نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه معارف اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران

چکیده

ارتباط میان انسانها امری غیرقابل انکار و مورد پذیرش همگان است. اما شکل برقراری ارتباطات متفاوت است. یک شکل آن، ارتباطات کلامی است و پدیده شایعه، بخشی از ارتباطات کلامی انسانها در جامعه است. این پدیدهی کلامی دو جهت مثبت یا منفی دارد که براساس اغراض، گفتارها، شنیدهها و زمینههای موجود در میان افکار عمومی مردم شکل گرفته و تحت تأثیر ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر جامعه، انتشار پیدا میکند. در این میان، شایعات منفی پیامد‌ها و آسیبهایی دارد که سلامت روابط اجتماعی انسان را تهدید و تخریب می‌کند. آسیبهای اعتقادی، تخریب استوانههای اعتقادی و شبههافکنی؛ آسیبهای اجتماعی، شکلگیری محیط ناسالم اجتماعی، خدشهدار کردن آبروی افراد و سلب آرامش عمومی؛ آسیبهای سیاسی، بیاعتمادی مردم به رهبران جامعه و ایجاد اختلاف و تفرقه؛ آسیب شایعه برای شایعهساز نیز رسوایی شایعهسازان است. پیامدهای مذکور باعث گردیده تا پدیدهی شایعه و آسیبهای روانشناختی آن در این مقاله به عنوان یک ضرورت مورد بررسی قرار گیرد. همچنین راهکارهای قرآنی به لحاظ پیشگیری شایعه مانند: ابهامزدایی، ارجاع خبر به اهل تشخیص، تحقیق و بررسی اخبار و کنترل زبان؛ و به لحاظ مقابله با شایعه مانند: تکذیب شایعه، مجازات شایعهسازان و بازسازی فرد یا گروه آسیبدیده، بیان گردید. این پژوهش با روش توصیفی کتابخانه‍ای همراه با تحلیل به تطبیق یافته‍ها و راه‍حلّ‍ها پرداخته است. برای رسیدن به هدف پژوهش، در ابتداء پس از تبیین مفهوم‍شناختی، به عوامل و پیامدهای روانشناختی شکل‍گیری شایعه و سپس در مقام راه‍حلّ به روش‍های پیشگیری و مقابله با شایعه از دیدگاه قرآن کریم پرداخته شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Psychological Pathology of Gossip and its Solutions in the Holy Quran

نویسنده [English]

  • Seyyed Mohammad Hosein Mousavipour

Member of the Faculty of Islamic Studies, Faculty of Literature and Humanities, Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Communication between people is undeniable and accepted by everyone. But the form of communication is different. One form of it is verbal communication, and the rumor phenomenon is a part of human verbal communication in society. Negative rumors have consequences and damages that threaten and destroy the health of human social relations. Belief damage, destruction of belief cylinders and casting doubts; social damage, the formation of an unhealthy social environment, tarnishing people's reputation and depriving the public of peace; political damage, people's mistrust of community leaders and creating differences and divisions; the damage of rumors to the rumor maker is also the scandal of the rumor makers. The mentioned consequences have caused the rumor phenomenon and its psychological damage to be investigated in this article as a necessity. Also, Quranic solutions in terms of preventing rumors such as: disambiguation, referring news to experts, researching and investigating news, and language control; and in terms of dealing with rumors, such as: denial of rumors, punishment of rumor-mongers and rehabilitation of the injured person or group. This research has compared the findings and solutions with the descriptive library method along with analysis. In order to achieve the goal of the research, in the beginning, after the conceptual explanation, the factors and psychological consequences of the formation of rumors were discussed, and then, as a solution, the methods of preventing and dealing with rumors from the perspective of the Holy Quran were discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rumor
  • Rumor Spreading
  • Psychological Pathology
  • Quranic Solutions

 

Beersma, B., & Van Kleef, G. A. (2012). Why people gossip: An empirical analysis of social motives, antecedents, and consequences. Journal of Applied Social Psychology, 42(11), 2640-2670.

Grosser, T., Kidwell, V., & Labianca, G. (2012). Hearing it through the grapevine: Positive and negative workplace gossip.

Psychology of Rumor." New York: Holt", Allport, Gordon; Leo Postman (1947). Rinehart & Winston.

Shibutani, T. (1966). "Improvised News a sociological Study of Rumor". Indianpolis: Bobb Merriall.

 

https://mava.iki.ac.ir ابراهیم اخوی

https://www.nbcnews.com/better/lifestyle/psychologists-say-gossiping-social-skill-here-s-how-know-if-ncna1056941

https://www.insighttherapyllc.com/mental-health-articles/137-why-people-gossip-and-how-you-can-cope

 

The Holy Quran. Translated by Mohammad Mehdi Fouladvand.

Allport, Gordan and Postman, Leo. (1993). The psychology of rumours. Translated by Saed Dabestani. Tehran: Soroush Publishing.

Afrooz, Gholam Ali. (1996). Rumor psychology and coping methods. Tehran: Farhang Islamic Publishing House.

Al-Farahidi Khalil bin Ahmed (1988). Al Ain second edition Iran. Dar al-Hijrah

Fayoumi, Ahmad bin Muhammad. (1984). Misbah Al-Munir Qom: Dar al-Hijrah.

Ganoji Bukhari Hasan bin Ali (1994). Fath al-Bayan fi maqasid al-Qur'an. second edition. Beirut: Maktaba al-Asriya.

Hosseini, Hassan bin Ahmad. (2008). Tafsir Asna Ashari. First Edition. Tehran: Miqat.

Hali, Hassan bin Yusuf. (2022). Answers to problems Qom: Al Khayyam Press.

Hosseini Aliabad, Seyyed Ruhollah. Abu Talebi, Mahdi. (2017). "Qur'anic view of rumors and suspicions. Two methods of the enemy's influence through the media. Marefat magazine. Year 27 Number four.

Ibn Saad, Muhammad. (2001). Tabaqat al-Kabari. Beirut: Dar al-Sadr al-Latabah and Al-Nashar.

Ibn Ashur, Mohammad Tahir. (1999). Tafsir al-Tahrir al-Tanwar. Beirut: Institute of Al-Tarikh al-Arabi.

Ibn Faris, Ahmad. (1999). Al-Maqais al-Lagheh dictionary. Beirut: Dar al-Kitab al-Alamiya.

Ibn Kathir, Ismail Ibn Hamad. (1998). Commentary on the Great Qur'an. Beirut: Dar al-Kitab al-Elmiya.

Ibn Manzoor, Muhammad. (1987). Arabic language Beirut: Darahiya al-Trath al-Arabi.

Ibn Hisham Muhammad bin Ishaq. (1976). Seerah al-Nabiyyah Qom: Al-Mustafa School.

Javadi Ameli Abdullah (1999). Tasnim Qom: Isra Publishing Center.

Kaplow, Theodore. Pascal Vincent. (2010). Sociology of war. Translated by Houshang Farkhojasteh. Tehran: Jame’eshenasan.

Kapferer. Jean Noel (2001). rumor Translated by Khodadad Movaghar. Tehran. Shiraz Publishing.

Metafker, Hossein. (2008). mental war. Qom: Daftar Aql. Islamic Research Institute.

Motaghi Hendi, Alauddin Ali. (1984). Actions in Sunan Al-Aqwal and Al-Afwal. Fifth Edition. Beirut: Al-Rasalah.

Mohammadi Rayshahri, Mohammad. (1983). The amount of wisdom. First Edition. Qom: School of Islamic Studies.

Mahmoudi, Mohammad. (1997). Doubts and rumors of two press deniers. Qom: Marouf publication.

Modaresi, Mohammad Taghi. (1998). I am the guide of the Qur'an. First Edition. Tehran: Darmhobi Al-Hussein.

Mustafavi, Hassan. (1997). Researching the words of the Holy Qur'an. Tehran. Ministry of Ershad.

Mughniyeh, Mohammad Javad. (1981). Tafsir al-Kashaf. second edition. Beirut: Dar al-Alam al-Malayin.

Makarem Shirazi, Nasser. (1992). Sample interpretation. to print Tehran: Darul Kitab al-Islamiya.

___________. (2002) Sample interpretation. Tehran: Darul Kitab al-Islamiya.

___________. (2003). Selected sample commentary. Ahmad Ali Babaei 13th edition Tehran: Darul Kitab al-Islamiya.

Mousavi Khoei, Abolghasem. (2007). Basics of Takmulah al-Minhaj. Third edition. Qom: Institute of Revival of Imam Al-Khoei's Works.

Mirzaei, Mojtaba. (2008). "Rumor from the Qur'an's point of view. Areas. consequences. Ways of confrontation". University of Quranic Sciences and Education. Faculty of Quranic Sciences and Techniques.

Musa Khani and Mohammadnia. (2006). "Presenting and explaining the indicators of choosing a new leadership model and how to integrate it in organizations (comparative comparison of servant leadership and transformational leadership)". Journal of Organizational Culture Management. Number fourteen. P. 164.

Najafi, Mohammad Bin Hasan. (1983). Jawaharlal Kalam Third edition. Tehran: Islamic Library.

Qurtubi, Muhammad bin Ahmad. (2006). Al-Jami Lahkam Al-Qur'an. Beirut: Al-Rasalah Institute.

Ragheb Esfahani, Hossein bin Mohammad. (1991). Vocabulary of Quranic words. Research fellow. Beirut: Dar al-Shamiya.

Sobhani, Jafar. (2001). The dawn of eternity 17th edition. Qom: Publications of the Islamic Propaganda Office.

Seyed Razi (2000). Nahj al-Balagha. Translated by Mohammad Dashti. Qom: Darul Jahra.

Siyuti Abdul Rahman bin Abi Bakr. (1983). In al-Manthur fi Tafsir Bal-Mathur. Qom: Hazrat Ayatollah Murashi Najafi Public Library.

Souyan, Ahmed. (2008). Al-Manhaj Al-Shari'i in Taqi Al-Akhbar. Translated by Abdul Samad Mortazavi. Tehran: Ehsan Publishing House.

Tabatabaei, Mohammad Hossein. (1995). Translation of Tafsir al-Mizan. Translated by Mohammad Bagher Mousavi. Fifth Edition. Qom: Faculty of Science Society. Islamic Publications Office.

_____________. (2011). Tafsir al-Mizan. second edition. Beirut: Al-Aami Institute for Press.

Tabarsi, Fazl bin Hasan. (1993). Tafsir Maj al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an. Third edition. Tehran: Nasser Khosrow Publications.

______________. (1996). Translation of Javame’ al-Jame. Translated by Ali Abdulhamidi and colleagues. Mashhad: Astan Quds Razavi. Islamic Research Foundation.

Tusi, Muhammad bin Hassan. (2008). Al-Tabyan fi Tafsir al-Qur'an. Beirut: Darahiya al-Trath al-Arabi.

Tabari, Muhammad bin Jarir. (1991). Jami al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an. Beirut: Dar al-Marafa.

Taghva, Arsia. (2008). The rumor breathes. Tehran: Ghatreh Publications.

Waqidi, Muhammad bin Omar. (1988). Al-Maghazi Researcher Jonesmarden. Third edition. Beirut: Al-Alami Institute for Press.

Yukel, Gary. (2003). "Management and leadership in organizations". Translated by Mohammad Ozgoli. Qasim Ghanbari First Edition. Tehran: Imam Hossein University Press.

Zaheili, Vahballah. (1990). Tafsir al-Munirfi al-Aqidah, al-Sharia, and al-Manhaj. second edition. Damascus: Dar al-Fekr.

Zamakhshari, Jarallah. (1994). Al-Kashaf on the mysterious facts of the descent and the eyes of the Aqawils in the faces of Ta'awil. Beirut: Dar al-Kitab al-Alamiya.

قرآن کریم. ترجمه محمدمهدی فولادوند.
آلپورت، گردن و پستمن، لئو. (۱۳۷۲). روانشناسی شایعه. ترجمه ساعد دبستانی. تهران: نشر سروش.
ابن‌سعد، محمد. (۱۳۸۰ق). طبقات الکبری. بیروت: دارالصادرللطباعه و النشر.
ابن‍عاشور، محمدطاهر. (۱۴۲۰ق.). تفسیرالتحریرو التنویر. بیروت: مؤسسه التاریخ العربی.
ابن فارس، احمد. (۱۴۲۰ق.). معجم المقاییس اللغه. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن کثیر، اسماعیل بن حماد. (۱۴۱۹ق.). تفسیرالقرآن العظیم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن منظور، محمد. (۱۴۰۸ق. ). لسان العرب. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
ابن هشام. محمد بن اسحاق. (۱۳۵۵ق.). سیره النبویه. قم: مکتبه المصطفی.
افروز، غلامعلی. (۱۳۷۵ش.). روانشناسی شایعه و روش‌های مقابله. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
تقوا، ارسیا. (۱۳۸۸ش.). شایعه نفس می‌کشد. تهران: نشر قطره.
جوادی آملی. عبدالله. (۱۳۷۸ش.). تسنیم. قم: مرکز نشر اسراء.
حسینی، حسن بن احمد. (۱۳۸۴ش.). تفسیراثنی عشری. چاپ اول. تهران: میقات.
حلى، حسن بن یوسف. (۱۴۰۱ق. ). اجوبة مسائل المهنائیه. قم: مطبعة الخیام.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (۱۴۱۲ق. ). مفردات الفاظ قرآن. محقق. بیروت: دارالشامیه.
زحیلی، وهبه الله. (۱۴۱۱ق.). تفسیرالمنیرفی العقیدة و الشریعة و المنهج. چاپ دوم. دمشق: دارالفکر.
زمخشری، جارالله. (۱۴۱۵ق.). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل. بیروت: دارالکتب العلمیه.
سبحانی، جعفر. (۱۳۸۰ش.). فروغ ابدیت. چاپ هفدهم. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
سید رضی. (۱۳۷۹ش.). نهج‌البلاغه. ترجمه محمد دشتی. قم: دارالجهره.
سیوطی. عبدالرحمن‍بن ابی بکر. (۱۴۰۴ق.). درالمنثور فی تفسیر بالمأثور. قم: کتابخانه عمومی حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی.
صویان، احمد. (۱۳۸۶ش.). المنهج الشرعی فی تلقی الاخبار. ترجمه عبدالصمد مرتضوی. تهران: نشر احسان.
طباطبایی، محمدحسین. (۱۳۷۴). ترجمه تفسیر المیزان. مترجم محمدباقر موسوی. چاپ پنجم. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیة. دفتر انتشارات اسلامی.
_____________. (۱۳۹۰ش.). تفسیر المیزان. چاپ دوم. بیروت: مؤسسه الاعمی للمطبوعات.
طبرسی، فضل بن حسن. (۱۳۷۲ش.). تفسیر مجع البیان فی تفسیرالقرآن. چاپ سوم. تهران: انتشارات ناصر خسرو.
______________. (۱۳۷۵ش.). ترجمه‌جوامع‌الجامع. مترجم علی عبدالحمیدی و همکاران. مشهد: آستان قدس رضوی. بنیاد پژوهش‌های اسلامی.
طوسی، محمد بن حسن. (۱۳۸۹ش.). التبیان فی‌تفسیرالقرآن. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
طبری، محمد بن جریر. (۱۴۱۲ق.). جامع البیان فی تفسیرالقرآن. بیروت: دارالمعرفه.
الفراهیدی. خلیل‍بن‍احمد. (۱۴۰۹ق.). العین. الطبعة الثانیه. ایران. دارالهجره.
فیومی، احمد بن محمد. (۱۴۰۵ق.). مصباح المنیر. قم: دارالهجره.
قرطبی، محمد بن احمد.( ۱۴۲۷ق.). الجامع لاحکام القرآن. بیروت: مؤسسه الرساله.
قنوجی بخاری. حسن بن علی. (۱۴۱۵ق.). فتح البیان فی مقاصدالقرآن. چ دوم. بیروت: مکتبه العصریه.
کاپفرر. ژان نوئل. (۱۳۸۰ش.). شایعه. ترجمه خداداد موقر. تهران. نشر شیرازه.
متفکر، حسین. (۱۳۸۶ش.). جنگ روانی. قم: دفتر عقل. پژوهشکده تحقیقات اسلامی.
متقی هندی، علاءالدین علی. (۱۴۰۵ق.). کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال. چاپ پنجم. بیروت: الرساله.
محمدی ری‌شهری، محمد. (۱۴۰۴ق.). میزان الحکمه. چاپ اول. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
محمودی، محمد. (۱۳۷۶ش.). شبهه و شایعه دو منکر مطبوعاتی. قم: نشر معروف.
مدرسی، محمدتقی. (۱۴۱۹ق.). من هدی القرآن. چاپ اول. تهران: دارمحبی الحسین.
مصطفوی، حسن.( ۱۴۱۷ق.). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران. وزارت ارشاد.
مغنیه، محمدجواد. (۱۹۸۱م.). تفسیر الکشاف. چاپ دوم. بیروت: دارالعلم الملایین.
مکارم شیرازی، ناصر. (۱۳۷۱ش.). تفسیر نمونه. چاپ دهم. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
___________. (۱۳۸۱ ش.). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
___________. (۱۳۸۲ش.). برگزیده تفسیر نمونه. احمدعلی بابایی. چاپ سیزدهم. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
موسوی خویی، ابوالقاسم. (۱۴۲۸ق.). مبانی تکملهالمنهاج. چاپ سوم. قم: مؤسسه احیاء آثارالامام الخویی.
نجفی، محمدبن حسن. (۱۳۶۲ش.). جواهرالکلام. چاپ سوم. تهران: دارالکتب اسلامیه.
واقدی، محمد بن عمر. (۱۴۰۹ق.). المغازی. محقق جونزمارزدن. چاپ سوم. بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
یوکل، گری. (۱۳۸۲). «مدیریت و رهبری در سازمانها». ترجمه محمد ازگلی. قاسم قنبری. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین(ع).
کاپلو، تئودور. پاسکال ونسن. (۱۳۸۹). جامعه‌شناسی جنگ. ترجمۀ هوشنگ فرخجسته. ‏‫تهران‏‫: جامعه‌شناسان‏‫.
 
حسینی علی‌آباد، سید روح‌الله. ابوطالبی، مهدی. (۱۳۹۷ش.). «نگاه قرآنی به شایعه و شبهه. دو روش نفوذ دشمن از طریق رسانه». مجله معرفت. سال ۲۷. شماره چهارم.
میرزایی، مجتبی. (۱۳۸۹ش.). «شایعه از نگاه قرآن. زمینه‌ها. پیامدها. راه‌های رویارویی». دانشگاه علوم و معارف قرآن. دانشکده علوم و فنون قرآن.
موسی خانی و محمدنیا. (۱۳۸۵). «ارائه و تبیین شاخص‌های انتخاب مدل رهبری نوین و نحوه یکپارچه سازی آن در سازمان‌ها (مقایسه‌ تطبیقی رهبری خدمتگزار و رهبری تحول گرا)». نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی. شماره چهاردهم. ص۱۶۴.