• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهشنامه معارف قرآنی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398)
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
شماره شماره 15
شماره شماره 14
شماره شماره 13
شماره شماره 12
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
کابلی, قاسمعلی, مردانی نوکنده, محمد حسین. (1392). مصادیق نوآوری‌های تربیتی در قرآن (در محورهای مقایسه، تمثیل و شیوة جلب توجّه). پژوهشنامه معارف قرآنی, 4(12), 61-80.
قاسمعلی کابلی; محمد حسین مردانی نوکنده. "مصادیق نوآوری‌های تربیتی در قرآن (در محورهای مقایسه، تمثیل و شیوة جلب توجّه)". پژوهشنامه معارف قرآنی, 4, 12, 1392, 61-80.
کابلی, قاسمعلی, مردانی نوکنده, محمد حسین. (1392). 'مصادیق نوآوری‌های تربیتی در قرآن (در محورهای مقایسه، تمثیل و شیوة جلب توجّه)', پژوهشنامه معارف قرآنی, 4(12), pp. 61-80.
کابلی, قاسمعلی, مردانی نوکنده, محمد حسین. مصادیق نوآوری‌های تربیتی در قرآن (در محورهای مقایسه، تمثیل و شیوة جلب توجّه). پژوهشنامه معارف قرآنی, 1392; 4(12): 61-80.

مصادیق نوآوری‌های تربیتی در قرآن (در محورهای مقایسه، تمثیل و شیوة جلب توجّه)

مقاله 4، دوره 4، شماره 12، بهار 1392، صفحه 61-80  XML اصل مقاله (660.76 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
قاسمعلی کابلی1؛ محمد حسین مردانی نوکنده2
1هیئت علمی دانشگاه پیام نور گرگان
2هیئت علمی دانشگاه گرگان
چکیده
نگاهی اجمالی به قرآن‌کریم مبّین آن است که سراسر آیات قرآن سرشار از نوآوری و ابداع نکات هدایت‌بخش است. بنابراین، بر هر انسان مسلمان فرض است که با تأسّی به قرآن، درس‌های خلاّقیّت و نوآوری‌های تربیتی آن را فراگیرد و آنها را برای شکوفایی امّت واحد اسلام به کار بندد. هدف اصلی این مقالة پژوهشی، تبیین و نشان دادن مصادیق نوآوری‌های تربیتی در قرآن در سه محور مقایسه، تمثیل و شیوة جلب توجّه است و هدف متفرّع از آن نیز بهره‌گیری از نوآوری‌های تربیتی قرآن در تربیت انسان متخلّق به اخلاق الهی می‌باشد. روش پژوهش، کتابخانه‌ای و با بهره‌گیری از نتایج و دستاوردهای پژوهشیِ تحقیقاتِ صورت‌گرفته در این موضوع است. مراجعه به قرآن، تدبّر و عمیق شدن در مضامین آن درسهای عظیم نوآوری را متذکّر می‌شود. با توجّه به اینکه مصادیق نوآوری‌های تربیتی در قرآن متعدّد می‌باشد، سه موضوع مقایسه، تمثیل و شیوة جلب توجّه به منظور شباهت و مقایسة آنها با یکدیگر انتخاب گردید که جوامع اسلامی برای بهره‌مندی از زندگانی مطلوب انسانی، ناگزیر از بهره‌گیری از مصادیق این نوآوری‌های تربیتی در قرآن‌کریم هستند. سه نتیجة اصلی مستخرج از مقاله عبارت هستند از: 
الف) سراسر قرآن کریم سرشار از نوآوری­های تربیتی در باب تربیت و هدایت است. ب) مصادیق عینی انسان­های رشدیافته، بر اساس نوآوری­های تربیتی موجود در قرآن کریم است. ج) بهره­گیری از نوآوری­های تربیتی قرآن، انسان­هایی کامل و جامع را به عنوان اُسوه و الگو به جامعة بشریّت معرّفی خواهد کرد.
کلیدواژه‌ها
قرآن کریم؛ نوآوری؛ مقایسه؛ تمثیل؛ جلب توجّه؛ تربیت
عنوان مقاله [English]
Educational Innovations in the Holy Qur’an A Study of Analogy, Allegory, and Addressing
نویسندگان [English]
ghasemali kaboli1؛ mohammad hoseyn mardani nokandeh2
چکیده [English]
A brief look at the Holy Qur’an demonstrates that each single verse brims with illuminative and innovative lessons; therefore, Muslims must tap this valuable educational source to facilitate the growth of the Islamic nation. This research aims to locate educational innovations in the Holy Qur’an in three forms of analogy, allegory, and addressing. It also aims to exploit the findings to train humans displaying Islamic behavior. Conducting a library research, the researchers came to the following conclusions: 1- The Holy Qur’an brims with innovations in education and teaching. 2- Exemplary humans trained on the basis of these innovations are given in the Holy Qur’an. 3- Tapping these innovations helps to introduce exemplary humans to other societies.
کلیدواژه‌ها [English]
Innovation, The Holy Qur’an, analogy, Allegory, addressing, Education
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 605
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.