• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهشنامه معارف قرآنی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398)
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
شماره شماره 7
شماره شماره 6
شماره شماره 5
شماره شماره 4
دوره دوره 1 (1389)
بصیری, حمیدرضا. (1390). مقایسه ماهوی میان «تجربه دینی» و «فطرت». پژوهشنامه معارف قرآنی, 2(6), 133-155.
حمیدرضا بصیری. "مقایسه ماهوی میان «تجربه دینی» و «فطرت»". پژوهشنامه معارف قرآنی, 2, 6, 1390, 133-155.
بصیری, حمیدرضا. (1390). 'مقایسه ماهوی میان «تجربه دینی» و «فطرت»', پژوهشنامه معارف قرآنی, 2(6), pp. 133-155.
بصیری, حمیدرضا. مقایسه ماهوی میان «تجربه دینی» و «فطرت». پژوهشنامه معارف قرآنی, 1390; 2(6): 133-155.

مقایسه ماهوی میان «تجربه دینی» و «فطرت»

مقاله 7، دوره 2، شماره 6، پاییز 1390، صفحه 133-155  XML اصل مقاله (208.39 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
حمیدرضا بصیری
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
تجربه دینی یکی از مسائل جدید در حوزه کلام و فلسفه دین به شمار می‌رود و به معنای گونه‌ای از ظهور و تجلی خداوند بر شخص تجربه‌گر است که در برخی حالات و احساسات او بروز پیدا می‌کند. ممکن است این حالات شخص تجربه‌گر تأییدی بر فطرت یا شبیه به آن دانسته شود یا تجربه دینی را به دلیل شتابزدگی، منطبق بر برهان فطرت تلقی شود. اما تفاوت‌های ماهوی مهمی میان این دو وجود دارد که موجب تمایز در نوع معرفت افزایی و نیز دایره معرفتی آنها می‌شود. بنابراین لازم است که ابتدا این دو اصطلاح را به طور مختصر تعریف کنیم و سپس به بررسی تطبیقی میان آن دو بپردازیم. این مقاله چنین مقصودی را در حد بضاعت نویسنده، دنبال می‌کند.
کلیدواژه‌ها
کلام جدید؛ اومانیسم؛ تجربه دینی؛ فطرت؛ خدا
عنوان مقاله [English]
An Essential Comparison between "Religious Experience" and "Innate Disposition"
نویسندگان [English]
hamidreza basiri
چکیده [English]
Religious experience is a novel issue in the field of theology and the philosophy of religion; it denotes God’s manifestationin the experiencer, which comes about in certain feelings and states. These states of the experiencer may sometimes be considered as a confirmation of his innate disposition, or the religious experience and proof of human nature maybe hastily deemed the same. However, there are essential differences between them which cause their manner of knowledge enhancement and their scope of knowledge to be different. Hence, the present study deems it necessary to first provide a brief definition of these two terms and then examines them comparatively.
کلیدواژه‌ها [English]
modern theology, Humanism, religious experience, natural disposition, God
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 422
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.