محمد جواد فلاح
چکیده
اصول اخالقی در نظام های اخالقی ضمن آن که می تواند خط و مشی اخالقی آن نظام را سامان دهد در حل چالش های اخالقی نیز کارگشاست. نظام های اخالقی بر اساس نوع نظریه اخالقی خود اصول اخالقیرا پیشنهاد می دهند که گاهی اصول مشترک همه نظام های اخالقی است. این مقاله با هدف استخراج اصول اخالقی قرآن با رویکرد فرا اخالقی سامان یافته است. بررسی و تحلیل ...
بیشتر
اصول اخالقی در نظام های اخالقی ضمن آن که می تواند خط و مشی اخالقی آن نظام را سامان دهد در حل چالش های اخالقی نیز کارگشاست. نظام های اخالقی بر اساس نوع نظریه اخالقی خود اصول اخالقیرا پیشنهاد می دهند که گاهی اصول مشترک همه نظام های اخالقی است. این مقاله با هدف استخراج اصول اخالقی قرآن با رویکرد فرا اخالقی سامان یافته است. بررسی و تحلیل آموزه های قرآن و روایاتاسالمی – که به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است- نشان می دهد می توان بر اساس شاخص های لفظی چون هیئت و ماده وشاخصه های محتوایی چون تاکید، فراوانی ، تکرار و تقدیم، به مهم تریناصول اخالقی مورد نظر آموزه های دینی دست یافت. این اصول ضمن برخورداری از ویژگی هایی چون جامعیت ، هدفداری، سازگاری، برخورداری از اولویت و پایه ای بودن برای اخالق نقش هدایت گریاخالقی مومنان را ایفاکرده در برخی چالش ها و موقعیت های دشوار اخالقی کارگشا هستند.
علی حسینزاده
چکیده
از جمله مباحث ضروری در باب وحی و قرآن پاسخ به این پرسش است که آیا وحی با رحلت پیامبر(ص) به پایان رسیده است و یا افرادی همچنان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از این نوع ارتباط و دریافت برخوردارند. در این مقاله، با اشاره به آیاتی که بر پایان یافتن وحی دلالت دارد، به ادّعای برخی از پیروان ادیان پیشین که مدّعی پایان یافتن دین در زمان پیامبرشان بودهاند، ...
بیشتر
از جمله مباحث ضروری در باب وحی و قرآن پاسخ به این پرسش است که آیا وحی با رحلت پیامبر(ص) به پایان رسیده است و یا افرادی همچنان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از این نوع ارتباط و دریافت برخوردارند. در این مقاله، با اشاره به آیاتی که بر پایان یافتن وحی دلالت دارد، به ادّعای برخی از پیروان ادیان پیشین که مدّعی پایان یافتن دین در زمان پیامبرشان بودهاند، پرداخته و نفاوت ادّعا را در دین و پیروان آن بررسی کرده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است که بر مطالعة متون دینی مبتنی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد خلط میان وحی با معرفت نسبت به وحی، یکی از مهمترین عوامل ادّعای بسطپذیری وحی است. آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) قرآن را وحی جاویدان معرّفی میکند و پاسخگویی قرآن به نیازهای بشر را حدّاکثری میداند و راز خاتمیّت را در همین نکته میتوان پیگیری نمود.