای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم. 
https://www.neshasteasatid.com/node/5593
امین، نصرت بیگم. (1389). تفسیر مخزن العرفان . ج‏12. اصفهان: گلبهار.
بهبهانی، علی نقی. (1377). عیار دانش. تهران: نشر الف.
جوادی آملی، عبدالله . (1386). سرچشمه اندیشه. چ5. قم: انتشارات اسراء.
____________. (1379). ادب فنای مقربان . چ7. قم: انتشارات اسراء.
____________. (1387). سیره رسول‏اکرم(ص) در قرآن. ج 8. چ5. قم: انتشارات اسراء.
____________. (1388الف). پیامبر رحمت. چ2.  قم: انتشارات اسراء.
____________. (1388ب). شمس الوحی تبریزی. چ5. قم: انتشارات اسراء.
____________. (1393). تحریر تمهید القواعد.چ3. قم: انتشارات اسراء.
حسنزاده آملی، حسن. (1376). مجموعه مقالات(ولایت تکویتی). چ5. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏.
_____________. (1381). هزار و یک کلمه. چ2. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى.
حقى برسوى، اسماعیل‏. (1405ق). تفسیر روح البیان. ج3. 4. 9. بیروت: دار الفکر.
رمضانی، حسن. (1400). «نیاز انسان به تخصص‌های علمی و معرفتی در فهم لایههای باطنی و عمیق قرآن».فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراء. اسفند. دوره 13. شماره 2 . شماره پیاپی 38. ص5-35.
سبزواری، ملاهادی. (1399). شرح الاسماء الحسنی . قم: انتشارات بیدار.
شریف الرضی، محمد. (1141ق). نهج‏البلاغة(صبحی‏الصالح). تصحیح صبحی الصالح. قم: مؤسسة دار-الهجره.
شوشتری، محمدتقی. (1376). بهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه. ج7. بیروت: دار امیر کبیر للنشر.
شیخ صدوق، محمد. (1398ق). التوحید. قم: مؤسسة النشر الإسلامی‏.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (1363). مفاتیح الغیب. چاپ اول. تهران: موسسه تحقیقات فرهنگی.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (1981م). الحکمه المتعالیه فى الأسفار العقلیة الأربعه.ج2. چ3. بیروت: دار احیاء التراث.
طباطبائی، محمدحسین. (1353). قرآن در اسلام. چ2. تهران. دارالکتب.
____________. (1417ق). المیزان فى تفسیر القرآن. ج18.3. 19.چ5. قم: انتشارات جامعه‏ مدرسین.
علامه مجلسی، محمد باقر.(1404ق). بحار الانوار. ج4. بیروت: مؤسسة الوفاء.
فاضل تونی، محمد حسین.(1386). حکمت قدیم (طبیعیات) (مجموعه رسائل عرفانی و فلسفی). قم: مطبوعات دینی.
فرغانی، سعید الدین.(1428ق). منتهی المدارک. ج1. چ1. بیروت: دار الکتب العلمیه.
کلانتری، ابراهیم .(1382). «ظهر و بطن قرآن کریم». فصلنامه علمی پژوهشی قبسات. زمستان. شماره 29.
کلینی، محمد.(1362). الکافى. ج 2. چ2. تهران: انتشارات اسلامیه.
گنابادى، سلطان محمد. (1408ق). بیان السعادة فى مقامات العبادة. ج3.چ2. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
مجلسی، محمد باقر(1404ق). بحار الانوار. ج23. ج75. بیروت: موسسه الوفاء.
محقق طوسی، خواجه نصیر الدین.(1403ق). شرح الاشارات و التنبیهات (مع المحاکمات).ج3. قم: دفتر نشر الکتاب.
مصبا‌ح‌ یزدی، محمد تقی.(‌1365). آموزش فلسفه. ج1. 2. تهران: سا‌زما‌ن‌ تبلیغا‌ت‌ اسلامی‌.
______________.(‌1394). قرآن شناسی. ج1. 2. قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى.
مطهرى، مرتضی.(1372). مجموعه آثار شهید مطهری. چ8. قم: انتشارات صدرا.