روش های تربیت اخلاقی در نهج البلاغه

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

روش شناسی و بررسی شیوه های تربیتی در نظام تعلیم و تربیت، جایگاه ویژه ای دارد. در این مقاله سعی شده است که شیوه های تربیت اخلاقی از منظر امام علی ع در نهج البلاغه بررسی شود. از مهمترین شیوه های تربیت اخلاقی نهج البلاغه می توان به موارد ذیل اشاره کرد: حکمت، تربیت عقلانی، تذکر یاداوری نعمت ها، موعظه، خطابه، عبرت آموزی، کاربرد اصول روانشناسی، امر به معروف و نهی از منکر، مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Methods of Moral Training in Nahjolbalaghe

نویسنده [English]

  • enayat sharifi
چکیده [English]

The methodology and study of moral training methods are of great significance in the education system. This study is aimed at examining the methods of moral training in Nahjolbalaghe from the viewpoint of Imam Ali (PBUH). Wisdom, intellectual training, remembrance of God's blessings, sermon, oration, taking lessons from the past experiences, applying psychological principles, calling people to the virtues and prohibition of the vice, obedience of God, meditation of God, assessing ones deeds and introspection, and blaming oneself for disobeying God are among the most important methods of moral training in Nahjolbalaghe.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Morality
  • moral training
  • Imam.Ali (PBUH)
  • Nahjolbalaghe