نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیاردانشگاه مجازی جامعه‌المصطفی(ص) و مدیرگروه علمی تفسیر و علوم قرآنی جامعه الزهرا قم، قم، ایران

2 دانش آموخته سطح 4 گروه تفسیر و علوم قرآنی جامعه الزهرا قم، قم، ایران

چکیده

یکی از آیات مورد استناد دانشوران شیعی در جهت وجوب مودّت به اهل‌بیت (علیهم السلام) و اطاعت از آنان؛ و نیز اثبات امامت ائمه معصومین (علیهم السلام)، آیه23/ شوری معروف به آیه «مودّت» است؛ ابن‌تیمیه از جمله دانشوران اهل سنت است که با طرح شبهات متنوع تاریخی، مفهومی، مصداقی، ادبی و کلامی؛ تلاش نموده است تا مفهوم واقعی تعبیر«موده فی القربی» را، محدود به حفظ رابطه خویشاوندی با خویشان پیامبر(ص) و عدم آزار رسانی به آنان نماید؛ و دلالت این آیه بر لزوم رجوع مردم به اهلبیت (علیهم السلام) برای آگاهی از تفسیر قرآن و دین و پذیرش امامت آن بزرگواران را منکر شود؛ از این رو این نوشتار که با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و به شیوه توصیفی ـ تحلیلی، به قصد اثبات بنیادی ترین ارمغان واقعه غدیر (یعنی محبت به اهل بیت و قبول امامت آنان) تدوین یافته؛ در پی پاسخ به این پرسش است: شبهات ابن تیمیه درباره آیه مودّت و نقد وارد بر آنها چیست؟ یافته‌های پژوهش حاکی از این است که: ابن‌تیمیه در هریک از امور پیرامونی آیه «مودّت»:(شأن نزول، مکان نزول؛ مفاهیم، مدالیل و مصادیق و...)، ایجاد شبهه نموده؛ و مدعی اجماع بر تکذیب روایات متواتر موافق با دیدگاه شیعه گردیده، و درستی گفتار علامه حلّی، و دلالت ادله عقلی قطعی و سیاق آیه بر دیدگاه شیعه را مورد تردید و انکار قرار داده‌است؛ وی در مقام تفسیر آیه «مودّت»، بر مبنای متعصبانه خویش، به گونه‌ای مرتکب تفسیر به رأی شده که حتّی اقوال افراد شاخص مورد وثوق خویش مانند ابن‌عباس، طبری، حاکم نیشابوری و... را نیز انکار نموده‌است؛ در ضمن، اموری همچون: وجود اجماع بر قول شیعه، نقل روایات متواتر همخوان با دیدگاه شیعه در منابع معتبر اهل‌سنت، و...؛ موجب بطلان قول ابن‌تیمیه و صحّت قول شیعه خواهند بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analytical Criticism of Ibn Taymiyyah's Various Doubts Related to the Verse "Maudt"

نویسندگان [English]

  • sayd hossein shafieidarabi 1
  • tayebeh heidarirad 2

1 Faculty Member and Assistant Professor, Al-Mustafa University, Head of the Scientific Department of Tafsir and Qur'anic Sciences, Jamia Al-Zahra, Qom, Iran

2 Graduated level 4 of the Qur'anic Exegesis and Sciences Department of Al-Zahra Community of Qom, Qom, Iran

چکیده [English]

One of the verses cited by Shiite scholars regarding the obligation of loyalty to the Ahl al-Bayt (PBUH) and obedience to them and proving the Imamate of the Imams is known as the verse of "Maudt". Ibn Taymiyyah is one of the scholars of Ahl al-Sunnah who, by proposing various historical, conceptual, exemplary, literary, and theological doubts, has tried to limit the true meaning of the interpretation of "modeh fi al-qurabi" to maintaining the kinship relationship with the relatives of the Prophet (PBUH) and not harassing them; the implication of this verse is to deny the need for people to refer to Ahl al-Bayt (AS) to know the interpretation of the Qur'an and to accept their Imamate. Therefore, this article was compiled using library sources and in a descriptive-analytical way, with the intention of proving the most fundamental contribution of the Ghadir event; it seeks to answer this question: What are Ibn Taymiyyah's doubts about the verse of Maudt and the criticism of them? Ibn Taymiyyah raised doubts about the surrounding matters of the "Maudt" verse (the honor of the revelation, the place of the revelation, concepts, reasons, and examples, etc.); and the claimant of consensus on the denial of frequent narrations has agreed with the Shiite point of view, and the correctness of Allameh Halli's speech, the implication of definite intellectual evidence and the context of the verse on the Shiite point of view have been doubted and denied.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Maudt
  • Ibn Taymiyyah
  • doubt
قرآن. ترجمه مکارم شیرازی.
ابن‌اثیر، ابوسعادت مبارک بن محمد. (1389). جامع‌الاصول. ج10. ج2. بی­جا: مکتبه الحلوانی.
ابن‌تیمیه، احمد بن عبدالحلیم. (1406ق.). منهاج‌السنه. ج2. 4. 7. بی­جا: دار جامعه الإمام محمد بن سعود الإسلامیه العلم للملایین.
 (1427ق.).  درء‌التعارض العقل و النقل. ج1. الریاض: مکتبه الرشد.
 (1426ق.). مجموع فتاوی. ج1. بیروت: مکتبه‌الرشد.
 (2002م). مقدمه فی اصول‌التفسیر. ریاض: دارالمؤید.
 ابن‌حنبل، احمد. (1416ق.). مسند. ج2. 3. محقق: أحمد محمد شاکر. قاهره: دارالحدیث.
 (1403ق.). فضائل‌الصحابه. ج2. بیروت: مؤسسه الرساله.
ابن‌درید، محمد بن حسن. (1987م.). جمهره اللغه. ج1. بیروت: دار­العلم للملایین.
ابن‌صباغ مالکی، علی بن محمد. (۱۳۷۹).  فصول المهمه فی معرفه الائمه. قم: دارالحدیث.
ابن‌عاشور، محمد بن طاهر.  (بی‌تا). التحریر و التنویر. ج10. بی­جا: بی‌نا.
ابن‌عدی جرجانی، ابواحمد عبدالله.  (1418ق.). الْکَامِلِ فی ضعفاء الرجال. ج 2. ا بیروت: لکتب العلمیه.
 (1422ق).  تفسیر ابن‌عربی. ج2. . بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابن‌عساکر، علی بن حسین. (1415ق.). تاریخ مدینه دمشق. ج42. بیروت: دارالفکر.
ابن‌عطیه‌اندلسى. عبدالحق بن غالب. (1422ق.).  المحررالوجیز. ج5. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن‌فارس، احمد بن زکریا. (1404ق.). مقائیس‌اللغه. ج6. 5. قم: مکتب‌الاعلام الاسلامی.
ابن‌قتیبه دینوری، ابومحمد عبدالله. (1410ق.).  الامامه و السیاسه. ج1. بیروت:دارالاضواء.
ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمرو. (1419ق.).  تفسیرالقرآن العطیم. ج7. 4. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن‌منظور، محمدبن مکرم. (1414ق.).  لسان‌العرب. ج3. 1. بیروت: دارصادر.‌
ابوحیان اندلسی، محمد بن یوسف. (1420ق.). البحرالمحیط. ج9. 5. بیروت: دارالفکر.
ابونعیم اصفهانی، محمد بن عبدالله.( 1407ق.).  حلیه‌الاولیاء. ج2. بی‌جا: دارالکتاب العربی.
(1934م.).  ذکر اخبار اصبهان. ج2. لیدن المحروسه: بریل.
امینی، عبدالحسین. (1393).  الغدیر. ج1. ترجمه سید ابراهیم سیدعلوی. تهران: نبأ.
ایجی، عضدالدین عبدالرحمن بن احمد. (1417ق.).  المواقف. ج3. محقق: عبدالرحمن عمیره. دارالجیل. بی‌جا.
آلوسی، محمود. (1415ق.). روح‌المعانی. بیروت: دارالکتب‌العلمیه.
بحرانی، سیدهاشم. (1416ق.).  البرهان. ج3. تهران:  بنیاد بعثت.
بخاری، محمد بن اسماعیل. (1422ق.). صحیح. ج4. 6. محقق: محمد زهیر بن ناصر. دار طوق النجاه. دمشق.
برقی، احمدبن محمد. المحاسن. (بی­تا). ج1. قم: دارالکتب‌الاسلامیه.
بلاذری، احمد بن یحیی. (1417ق.).  انساب‌الأشراف. ج4.2. بیروت: دارالفکر.
ترمذی، محمد بن عیسی. (1403ق.). سنن ترمذی. ج5. بیروت: دارالفکر.
تستری، (شوشتری)، مرعشی. (1409ق.). سیدقاضی نورالله. احقاق الحق. ج3. قم: مکتبه آیه‌الله المرعشی النجفی
ثعلبی نیشابوری. ابواسحاق احمد بن ابراهیم. (1422ق.).  الکشف و البیان. ج8. بیروت: دار احیاءالتراث العربی.
حاکم حسکانی. عبدالله بن احمد. (بی­تا). شواهد التنزیل لقواعد التفضیل؛ ج2. مشهد: مؤسسه الطبع و النشر آستانه الرضویه
حاکم نیشابوری. محمد بن عبدالله.  (بی­تا). المستدرک علی الصحیحین. بیروت: دارالمعرفه.
حسینی طهرانی، محمد حسین. (1386). رساله مودّت. تهران: علامه طباطبایی.
حسینی‌میلانی، سیدعلی. (بی­تا). الإمامه فی أهمّ الکتب الکلامیّه و عقیده الشیعه الإمامیّه. بی­جا: منشورات الشریف‌الرضی.
  (1392). جواهر الکلام فی معرفه امامه و الامام؛ ج۴؛ چاپ اول. قم: انتشارات الحقایق.
حلی، حسن بن یوسف بن مطهر. (1982م.).  نهج‌الحق. بیروت: دارالکتب اللبنانی.
خازن بغدادى، علاءالدین على بن محمد. (1415ق.).  تفسیر خازن. ج4. بیروت: دار الکتب العلمیه.
دروزه، محمدعزت. (1383ق.).  التفسیرالحدیث. ج4. قاهره: دار إحیاء الکتب العربیه.
درویش، محیی‌الدین بن احمد. اعراب القرآن و بیانه. ج4. دارالإرشاد. سوریه.1415ق.
دعاس، حمیدان قاسم. (1425ق.). اعراب القرآن الکریم. ج2. دمشق: دارالمنیر و دارالفارابى.
راغب‌اصفهانی، حسین بن محمد. (1412ق.). مفردات الفاظ قرآن. بیروت ـ دمشق: دارالقلم ـ دارالشامیه.
زمخشری، جارالله أبوالقاسم محمود بن عمرو.( 1407ق.).  کشاف. ج4. 2. بیروت: دارالکتاب‌العربی.
سقاف، حسن بن علی. (بی‌تا). صحیح شرح العقیده الطحاویه. بیروت: دارالامام الرواس.
سیوطی، جلال‌الدین عبدالرحمن. (1404ق.).  الدرالمنثور. ج6. قم: کتابخانه مرعشی نجفی.
شافعی، محمدبن ادریس. (بی‌تا). دیوان الامام الشافعی.‌ قاهره: بی‌نا.
شرف‌الدین عاملی، عبدالحسین.  (1377ق.). فصول المهمه. قم: بعثت.
شریف‌لاهیجی، محمد بن علی. (1373).  تفسیر شریف لاهیجی. ج3.  تهران: نشر داد.
شفیعی‌شاهرودی، محمدحسن.  (1386). گزیده اى جامع از الغدیر. قم: مؤسسه میراث نبوی.
شوکانی، محمد بن علی. (1414ق.).  فتح القدیر. ج4. 2. دار ابن‌کثیر/دار الکلم الطیب. بیروت: دمشق.
شیبانی، عمرو بن أبی عاصم الضحاک. (1400هـ.).  السنة. ج2. تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی . بیروت: المکتب الإسلامی
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1417ق.). المیزان. ج16. 18. ج9. قم: جامعه مدرسین حوزه.
طبرانی، ابوالقاسم. (1415ق.).  المعجم الکبیر. ج 3.11. قاهره: مکتبه ابن‌تیمیه.
طبرسی، فضل بن حسن. (1372ش.). مجمع البیان. ج2. 9. تهران: ناصرخسرو.
طبری، ابوجعفرمحمدبن جریر. (1412ق.).  الجامع البیان. ج25. بیروت: دارالمعرفه.
‌طبری، محب‌الدین‌احمد بن عبدالله. (بی‌تا). الریاض النضره فی مناقب العشره. ج1. بیروت: دارالکتب العلمیه.
_____________________. (1356ق.).  ذخائرالعقبی. قاهره: مکتبه القدسی.
طریحی، فخرالدین. (1375ش.). مجمع البحرین. ج6. 3. تهران: مرتضوی.
طوسی، محمد بن حسن. (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن. ج9. بیروت: دار احیاء التراث العربى.
عروسی حویزی، (1415ق.). عبدعلی بن جمعه. نورالثقلین. ج2. قم: اسماعیلیان.
عقیلی، عبدالرحمن. (1435ق.). منهاج‌السنه‌المحمدیه فی الرد على منهاج ابن‌تیمیه. ج1. کربلا: الشؤون الفکریه و الثقافیه.
عینی، بدرالدین محمود بن أحمد. (بی­تا). عمده القاری شرح صحیح البخاری. ج 16. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
فخررازی، ابوعبدالله محمد بن عمر. (1420ق.). مفاتیح الغیب. ج27. 16. بیروت: دارإحیاءالتراث العربی.
فرات الکوفی، ابی‌القاسم فرات بن ابراهیم.  (1410ق.). تفسیر فرات. تهران: وزارت ارشاد.
فراهیدی،‌ خلیل بن احمد.‌(1409ق.).  العین. ج8. قم: نشرهجرت.
فیومی، احمد بن محمد. (1414ق.). مصباح المنیر. ج2. بیروت: دارالهجره.
قرطبی، محمد بن احمد. (1376ش.).  الجامع الاحکام لآیات القرآن. ج16. تهران: ناصرخسرو.
قسطلانی، شهاب‌الدین احمدبن محمد. (بی‌تا).  ارشادالساری. بیروت: داراحیاءالتراث العربی.
قندوزی، سلیمان بن ابراهیم. (1422ق.). ینابیع المودة لذو القربى. ج1. قم: دارالاسوه.
کلینی، محمد یعقوب. (1407ق.).  اصول کافی. ج1. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
متقی هندی، علاءالدین. (1409ق.). علی بن حسام‌. کنزالعمال. بیروت: مؤسسه الرساله.
مصطفوی، حسن. (1360). التحقیق. ج9. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‏.
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران.( 1374ش.).  تفسیر نمونه. ج20. تهران: دارالکتب‌الاسلامیه.
نیشابوری، نظام‌الدین حسن بن محمد. (1416ق.). تفسیر غرائب القرآن. ج6 و3. بیروت: دارالکتب العلمیه.
هیتمی، ابن‌حجر احمد بن محمد. (1417ق.). الصواعق‌المحرقه. ج2. مصر: مکتبه القاهره.
هیثمی، حافظ نورالدین علی بن ابی‌بکر. (1408ق.). مجمع الزوائد. محقق: محمد عبدالقادر احمدعطاء. ج7. 9. دارالکتب العلمیه. بیروت.