قرآن و معارف قرآنی
علی احمد ناصح؛ خدیجه امیری
چکیده
مفسران در برداشت حقیقی از گزاره «وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ»در آیه 113 سوره نساء اختلاف نظر دارند. توجه به علم پیامبر (ص) به مثابه موضوعی مهم، قدمتی همزاد با نزول وحی دارد و همواره مورد توجه بوده است.رابطه"علم" پیامبر (ص) با مسئله وحی و اجتهاد پیامبر(ص) محورهای قابل توجه در دیدگاه مفسران مسلمان در طول تاریخ به شمار آمده ...
بیشتر
مفسران در برداشت حقیقی از گزاره «وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ»در آیه 113 سوره نساء اختلاف نظر دارند. توجه به علم پیامبر (ص) به مثابه موضوعی مهم، قدمتی همزاد با نزول وحی دارد و همواره مورد توجه بوده است.رابطه"علم" پیامبر (ص) با مسئله وحی و اجتهاد پیامبر(ص) محورهای قابل توجه در دیدگاه مفسران مسلمان در طول تاریخ به شمار آمده است. جستار پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی در پی واکاوی مراد خداوند از" علم " در گزاره مورد نظر است.با بررسی تفاسیر فریقین با گرایش ها و روش های گوناگون درباره مقصود خداوند از "علم" با دیدگاه های متعددی مواجهه میشویم که میتوان آنها را تحت 6 عنوان دسته بندی کرد که عبارت است از: علم اولین و آخرین، علم به امور پنهان، احکام الهی، قوانین شرع و مکنونات ضمائر، تعلیم ویژه، دریافت صحیح تطبیق قواعد کلی بر موارد جزئی، عدم اطلاع از نزول وحی، علم لدنی.با توجه به سیاق آیه 113 سوره نساء دستاورد پژوهش بیانگرآن است خداوند به پیامبر(ص) قدرت استنباط قضایای کلی و تطبیق آن بر جزیئات امور از جمله قضاوت برای حل و فصل مسائل میان امت و بیان احکام کلی شریعت که نوعی تعلیم ویژه به آن جناب از راه وحی بود عنایت نموده است و این غیر از کتاب قرآن و حکمت است که در آیه به آن اشاره شده است. یکی از مصادیق بارز این علم، بینش ویژه پیامبر(ص) و عصمت آن حضرت میباشد که رابطه ای تنگاتنگی میان این دو برقرار است.
نصرت نیلساز؛ زهره بابااحمدی میلانی؛ رقیه مددی
چکیده
یهودیان عصر پیامبر(ص) ویژگیهای اخلاقی خاصی نظیر نژادپرستی، پیمانشکنی، بهانهجویی، استکبار و حسادت داشتند، لذا در مواجهه با پیامبر اکرم(ص)، وقتی که دیدند هر روز بر جمعیّت پیروان دین اسلام افزوده میشود و دین جدید گسترش روزافزونی دارد، به دلیل ویژگیهای مذکور، تحمل پیشرفت اسلام را نداشتند. از این رو، علاوه بر دسیسهها و نقشههای ...
بیشتر
یهودیان عصر پیامبر(ص) ویژگیهای اخلاقی خاصی نظیر نژادپرستی، پیمانشکنی، بهانهجویی، استکبار و حسادت داشتند، لذا در مواجهه با پیامبر اکرم(ص)، وقتی که دیدند هر روز بر جمعیّت پیروان دین اسلام افزوده میشود و دین جدید گسترش روزافزونی دارد، به دلیل ویژگیهای مذکور، تحمل پیشرفت اسلام را نداشتند. از این رو، علاوه بر دسیسهها و نقشههای شوم خود، شروع به شبههپراکنی علیه پیامبر نمودند. خداوند نیز پاسخی منطقی بهشبهات خاصة آنان داده است. از مهمترین شبهات یهودیان، اعتراض به تغییر قبله است. در این پژوهش، ویژگیهای اخلاقی یهود عصر پیامبر(ص) و شبهة آنان در باب تغییر قبله وپاسخهای قرآن بدان تبیین شده است و با بهرهگیری از تفاسیر مهم و تأکید ویژه بر تفسیر المیزان بررسی شده است.