حسن خیری؛ محمد یاسین بصیرت
چکیده
جامعهشناسی معاصر، فرهنگ را برگرفته از جامعه تحلیل میکند. جامعهپذیری در نظام اجتماعی اسلامی، متناسب با فرهنگ اسلامی میباشد. ازاینرو، پرداختن به جامعهپذیری در نظام اجتماعی از نگاه منابع اسلامی ضروری است. در نظام اجتماعی قرآن، جامعهپذیری به عنوان مهمترین منبع، مسئلة پژوهش بودهاست. ازاینرو، سؤال اصلی این است که جامعهپذیری ...
بیشتر
جامعهشناسی معاصر، فرهنگ را برگرفته از جامعه تحلیل میکند. جامعهپذیری در نظام اجتماعی اسلامی، متناسب با فرهنگ اسلامی میباشد. ازاینرو، پرداختن به جامعهپذیری در نظام اجتماعی از نگاه منابع اسلامی ضروری است. در نظام اجتماعی قرآن، جامعهپذیری به عنوان مهمترین منبع، مسئلة پژوهش بودهاست. ازاینرو، سؤال اصلی این است که جامعهپذیری در نظام اجتماعی قرآن چگونه است؟ برای روشن شدن این بحث، تبیین شدهاست که اساس نظام اجتماعی قرآن را باورها، ارزشها و هنجارهای دینی تشکیل میدهد. عملیاتی شدن این مجموعة فرهنگی در نظام اجتماعی با جامعهپذیری است. روش تحقیق کیفی، توصیفیـ تحلیلی اسنادی با بهرهگیری از تفسیر بودهاست و با رویکرد مفهومی و نظری، مفاهیم نظام اجتماعی و جامعهپذیری و اهداف آن شناسایی، و به عناصرجامعهپذیری شامل (روش، محتوی و عوامل) پرداخته شدهاست. در این عناصر، موارد از روش آموزشی، تقلید و تأثیرپذیری از گروه مرجع و در محتوی، بخش فرهنگشناختی شامل باورها، ارزشها و هنجارها، و عوامل جامعهپذیری، مانند خانواده، آموزش و پرورش، همسالان و رسانههای جمعی توضیح داده شدهاند و موارد از آیات قرآن متناسب بابحثها، مطرح و تبیین شدهاند. نتیجة تحقیق حاضر این بوده که جامعهپذیری در نظام اجتماعی قرآن مبتنی بر نظام الهی توحیدی است. از این نظر، همة آموزههای اجتماعی پذیرفتنی نیست، بلکه فرایند جامعهپذیری متناسب با فرهنگ قرآنی در باورها، ارزشها و هنجارها میباشد.
سید احمد هاشمی علی آبادی
چکیده
از جمله پرسشهای درونمتنی در حوزة مباحث زبانشناسی قرآن، سؤال از نحوة سخنگفتن قرآن در مواردی است که مردان و زنان را مخاطب قرار میدهد و یا دربارة مردان و زنان به طور خاص سخن میگوید و در این موارد، به زعم برخی اندیشمندان و مستشرقان، قرآن متأثر از فرهنگ زمانه، گفتمانی مردانه را اتخاذ نمودهاست و جانبدارانه سخن میراند. این ...
بیشتر
از جمله پرسشهای درونمتنی در حوزة مباحث زبانشناسی قرآن، سؤال از نحوة سخنگفتن قرآن در مواردی است که مردان و زنان را مخاطب قرار میدهد و یا دربارة مردان و زنان به طور خاص سخن میگوید و در این موارد، به زعم برخی اندیشمندان و مستشرقان، قرآن متأثر از فرهنگ زمانه، گفتمانی مردانه را اتخاذ نمودهاست و جانبدارانه سخن میراند. این مقاله به بررسی و تبیین این شبهه میپردازد و دلایلی را در پاسخ به این شبهه مطرح مینماید. نتیجة این تحقیق آن است که گفتمان مردانة قرآن متأثر از فرهنگ زمانه نبودهاست، بلکه ایرادکنندگان شبهه، مباحث زبانشناختی قرآن را با مباحث کلامی یا اخلاقی خلط نمودهاند و با نگاهی یکسویه به آیات و چشمپوشی از آیات همموضوع و هممعنا و نیز رعایت نکردن قاعدة سیاق در فهم، موجب تقطیع آیات و اشتباه در فهم شدهاند. همچنین، بیتوجهی اینان به مباحث برونمتنی مثل وجود تفاوتهای تکوینی بین زن و مرد، نقشهای اختصاصی هر یک و نیز اصل تشابهمحوری به جای تناسبمحوری موجب فهم نادرست از این دسته آیات شدهاست. اطلاعات این پژوهش به صورت کتابخانهای گردآوری شدهاست و پردازش دادهها با روش تحلیل انتقادی میباشد.
محمّدحسین خوانینزاده؛ علیرضا صفرزاده؛ پریسا عسکر سمنانی
چکیده
رسالت رسانه به عنوان وسیلة ارتباط جمعی و فرامکانی تأثیرگذاری بر فکر و اندیشةملّتهاست. جهان غرب که اصلیترین رقیب در برابر اسلام است، با استفادة ابزاری از رسانههایی مانند ماهواره به عنوان اسلحهای مخفی، در صدد ضربه زدن به جامعة اسلامی و پیشبرد اهداف استعماری خویش است و از این طریق، ذهن و عقیدة دیگران را برای پذیرفتن اندیشه و عقیدة ...
بیشتر
رسالت رسانه به عنوان وسیلة ارتباط جمعی و فرامکانی تأثیرگذاری بر فکر و اندیشةملّتهاست. جهان غرب که اصلیترین رقیب در برابر اسلام است، با استفادة ابزاری از رسانههایی مانند ماهواره به عنوان اسلحهای مخفی، در صدد ضربه زدن به جامعة اسلامی و پیشبرد اهداف استعماری خویش است و از این طریق، ذهن و عقیدة دیگران را برای پذیرفتن اندیشه و عقیدة خویش آماده و مهیّا کرده است و با استحالة فرهنگی، الگوهای خویش را جایگزین فرهنگ بومی ملّتها میکند. البتّه منظور از جهان غرب، جهت و موقعیّت جغرافیایی نیست، بلکه منظور، تفکّر و نوع رفتار استعماری و مخرّب نسبت به ملّتهاست که منشاء آن از سوی جهان غرب پایهریزی شده است. هدف اصلی از این اقدامات، در سلطة خویش نگاه داشتن ملّتها و سروری و رهبری بر جهان است. دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین الهی، دستورالعملهایی دارد که با انجام آنها و رعایت حدود الهی، میتوان بر دسیسههای شیطانی پیروز گشت. غلبه بر هجمة فرهنگی غرب نیز از این موارد مستثنی نیست. این مقاله در صدد شناساندن هجمههای این تفکّر غربی است که از طریق شبکههای ماهوارهای بر پیکرة ملّتهایی وارد میشود که در تقابل فکری و رفتاری با آنها هستند. برای تبیین این هجمهها و مصونیّت از آسیبهای ناشی از آن، به سفارش پیامبر اکرم(ص)، به «ثقلین» چنگ زدهایم و به قرآن کریم و احادیث نورانی اهلبیت(ع)متمسّک شدهایم.
محمد شعبانپور؛ زهرا بشارتی
چکیده
قرآن به مناسبتهای مختلف، فرهنگ مردمِ عصر جاهلیّت را مورد نکوهش قرار داده است. پندارهای باطل، وضع احکام جاهلانه، تعصّب و تبرّج از مؤلّفههای سازندة این فرهنگ به شمار میروند. واکاوی آداب و رسوم و قانونهایی که بر زندگی بشر امروزی حاکم است، مؤلّفههای جاهلیّت را در جوامع مُدرن عصر حاضر آشکار میسازد که اسلامهراسی، اومانیسم، ...
بیشتر
قرآن به مناسبتهای مختلف، فرهنگ مردمِ عصر جاهلیّت را مورد نکوهش قرار داده است. پندارهای باطل، وضع احکام جاهلانه، تعصّب و تبرّج از مؤلّفههای سازندة این فرهنگ به شمار میروند. واکاوی آداب و رسوم و قانونهایی که بر زندگی بشر امروزی حاکم است، مؤلّفههای جاهلیّت را در جوامع مُدرن عصر حاضر آشکار میسازد که اسلامهراسی، اومانیسم، اروپامداری، رباخواری، قاچاق انسان، مصرف داروهای روانگردان و رواج پوششهای نامناسب را میتوان از جمله مصادیق آن دانست. عنایت به تعالیم اخلاقی اسلام، وجود راهکارهایی برای زدودن مؤلّفههای جاهلیّت در منابع اخلاقی اسلام را اثبات مینماید. بر این اساس، پژوهش حاضر نیز با استفاده از روش تحلیل محتوا به شناسایی مؤلّفههای جاهلیّت در جوامع مُدرن پرداخته است و با تأمّل در قرآن و دعای مکارمالأخلاق به ذکر برخی از شیوههای مقابله با مؤلّفههای فرهنگ جاهلیّت همچون پیشه کردن تقوا، خودسازی و تمرین فروتنی، پیروی از حجّتهای عقلی و نقلی، میانهروی و ... پرداخته است.