محمّدابراهیم روشنضمیر؛ سید ابوالقاسم حسینی زیدی
چکیده
از آغازین روزهای نزول وحی، دشمنان با طرح شبهاتی درصدد القای ناهماهنگی و تناقض آیات قرآن بودند، ولی در دو قرن اخیر، با گسترش مطالعات خاورشناسان دربارة اسلام که در رأس آنان گلدزیهر، نولدکه و... قرار دارند، به شبهة ناهماهنگی آیات دامن زده شد و این موضوع دستمایة انکار وحیانی بودن قرآن گردید. یکی از موارد توهم تناقض در قرآن این است که خداوند ...
بیشتر
از آغازین روزهای نزول وحی، دشمنان با طرح شبهاتی درصدد القای ناهماهنگی و تناقض آیات قرآن بودند، ولی در دو قرن اخیر، با گسترش مطالعات خاورشناسان دربارة اسلام که در رأس آنان گلدزیهر، نولدکه و... قرار دارند، به شبهة ناهماهنگی آیات دامن زده شد و این موضوع دستمایة انکار وحیانی بودن قرآن گردید. یکی از موارد توهم تناقض در قرآن این است که خداوند در هفت آیه از قرآن کریم میفرماید: زمین و آسمان در طول شش روز آفریده شدهاند. امّا از آیات 9 تا 12 سورة فصلّت چنین برمیآید که آفرینش زمین و آسمان هشت روز به طول انجامیدهاست. مفسران در پاسخ این شبهه، شش پاسخ ارائه کردهاند که در پژوهش حاضر به سبک مسئلهمحور، با روش کتابخانهای و به صورت توصیفی ـ تحلیلی، دو مورد به عنوان جواب نهایی پذیرفته شدهاست: 1ـ مراد از چهار روز اندازهگیری اقوات در آیات چهارگانة سوره فصلت، تنها آفرینش گیاهان و حیوانات و غذاها نبودهاست تا با چهار روز آفرینش زمین و آسمان، هشت روز شود، بلکه دو روز مربوط به آفرینش زمین و دو روز مربوط به آفرینش غذاها و گیاهان میباشد که به اضافة دو روز مربوط به آفرینش آسمانها، مجموعاً شش روز (دوران) مىشود. 2ـ در آیات سورة فصلت، تنها به آفرینش زمین در دو روز تصریح شدهاست. لذا از واژة «خلق» استفاده شده، اما به آفرینش آسمان و میان آن اشارهای نشدهاست و از این رو، از واژة «قضی» استفاده شدهاست.